Délmagyar logó

2017. 10. 21. szombat - Orsolya 10°C | 20°C Még több cikk.

Partfalügy: tűzzel játszanak a Tiszán

Szeged - A Tisza magyarországi szakaszán a szegedi belváros magassági biztonsága a legkevesebb, legkockázatosabb, ezért is kell feltétlenül megépíteni a mobil partfalat Vágás István szegedi vízépítő mérnök szerint, aki szakmája legelismertebb és legtapasztaltabb képviselője.
Veszélybe került Szegeden a belvárosi partfal-rekonstrukció, amelyre 1,5 milliárd forint uniós támogatást nyert a város. A partfal építésére kiírt közbeszerzésre csupán egy konzorcium tett ajánlatot, 1,8 milliárd forintos vállalási áruk azonban 550 millió forinttal meghaladta az eredetileg becsült költségeket. Emiatt módosítani kellett volna a pénteki közgyűlésen a város költségvetését. Botka László polgármester előterjesztését azonban első körben elutasította a Fidesz–KDNP szegedi közgyűlési frakciója.

A Fidesz–KDNP szegedi közgyűlési frakciója közleményében egyebek mellett azt írta, a város szempontjából fontosnak tartja, miként alakul az árvízvédelmi partfal sorsa, és „törvényes közgyűlési előterjesztés esetén támogathatjuk a mobil partfal megépítését is". A polgármester úgy nyilatkozott, ha elmarad a partfal-rekonstrukció, veszélybe kerül Szeged. A héten rendkívüli közgyűlésen dönthetnek újra az ügyben.

Vágás István évek óta mondja a magáét. Jó lenne hallgatni rá. Fotó: DM/DV
Vágás István évek óta mondja a magáét. Jó lenne hallgatni rá.
Fotó: DM/DV

– A Tisza magyarországi szakaszán az 1,7 kilométeres szegedi belvárosi szakasz magassági biztonsága a legkevesebb, legkockázatosabb. Máshol ugyanis mindenütt magas, biztonságos töltések vannak – mondta lapunknak Vágás István. A 83 éves szegedi vízépítő mérnök, a műszaki tudomány doktora szakmája legelismertebb és legtapasztaltabb képviselője. Elmondása szerint hatvanegy év alatt – ahogy fogalmazott – tizenhat nagy árvizet csinált végig az 1954-es dunai árvíztől a 2006-os tiszai áradásig.

– 2006-ban a Duna és a Tisza szinte egyszerre áradt. Ilyenre korábban még nem volt példa. Ekkor mérték az eddigi legnagyobb vízszintet, 1009 centimétert a Tisza szegedi belvárosi szakaszán. Az 1970-es árvíz után épült meg a belvárosi szakaszon a vasbeton szögtámfal, amely a jelenlegi számítások szerint 1080 centiméter magas vízoszlopot tudna megtartani, igaz, ekkor már homokzsákokkal kellene megtámasztani a partfalat, amely rendkívül drága és kockázatos védekezés – mondta Vágás István. A nyugalmazott mérnök szerint fel kell készülni a Duna, a Tisza és mellékfolyói, a Maros, Körös, Szamos és Sajó együttes áradására, az egybeeső árhullámra, amely 11 méter feletti vizet is hozhat. – Békeidőben hajlamosak elfeledkezni az emberek a veszélyről. Ilyen időszak volt az 1942 és 1962, valamint az 1982 és 1998 közötti időszak, amikor a Tisza éppen csak megmosta a rakpartot. A mobil partfal 1160 centiméter magas vizet is megtartana, amely nagyon komoly szint – hangsúlyozta a nyugalmazott mérnök, aki szerint nagyon jól vizsgázott Magyarországon is a mobil partfal az idei dunai árvízkor.

Szerinte csupán a mobilpartfal-elemek megfelelő raktározására, karbantartására kell figyelni. Erre nem szabad sajnálni a pénzt. Mint ahogy azon sem lehet spórolni, hogy rendszeresen gyakorolják a mobil partfal felépítését.

Olvasóink írták

32 hozzászólás
12
  • 32. bodnar.gabben 2013. szeptember 26. 21:00
    „bolsevik szakember is szakember :)”
  • 31. Rubicon 2013. szeptember 26. 19:21
    „28. NP1
    A résfalat természetesen a terveknek megfelelően, 12-16 méter mélyre kell betonozni, csak a mellvéd visszabontását és a járda feltöltését kifogásoltam.
    Kedves Móricka! Hozzászólás előtt nézd meg Te is a terveket.”
  • 30. kisvirag.simon 2013. szeptember 26. 16:48
    „HAHAHA, A VIZ MEGÁLLITHATATLAN, mire eldöntenék, hogy rakni kell a mobilt már mindegy.... meg a kis huncut viz MEG IS KERÜLHETIIII.a MEDER KOTRÁSÁVAL ÉRTENÉK EGYET!”
  • 29. seheresezade 2013. szeptember 26. 13:09
    „A mogathato,vagyis mobil PARTFAL csak abnormalisoknak juthat eszukbe.!Mi van akkor,ha Jo Magyar Technologia es Kivitelezesi ,sikerek nem sok jora lehet szamitani.
    A Partfalat nem evente emelni,hanem a MEDRET evente KOTORNI KELLENE?!!!!!”
  • 28. NP1 2013. szeptember 26. 03:16
    „27. Rubicon 2013.09.25. 22:20
    "Az új résfalat egyszerűen csak kívülről mellé kell betonozni és lesz egy vastagabb mellvéd, ami szemre is stabil, biztonságos és rászerelhető lenne (szükség esetén) a plusz 60 cm magas alumínium magasítás." - ahogy ezt Móricka elképzeli!”
  • 27. Rubicon 2013. szeptember 25. 22:20
    „Ha már szeptember 5-én nem tudták elkezdeni a partfal felújítást, december közepén ne is tegyék. Akkor már csak olyan munkát fognak végezni, mint az Algyői hídon, amit elkészülte óta állandóan javítgatnak.
    Egyébként is kicsit "józan paraszti ésszel" át kellene gondolni, hogy valóban szükséges e a meglévő visszabontása és a járdaszint megemelése. Állítólag a látványért tennék, de akkor az új partfaltól öt méterre már egyáltalán nem látni a Tiszát. A mostani mellvédnek rengeteg előnye van. Rá lehet könyökölni, neki lehet dőlni (pl . csókolózni) rá lehet ülni, ebadtáknak jó felület graffitinek, na meg a legnagyobb előnye, hogy már megvan.
    Az új résfalat egyszerűen csak kívülről mellé kell betonozni és lesz egy vastagabb mellvéd, ami szemre is stabil, biztonságos és rászerelhető lenne (szükség esetén) a plusz 60 cm magas alumínium magasítás.
    Igaz, ez olcsó megoldás lenne, nem lehetne rajta sokat keresni.”
  • 26. K.T. 2013. szeptember 25. 21:52
    „"Vágás István évek óta mondja a magáét."
    Ugyan már! Hány szakember van akire nem hallgatnak?!
    Ezek mindenhez értenek, hisz politikusok.”
  • 25. jonbovi 2013. szeptember 25. 20:59
    „1 hét volt az ajánlatadásra. Komoly cég ilyen volumenű munkára ennyi idő alatt nem tesz ajánlatot, mert nagyot bukhat. Kivéve ha megvannak azok a bizonyos kapcsolatok...
    Azt meg a fantáziára bízom, hogy miért lett 550 milkával több az egyetlen pályázó ajánlata...”
  • 24. hangman 2013. szeptember 25. 20:40
    „Volt-e olyan beruházás amit nem akartak elgáncsolni? Rövid lenne a "lista"!”
  • 23. történész 2013. szeptember 25. 19:57
    „A szakma nem dönt,már régen ott is a pénz beszél,sőt ma a szakma hülyeséget is mond,ha a elit arra hallgat. A Tisza nem kis folyó ha a mobil partfal nem bírja ..hát a végrehajtót ki lehet kiáltani bűnbaknak..az ész az rejtve marad.”
  • 22. _csutak_ 2013. szeptember 25. 19:23
    „Mi lenne ha egyszer az életben rábíznánk a szakmára a döntést?
    Egyből olcsóbb lenne a buli.
    Persze amikor a pártpolitika keze beteszi a lábát bárhová attól a pillanattól kezdve nem a szakmaiság ami érdekes hanem a lenyúlható lóvé :(”
  • 21. szatyi 2013. szeptember 25. 18:15
    „"17. vmagdi 2013.09.25. 16:52
    ..nekem ez nem tiszta dolog, hogy lehet, hogy csak egy pályázó lehetett..."

    Lehet, hogy ezért?
    És éppen emiatt nem hiszem, hogy ez a Botkáék üzlete lenne!

    "..egyetlen kivitelező pályázott a belvárosi mobil partfal építésére. Ráadásul a konzorcium - amelyben információink szerint a Simicska Lajos nevével fémjelzett Közgép is érdekelt - mintegy 550 millió forinttal többért vállalta a munkát, mint amennyit erre elkülönítettek a projektben."”
  • 20. Óperenciás 2013. szeptember 25. 18:00
    „Ez már választási kampány.
    Vágási úr mesélne a mobil-partfal tapasztalatairól?
    Ne hülyítsük egymást!”
  • 19. Dr.Tonyk 2013. szeptember 25. 17:33
    „5. Horthyszobor 2013.09.25. 15:10

    Gondolom, ha Bohácsék találták volna ki, ez lenne az évszázad ötlete!?”
  • 18. achilleus 2013. szeptember 25. 16:58
    „"Veszélybe került Szegeden a belvárosi partfal-rekonstrukció, amelyre 1,5 milliárd forint uniós támogatást nyert a város. A partfal építésére kiírt közbeszerzésre csupán egy konzorcium tett ajánlatot, 1,8 milliárd forintos vállalási áruk azonban 550 millió forinttal meghaladta az eredetileg becsült költségeket."
    - számomra érthetetlen, hogy korábban pontosan ekkora összeg állt rendelkezésre a projekt megvalósításához, íme egy idézet a 2011. decemberi Délmagyarból:
    "A kétfordulós, uniós pályázat sikerrel zárult: 1,5 milliárd forintot nyertek, 321 millió forintot pedig a város ad. Az 1,821 milliárd forintból új védműrendszert alakítanak ki, ám ebből az összegből a Tisza-part teljes felöltöztetésére nem futja." http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/megszepul_szeged_foutcaja_-_mobil_partfalat_epitenek/2252832/
    - miért nem elég az az összeg, amelyik korábban megvolt? Mire kell még 550 millió? Nem lehetséges, hogy a konzorcium eleve azt az irányárat adta meg, amelyről azt hitte, hogy rendelkezésre áll? Miért kevesebb most a rendelkezésre álló összeg 550 millióval, amikor korábban pontosan annyi állt rendelkezésre, amennyire a konzorcium pályázott?”
  • 17. vmagdi 2013. szeptember 25. 16:52
    „nekem ez nem tiszta dolog, hogy lehet, hogy csak egy pályázó lehetett, és hogy lehet, hogy a pályázati összeget az utolsó pillanatban fel kell emelni? ilyen nincs, a cipő vásárlás után se rohannak utánnam plusz pénzért
    Most a fidesznek lesz igaza, ha nem szavazza meg”
  • 16. kumisz 2013. szeptember 25. 16:46
    „Ha a " nemkellnekünktámadjukmeg unió 15 milliárdot ad, akkor bűn kihagyni a lehetőséget.
    Off.”
  • 15. NP1 2013. szeptember 25. 16:28
    „5. Horthyszobor 2013.09.25. 15:10
    "Azért én óvatosan értékelem a szakember érvelését. Nem szabad elfelejteni melyik érában volt a vízügynél. " - ennél szánalmasabbat már régen olvastam.
    Csak úgy mellékesen 1970-ben (abban a régi komcsi érában) Ők védték meg a Várost nem Vona vagy Orbán.”
  • 14. rekontra 2013. szeptember 25. 16:16
    „Komolyan gondolja valaki ,hogy ezek Szeged biztonsága miatt akarnak valamit? Tolvaj banda!”
  • 13. zehn 2013. szeptember 25. 16:06
    „vakanyad. Lehet, hogy eddig meg lett védve Szeged, - mondjuk 1879.ben nagyon nem - de a klímaváltozás miatt egyre nagyobb vizek jöhetnek.Homokzsákokat sem lehet a végtelenségig emelni, nem beszélve a jelenlegi gátrendszer alatti átszivárgásról. Hinni kellene a szakembereknek és nem elvetni egy jó projektet csak azért, mert épp nem fideszesek találták ki és hogy ismét keresztbe lehessen tenni a városnak.Hangsúlyozom, nem Botkáéknak, a VÁROSNAK! Egyébként Szentendrét /FIDESZES VÁROSVEZETÉS!/ épp ilyen mobil partfal védte meg nemrég a katasztrófától. Horthyszobor. Neked meg aztán az egészhez lövésed sincs, mint olvasom. Csupán elvakult politikai kancsalságodból tudsz megközelíteni mindent. Ez viszont szánalmas.”
32 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ingyen színházjegyeket kér a 60 millióért cserébe az LMP

Feltételekkel adna plusz 60 millió forint támogatást a színháznak az LMP, amely a szociális ellátási keretet is növelné 32 millió forinttal. Tovább olvasom