Délmagyar logó

2017. 07. 28. péntek - Szabolcs 15°C | 27°C Még több cikk.

Páratlan beruházás az Algyő–Városföld gázvezeték

Szeged, Algyő - Szegedi származású annak a holland fúrócégnek a vezetője, amely képes behúzni a Mol Algyő és Városföld között épülő gázvezetékét az M43-as alá. A stratégiai gáztározótól az ukrán határig 210 kilométer csövet fektetnek le egy éven belül, összesen 69 milliárd forintért.
Kiskundorozsma határában a Mol Kőolajvezeték-építő Zrt. megbízásából egy holland cég fúrja földbe az Algyőt Városfölddel összekötő – 80 kilométer hosszú és egy méter átmérőjű – gázvezetéket ásás nélkül. A hatalmas acélcsövet átbújtatták már a vásárhelyi vasútvonal alatt, a napokban pedig az M43-as alatt fűzik át. Ilyen vezetéknek a vízszintes áthúzására Európában mindössze négy cég képes. A Dorozsma mellett dolgozó holland magánvállalkozás negyvenesztendős cégvezetője, Teschner Árpád szegedi születésű. Távollétében a magyar építésvezető, Szarka Richárd volt a kalauzunk.

Érkezési oldal. A holland fúrógép húzza át az úttest alatt a gázcsövet. Fotó: Karnok Csaba
Érkezési oldal. A holland fúrógép húzza át az úttest alatt a gázcsövet. Fotó: Karnok Csaba

Előbb úgynevezett „pilótafúrást" végeztek 25 centi átmérőjű speciális gyémánt-gránit fúrófejjel. A homokos-agyagos talajban mint a vajban, olyan könnyedén halad. 18 méter mélyen egy 250 tonna erejű gép tolja előre, hogy törje az utat. Amint átjutott az autópálya másik oldalára, onnan visszafelé a járat bővítéséhez egyre nagyobb fúrófejeket húz át a bivalyerős gép. Előbb egy 90 centis, majd egy 130 centi széles – egyenként négytonnás – óriásfúrófejet húznak át a járaton. Azért, hogy a furat ne omoljon be a forgó fej mögött, „bentonitot", vagyis fúrási iszapkeveréket nyomnak a lyukba, ami majd segíti az acélcső becsúszását, megszilárdulva pedig stabilan kibéleli a gázvezeték helyét. Egy fúrófej átvezetéséhez két egész nap szükséges. (Az építésvezető mesélte, hogy egy francia távközlési kábel sziklába „vájásakor" három méter per 24 órás sebességgel vánszorogtak.)

Szarka Richárd: A furatot 90 és 130 centis fúrófej tágítja
Szarka Richárd: A furatot 90 és 130 centis fúrófej tágítja

A negyedik, végleges fázis az 1 méter átmérőjű és 400 méter hosszú vezeték behúzása. Az egy centi falvastagságú acélkígyót a helyszínen hegesztik össze 40 darab, egyenként 10 méteres és 6 tonnás darabból. (Ezeknek fekete becsomagolásban érkezett darabjait januárban mutattuk be a dorozsmai lerakóhelyen.) Az összesen 240 tonnányi sárga csőóriást elöl fémdugóval lezárják, és négy lánctalpas traktor emeli három méter magasra, hogy az erőgép milliméteres precizitással húzhassa a járatba. A csövet a kétnapos művelet alatt fokozatosan feltöltik vízzel, így nem tapad fel a furat oldalára. Amint bekúszott a járatba, lezárják a végét is, a vizet pedig egészen a bekötésig benne hagyják, amíg csak a gázvezeték 20-30 kilométeres szakaszát egyben le nem ellenőrzik egy nyomáspróbával.

Egy méter átmérőjű acélkígyó

Hazánkban még soha nem épült ilyen nagy átmérőjű csővezeték. A beruházó, a Mol Földgázszállító Zrt. szóvivőjétől, Lakatos Edinától megtudtuk: ezáltal nő az ország ellátásának biztonsága. A vezeték hosszú távon még csúcsfogyasztáskor is képes lesz biztosítani az energiaellátást. A 2010-re megépülő algyői stratégiai gáztározót kapcsolja be a hazai nagynyomású gázcsőrendszerbe. Három szakasza létesül; Algyőtől a Kecskemét melletti kompresszorállomásig 80 kilométer, Hajdúszoboszlótól Beregdarócig egy 125 kilométeres, onnan az ukrán határig egy 5 kilométeres szakasz. A terepmunkák jövő nyárra fejeződnek be, a beruházás költsége összesen mintegy 69 milliárd forint.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nem látta a jövőt a boszorkány

Szeged - Bár a nyugta kiállítása nem boszorkányság, az adóhivatal munkatársai több esetben… Tovább olvasom