Délmagyar logó

2017. 01. 23. hétfő - Zelma, Rajmund -8°C | 4°C Még több cikk.

Pontosan kell kipengetni a járműveken a 340 forintot

Szeged - Kevés váltópénzzel rendelkeznek a tömegközlekedési eszközök sofőrjei Szegeden. Ha nincs a vezetőnél elegendő váltópénz, vagy veszni hagyjuk a visszajárót, vagy nem utazhatunk.
„Felszálláskor, amíg a jármű a megállóhelyen tartózkodik, 340 forintért menetjegy váltható. A járművezető váltópénzzel nem rendelkezik, kérjük a jegy árának pontos előkészítését" – olvasható a szegedi helyi tömegközlekedési eszközök vezetőfülkéin.

Pontosan 340 forint ugyanakkor nem lapul mindenki zsebében.
Így annak a fiatalembernek sem, akit a minap láttunk felszállni egy 84-es buszra a Bertalan híd újszegedi lábánál. Egy kétezrest nyújtott a sofőrnek, aki nem tudott visszaadni. Az utas széttárta a karját, és a busz belseje felé vette az irányt. Ingyen utazott.

Ha nem tud visszaadni a sofőr, nem utazhat az utas. Kivéve, ha humánus a villamosvezető.  Fotó: Schmidt Andrea
Ha nem tud visszaadni a sofőr, nem utazhat az utas. Kivéve, ha humánus a villamosvezető. Fotó: Schmidt Andrea

Miért nem rendelkeznek megfelelő mennyiségű váltópénzzel a sofőrök? – kérdeztük Draskóczy Istvánt.

Mindenáron lyukasztani akart

Tavaly januárban a levegő szennyezettsége elérte a riasztási szintet Szegeden, ezért a védelmi bizottság úgy döntött, hogy néhány napig ingyenessé teszi a tömegközlekedést. – Az egyik utas nem értette, hogy miért van lefóliázva a jegyérvényesítő automata. Mondták neki, hogy most nem kell jegy az utazáshoz, de nem hitte el. Hátrament, az egyik készüléket üzembe helyezte, és kilyukasztotta a jegyét – mesélte Draskóczy István.

– Nincs annyi pénze a társaságnak, hogy sok aprót hagyjunk a sofőrnél. Ezt ráadásul őriztetnünk is kellene. Ezresnél, kétezresnél kollégáink jobbára meg tudják oldani a visszaadást, de ha éppen előtte váltottak fel egy ugyanekkora címletet, még ez sem biztos. A konkrét esetben munkatársunk humánus volt, de szabálytalanul járt el. Ha a sofőr nem tud visszaadni, az utas nem utazhat. Ha a férfit elkapja az ellenőr, büntetést kell fizetnie – közölte a Tisza Volán Zrt. Szegedi Közösségi Közlekedési Divíziójának igazgatója. A buszokon váltott jegyforgalom járatfüggő.

– A vasúti pályaudvart is érintő járatokon napi 10–20, más buszokon 1–2 jegyet vesznek a sofőröktől. Előbbieknél nem szokott gondot okozni az apró, de tízezresekből itt sem tudnánk visszaadni. Vannak, akik erre utaznak, de olyanok is, akik nem kérnek vissza.

A sofőröknél három tömb – egyenként 25 darabos – jegy van, elszámolniuk az első eladása után kell – mondta Draskóczy István. Az igazgató alternatív lehetőségként azt ajánlotta, ha valaki nagy címlettel akar fizetni, próbálja azt előbb utastársaival felváltatni.

– Maximum 2000 forintból tudnék most visszaadni – mondta tegnap délelőtt az egyik 4-es villamos vezetője, amikor gyorstesztünkön egy 10 ezres bankóval akartunk jegyet váltani nála. – Csak ezer forint váltópénzzel indulunk a nap elején – magyarázta a férfi.

Olvasóink írták

53 hozzászólás
  • 53. Filctoll 2010. január 31. 21:23
    „Ha az üzletünkben nincs a kasszában váltópénz akkor jól megbüntethet a hatóság, itt meg szinte szándékosan nem adnak váltópénzt. Ilyenkor mi van?
    Szeretnék fizetni de nem tudok?! Ilyen esetben ingyen kellene elvinniük!”
  • 52. flexsnake 2010. január 23. 05:56
    „26. neggjo 2010.01.20. 17:33
    Jaj, eldörzsöltem egy könnycseppet a sofőrökért :(
    Szegénynek ki kell fizetnie ha ellopják? Tudod nekem is ki kell, ezért nem engedem hogy ellopják. De majd ha a 15perces menetidő alatt amíg ülök a vezetőülésben, ellopják, hát megértem ha rajtam hajtják be.
    Nem órákról van szó 15-20 perces menetidőkről aminek az elején, végén váltható a pénz!”
  • 51. Celtis 2010. január 22. 11:57
    „moderálva off”
  • 50. Celtis 2010. január 22. 10:42
    „Kedves azigazitrebitsch,
    Elég tudatosan és pontosan fogalmaztam, miszerint amit írtál, rossz szöveg és sajnos gyakran hallani <moderálva> emberektől. Egy szóval sem állítottam, hogy Te közéjük tartozol.

    A "szolgáltató cég" gondolatod egyrészről igaz, másrészről ez már azt adott cég marketingpolitikájához tartozik, hogy mit tartanak fontosnak. Ők ezt kínálják, te pedig vagy elfogadod és szerződsz velük, vagy számodra elfogadhatatlan és messzire kerülöd a járműveiket. Ha pedig elég sok utazó fogja őket kerülni, csődbe mennek mint ahogyan éppen tanúi lehetünk a budapesti BKV esetében: a Bp-vel szomszédos települések köszönik szépen, nem kérnek a szolgáltatásaiból, hanem inkább a Volánt vagy az egyre szaporodó magán utazási szolgáltatókat választják.”
  • 49. azigazitrebitsch 2010. január 21. 11:08
    „38. hozzászólás Celti
    Hát pajtás,ha azért,mert úgy gondolom,hogy egy szolgáltató cégnek talán illik(ene),az utasok kedvében járni,Te lazán ......,azt hiszem ehhez nincs mit hozzáfűznöm,mert tudod a stílus maga az ember!
    Te írsz összemosásokról,aki legjobban összemos,hol írtam én azt,hogy dirigálni akarok a buszon+ilyen hülyeségeket,amit te itt összefírkáltál.
    Utazni szeretnék(már nem olyan biztos) és csak azt szeretném,azért,mert nem vagyok hajlandó előre hetekkel odaadni a pénzem,azért büntessen senki.
    Ennyi.”
  • 48. Celtis 2010. január 21. 09:53
    „Lehet, hogy ás nem, de én bizony járok úgy néha, főleg kis boltokban, hogy a pénztáros nem tud visszaadni, mert az előző pár vevő is nagy címletekkel fizetett. Ilyenkor ha nagyon fontos és csak ott tudom megvenni a hőn áhított terméket, akkor elmegyek fölváltani, ha nem, akkor máshol megveszem vagy lemondok róla.

    Ezt a buszra vetítve: ha már annyira rövidlátó vagyok, hogy a fölszálláskor jövök rá, hogy nincs apróm a jegyre (bár nekem mindig van egy tömbjegy a tárcámban, amit 2-3 hónap alatt használok el, mert egyébként biciklivel járok), akkor megpróbálok a megállóban váltani valakinél, vagy egy közeli kisboltban, és legföljebb a következővel megyek.

    Ettől teljesen független téma, és egyébként igaz, hogy a pontosságra jobban ügyelhetnének (Japánban volt már hogy egy járat késett és az önérzetes vezető szepukkut követett el, szóval ott elég komolyan veszik a dolgot), és ahogy FIexsnake írja (akiről most nem tudom, azonos-e flexsnake-kel, Rexsnake-kel és a többi mostanában feltűnt nickkel) sokkal több automata működhetne a városban. De azért ne feledjük, fél lábbal a Balkánt tapossuk.”
  • 47. FIexsnake 2010. január 21. 06:27
    „Több automatát kellene üzembe állitani!”
  • 46. mákosrétes 2010. január 21. 03:09
    „Egy Szegedhez hasonló, angliai nagyváros jegyárai (1 GBP=300 HUF):
    Hetijegy: 4500 HUF
    Havijegy: 15000 HUF
    Napijegy: 1200 HUF
    Zónajegy: kb.360-750 HUF
    Angliában is késnek a buszok,főleg ha dugó van.Nem lehet a dugótól megkövetelni,hogy max 5 percig tartson,mint valaki itt írta.

    A jegyeket nem a országos átlagkeresetek határozzák meg,hanem a szolgáltatással járó költségek.
    A busz ára kb. egyforma.
    Az alkatrész árak kb. egyformák.
    Az üzemanyagára kb. egyforma.
    Csak a szerencsétlen magyar soffőr/karbantartó fizetése kevesebb.
    De ez az előny gyorsan elolvad, ha hozzászámítjuk a sok felesleges (adminisztratív) főnök és aktatologató fizetését.”
  • 45. mákosrétes 2010. január 21. 02:43
    „Pár gondolat:
    1/ ha a vezető a pénzváltással tököl minden megállóban,akkor értelemszerűen több buszra lesz szükség,hogy megmaradjon az óránkénti járatok száma és a szolgáltatás minősége. Rendben. Veszünk további buszokat, áruk 100.000 EUR felett van és majd a kedves utasok kifizetik az árát és az ezzel járó további költségeket a jegyárban. Lesz pénzváltás a buszon, de akkor nincs rinya az ár miatt.Lehet választani.

    2/ a pénzváltással hosszabodik a menetidő,ergo (késik) a busz. Rendben, de akkor nincs rinya,hogy késik a busz.

    3/ kalkuláljuk bele a menetidőbe a pénzváltással eltöltött időt? Rendben, de akkor nincs rinya, ha áll a busz, mert éppen nem kellett váltani, de előbb sem indulhat el,mint ahogy elő van írva az indulási ideje az adott megállóra.

    Akkor lehet javaslatot tenni, hogy melyik lenne jó.”
  • 44. h65535 2010. január 21. 00:14
    „Okostojások!
    A tömegközlekedés is egy szolgáltatás, amiért fizetni kell. Ergo fizetsz mint egy boltban. Ami azt jelenti, hogy vissza is kapsz pénzt, ha nincs apród.
    Érdekes, ezt csak Magyarországon nem tudják megoldani?!
    Na meg a közlekedési vállalatok egy része szarok az utasokra! Az SZKT és a Tiszavolán is ilyen!
    Érdekes módon a Kőrös Volánnál egy "lyukasztással" = előre váltott jegyre dátum és időnyomattal ellátottan 1 órát lehet utazni, járatszámtól függetlenül. Tehát átszálláskor nem kell fizetni.
    De ennél mégjobb az elektromos jegy. Vagy SMS jegy... ugye?! Mint a parkoláshoz.”
  • 43. mcep 2010. január 20. 23:30
    „Nagyon egyszerű: legyen egy jegy 200 Ft. (Amúgy egy utazás nem is ér többet, a 200 Ft lélektanilag is elfogadható még ezért a szolgáltatásért.) Vagy 1 db 200-as, vagy 2 db 100-as. Ilyen általában mindenkinél van.”
  • 42. Lehiggadt 2010. január 20. 23:27
    „T. VAM!
    Hülyeségeket beszélsz! A két dolog nem összehasonlítható! Egy kisboltban nem kelll a menetidőt tartani! Képzeld el, amikor a sok lyukasmarkú utas elkezdi leejteni a visszajáróját!?! Ez nincs a kisboltban!
    Ez, a, helyi járatokon való jegyváltás nagyon sok vitára adott okot, hogy például mennyire veszélyezteti a közlekedésbiztonságot! Az egyértelmű, hogy nem segíti, de még éppen a tűréshatáron belül van!
    Magyarország még nem olyan gazdag, hogy a helyijáratokon is csak ülő utasikat szállítsanak a járművek! Ha netalán az lenne, akkor az is megengedhető volna, hogy minden Tisztelt Utas a söfőrnél váltson jegyet...”
  • 41. VAM 2010. január 20. 23:02
    „kispanda84:
    A sarki kisbolt, a benzinkút, a fodrász vagy a gyógyszertár sem pénzváltó, mégis visszakapod ami a tiéd!!!!”
  • 40. kispanda84 2010. január 20. 21:51
    „Igaza van a sofőröknek! A jármű nem pénzváltó!!!!!!
    Bár azért hagy ne mondjam,kiadok majdnem 6rugót a bérletért,és ma 14percet késett a 11:25kor induló lugas utcai 90-es,és a melóhelyemen is figyelmeztettek emiatt!
    Ha fizetek bérletet,legalább ne késsen a busz 14 percet a Mekinél !!!!!!!!
    Különbenis max 5perc késésről tudok,ami a forgalom miatt elengedhető,nem pedig 14... :-(
    De azért valahol rendesek is a sofőrök,főleg a makkosháziak,mert legtöbbször még felveszik a szaladó utasokat!”
  • 39. Lehiggadt 2010. január 20. 21:31
    „38. Celtis 2010.01.20. 21:19
    A Szívemből szóltál T. Celtis!
    Ehhez még annyit tennék, hogy én felszálláskor mindig hangosan köszönök, és erre neveltem a Gyermekeimet IS! Meg is szoktak lepődni, mert a legtöbb birka utas azt a nyamvas bérletét is olyan megalázó módon mutatja fel, hogy az felháborító!...”
  • 38. Celtis 2010. január 20. 21:19
    „Lehet azért gondolkodni is. A színházjegyek vajon miért kerülnek kevesebbe elővételben? Bármely cég bármely áruja miért olcsóbb általában, ha rendeléskor előre fizetsz? Igen, helyes a válasz, ez egy ösztönző, hogy a kedves ügyfél jó előre, akár hónapokkal előre kifizesse a szolgáltatást vagy árut. Ennek több előnye is van, a pénz jelenértéke megnő, számolni lehet a várható kereslettel stb.

    Az is egy jó szöveg, hogy ha nem tud visszaadni, ne áruljon jegyet. haha! Aztán a kedves utas lesz a világon legjobban fölháborodva, hogy hogyan szálljon buszra olyan megállóban, amelynek a közelében nincs trafik, vagy hogyan utazzon késő este, amikor már minden bezárt! Emberek, ez egy kedvezmény, hogy a sofőrnél is lehet jegyet váltani (ahogy ha jól tudom, egy időben a MÁV jegykezelőknél is lehetett a vonat indulása előtt pótdíj nélkül), de azért a rendszer nem arra van kihegyezve, hogy minden utas a buszon vegyen jegyet.

    32. hozzászólás azigazitrebitsch: "De könyörgöm engem az utast aki eltartja őket [...]"
    Hát, ez csak az igazán rossz szöveg. Sajnos gyakran hallani iszonyat ..... emberektől, akik azt hiszik, hogy ha egy vendéglőben vesznek mondjuk egy pohár sört, már ők ott a királyok és akár bele is hugyozhatnak a hamutartóba, a tulaj érezze magát megtisztelve. De ez nem helyes látásmód. Fogd inkább föl úgy, hogy a buszra szálláskor (ráutaló magatartásoddal) szerződést kötsz az utazási céggel: te fizetsz nekik egy összeget, ők meg elviszik a seggedet, ahova akarod. Kölcsönösen jól jártok, neked sem kell fél órát gyalogolnod (egyébként az sem rossz ötlet), és ahogy írod, ők is meg tudják venni a vacsira valót a gyerekeknek.”
  • 37. maci52 2010. január 20. 21:08
    „Amikor az pénzbehajtó /APEH/ hiénák 100 Ft-ért elkobozzák a lakásod,akkor itt hol a számla,a túlszámlázás,vagy szarjuk le az egészet.”
  • 36. persona 2010. január 20. 20:44
    „flexi, hol tudsz te venni 3 üveg sört 330 forintért? ja, tudom, a Teszkó gazdaságos lötty..:D”
  • 35. Lehiggadt 2010. január 20. 20:07
    „Stunde és favágó után Szemif majdnem hibátlanul foglalta össze a lényeget!
    A buszon vett jegy árkülönbözete NEM büntetés, hanem arra ösztönöz, hogy ne tartsa fel a Kedves Utas a járatot a tömegközlekedési járművön való jegyvásárlással, mert akkor tök kiszámíthatatlan lenne a menetrend!...
    Ahogy egy rutinos bevásárló mindig tart magánál egy tartalék 20-ast és egy 100-ast a bevásárlókosárra, úgy a tömegközlekedésre is - szerintem - lehetne 340 illetve 680 forintot tartalékolni a pénztárcában!
    Én még láttam az NDK-ban az ún. Zahlbox-ot, amelyikből akár fizetés nélkül is lehetett jegyet szakítani, ahova minden ellenőrzés nélküli összeget lehetett bedobni - a 20 Pfennig helyett.., DE ott ha valamelyik öntudatos német utitárs észrevette, hogy valaki sumákol, azt kíméletlenül megszégyenítették! Ott az volt a gyakorlat, hogy a bérletet felszálláskor fel kellett mutatni - alapvetően senkinek, illetve mégis mindenkinek!!!
    Végül az aprópénzről: Jobb helyeken nem olyan 3X3-as vagy 3X4-es aprópénz-tartót használnak, mint nálunk! A másik fajtából van - a görögöknél, Rhodoszon láttam mobil változat is. Sokkal gyorsabb és problémamentesebb lenne a pénzváltás - főleg az új 200-assal!”
  • 34. azigazitrebitsch 2010. január 20. 20:05
    „http://www.cts-strasbourg.fr/Tarifs/Tarifsurbains/Tickets/tabid/482/language/fr-FR/Default.aspx

    Ezek a strabourgi tarifák,lehet csemegézni,van pár érdekes ár.Az ottani léthez viszonyítva jóval kedvezőbbek,mint nálunk.”
53 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egyéni képviselőjelöltek: több párt még vár a névsorral

A hétből csak két egyéni választókerületben küldi egymás ellen ugyanazokat a jelölteket a Fidesz–KDNP és az MSZP, mint 4 esztendeje. Tovább olvasom