Délmagyar logó

2017. 06. 26. hétfő - János, Pál 20°C | 31°C Még több cikk.

Pusztulásában is pompás a kétkéményes gőzhajó

A Szőke Tiszát Tápén újítják föl. Elvinni nem lehet, tulajdonosa viszont azt állítja: újra hajót csinál belőle. Nem tudni, a kazánokat befűtik-e valaha újra, vagy a hajót csak úszóképessé teszik. A Szőke Tisza mindenesetre még ma is őrzi szépségét, az első osztályú lépcsőház ugyanúgy lenyűgözi a belépőt, mint első útján, 1917-ben.

A Szőke Tiszán fogott az idő, de még ma is őrzi a szépségét Fotó: Gyenes Kálmán
A jégre fektetett lécen lépkedve lehet a Szőke Tisza mellett álló „tanyahajóra" jutni, a lakóhajóról kell azután átmászni a gőzös fedélzetére. Kísérőnk, Márton Gábor a tulajdonos megbízásából hetente ellenőrzi a Szőke Tiszát, óvja az öt éve kiürített járművet. Bajai gyerek volt, épp elég hajót látott ahhoz, hogy a belvízi hajózás legyen a hobbija, tagja a Magyar Hajózásért Egyesületnek is.

Közelről kiábrándító a Szőke Tisza. Öreg, hámló test, potyogó festék, rohadó fa. A szigetelésül szolgáló impregnált vászon elporladt. Próbálták ugyan fóliával védeni a befolyó víztől a belső tereket, de a víz így is beszivárog: több helyen lóg a burkolat.

Hajó marad

Az Európa Rendezvény Iroda Kft. tucatnyi személyhajót üzemeltet a Dunán, résztulajdonosa a Mahart-Passnave Kft.-nek is. Neuwirth Csaba, a cég munkatársa elmondta: a Szőke Tisza hajó marad. Egyelőre pontosan nem tudni, hogyan újítják föl; csak úszóképessé teszik, vagy gőzgépei is életre kelnek. Az biztos, hogy Tápén hozzák rendbe, hiszen elvinni onnan már nem lehet. Pályázati lehetőséget, támogatást keresnek. A cég neszmélyi hajóskanzenjében több muzeális értékű vízi járművet őriz, köztük az 1869-ben épült Zoltán lapátkerekes vontatógőzöst. 
– Kellemes ilyenkor a hajón sétálni – mondja Márton Gábor. – Most nincsenek darazsak, mint az ősszel. Amikor a fóliát tettük föl, minden egyes kalapácsütés után menekülni kellett, mert dühös darazsak röppentek föl.

A sétafedélzetről hátranézve látszik, milyen óriási is a hajó. Vonali gőzhajóként ezer utast szállíthatott. Vezetőnk mutatja: még az eredeti kormánykerék is megvan. A kormányállást nagy melegben „kabriósítani" lehetett, azaz le lehetett szerelni a tetejét, és sátor alatt hűsölhetett a hajó vezetője. Megvan még a hajó „szervója", azaz gőzsegédkormánya is. A kormányállás mögötti csörlőkkel lehetett a kéményeket eldönteni, ha híd alatt haladtak át.

Hosszabban időzünk a kellemes tiszti étkezdében. A hajó elején helyezkedik el, körbe mindenfelé kilátni. Az igazi gyönyörűség ez után következik. Laikusok az impozáns lépcsőházban, műszaki emberek az épen maradt háromhengeres kompaund gőzgépben gyönyörködhetnek. Sőt. Márton Gábor az eredeti faburkolat megmaradt kis darabját is megmutatja a fölső szalonban.
Az első osztályú lépcsőház még romjaiban is lenyűgözi a belépőt Fotó: Frank Yvette


Az ötvenes években beépített kabinoknak már csak a nyoma látszik. Meglepően jó állapotban maradtak meg viszont a személyzeti hálók. A tiszta matracokra ma is le lehet heveredni. Márton Gábor ellenőrzi a fenéken összegyűlt víz mennyiségét. A szögecselt hajótestbe nem elsősorban lentről kerül víz, hanem a befolyó csapadék gyűlik össze. Annyira elvékonyodott azonban a fenéklemez, hogy két bordaközt évtizedekkel ezelőtt betonnal töltöttek ki.

A Szőke Tisza úszóképessé tételéhez ki kell cserélni a fenéklemezeket. A hajó felújításánál azonban nem is ez, hanem a felépítmény többi részének rendbehozatala kerülne sokba. Sokszorosába, mint amennyiért ma egy új folyami hajót meg lehet rendelni.

A lépcsőházban látszik: a vastag jégnek köszönhetően más látogatói is akadtak a hajónak. Az egyetlen, még megmaradt csillárt törték össze. Szorgos munkával valakik a hajótestben található étteremből szekrényeket cipeltek föl az egyik bejárati ajtó közelébe. Most azonban, hogy olvadni kezd a jég, a Szőke Tisza újra nyugodtan várhatja sorsát.

Hajótörténet

A Szőke Tisza megbecsült és értékes emléke a hazai hajógyártásnak és hajózásnak. Kategóriájából csak a Kossuth maradt meg, amely 1985-től múzeumhajóként kikötve áll a pesti Duna-parton. A Szőke Tisza úgynevezett IV. Károly típusú gőzüzemű oldalkerekes személyhajó, melyet 1917-ben a Ganz és Társa Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RT. épített Újpesten. 1919-től Sas, 1930-tól Szent Imre, 1950-től Felszabadulás néven közlekedett. 1958-ban az újpesti Hajójavító Üzemben kabinos turistahajóvá alakították. 1976-ban selejtezték és állóhajó állományba sorolták, 1978-tól Szőke Tisza néven a Szegedi Fürdő és Hőforrás Vállalathoz került. 2000-ben a Tiszayacht Kft.-é lett, azóta a tápai öbölben áll, 2005-ben az Európa Rendezvény Iroda Kft. vette meg. 


 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bevásárlóközpont épülhet

Óriás-bevásárlóközpont épülhet a Heavytex egykori újszegedi telephelyén. Lapunk információja szerint… Tovább olvasom