Délmagyar logó

2017. 04. 29. szombat - Péter 7°C | 22°C Még több cikk.

Romlott az érettségizők eredménye

Szeged - Matematikából és magyarból középszinten minden Csongrád megyei város diákjai rosszabb érettségit produkáltak, mint elődjeik. Kistelek kivételével mindenhol több a bukás is. A legtöbb ötös vizsgát a szentesiek produkálták – az itteniek a legjobbak emelt szinten is.
Folyik a vita arról, valóban gyengébben teljesítenek-e az érettségiző diákok idén, mint a korábbi években. Az Oktatási Iroda azt emelte ki: középszinten matematikából és magyarból is 4 százalékkal gyengébb eredmények születtek – a kormányszóvivő viszont az összességi érettségi átlag emelkedő tendenciájára mutatott rá.

Összevetettük a Csongrád megyei diákok idei eredményeit a tavalyiakkal, illetve a 2006-os teljesítményekkel. Szeged, Hódmezővásárhely, Makó, Csongrád és Szentes gimnazistáiról általánosságban elmondható: rosszabb eredményeket értek el idén, mint a korábbi években. Mindegyik település diákjai nagyobb arányban buktak meg, mint akár tavaly, akár 2006-ban. A legtöbben – 0,95 százaléknyian – Makón. E tekintetben egyedül a kistelekiek lógnak ki a sorból: az előző években ott volt egy százalékot is meghaladó bukási arány, idén egyetlen diáknak sem kell pótvizsgáznia.

A legjobb eredményeket idén a szentesi diákok érték el. A vizsgák több mint 26 százalékát teljesítették jelesre. E tekintetben itt tapasztalható egyedül fejlődés: a másik két vizsgált évben ennél kisebb arányban kaptak ötöst a diákok. Minden más városban a korábbi érettségizők nagyobb arányban kaptak jelest. Idén a legkevesebb ötös érettségit – 15 és fél százaléknyit – a makói maturálók tették.

A makói diákok közül buktak meg legtöbben, legeredményesebbek a szentesiek. DM-grafika
A makói diákok közül buktak meg legtöbben, legeredményesebbek a szentesiek.
DM-grafika

Az eredményekről kikértük a véleményét néhány iskolaigazgatónak is. Tráserné Horváth Annamária, a Szegedi Kereskedelmi, Közgazdasági és Vendéglátóipari Szakképző Iskola Kőrösy József Tagintézményének igazgatója úgy fogalmazott: ez nem elsősorban a diákok gyengébb képességeit, sokkal inkább a vizsgák nehézségét mutatja.

– Már a kétszintű érettségi bevezetésekor jelezték, hogy a vizsgák évről évre nehezedni fognak. Ezt idén a matematikánál már nagyon éreztük – mondta. – Több feladat is finomságokra kérdezett rá, így a tárgyat kevéssé szeretők már itt pontokat veszíthettek. A második részben pedig volt olyan kérdés is, amely középszinten nem tananyag.

A magyarérettségi eredményeivel kapcsolatban az igazgatónő kifejtette: ott főleg az írásbeliken születtek rosszabb eredmények, a szóbelikkel rendszerint javítottak a diákok. – A feladatsorra nehéz felkészülni, hiszen az élet minden területéről merít. Így kellő műveltség híján nem egyszerű jól teljesíteni. Itt bizony meglátszik a mai gyerekek olvasottságának hiánya.

Ki miben tudós?

Megvizsgáltunk néhány tantárgyat is. Középszinten magyar nyelv és irodalomból idén Hódmezővásárhely szerepelt a legjobban, 58,05 százalékos átlageredménnyel. Emelt szinten a szentesi eredmények a legerősebbek: a 62 százalék már átlagban is ötös jegyet jelent. Matematikából középszinten a szegedi diákok vezetnek, több mint 50 százalékos átlageredménnyel. Emelt szinten Szentes magasan a legjobb 77 százalékkal. Történelemből középszinten a csongrádi diákok 64 százalékot produkáltak, emelt szinten a szentesiek több mint 66 százalékot. Matematikából és magyarból középszinten minden város diákjai rontottak az előző évekhez képest. Történelemből csak Makó és Hódmezővásárhely rontott középszinten, emelt szinten viszont Csongrád, Szeged és Hódmezővásárhely is – utóbbi a legtöbbet, több mint 5 százalékot.

Olvasóink írták

  • 2. lidi 2010. július 11. 14:24
    „palimadár! ezek átlageredmények, hogy jön itt a képbe a létszám? ha 10 ember eredményét adjuk össze és átlagoljuk, vagy 100 emberét, az átlagok akkor is összehasonlíthatóak, nem?
    a létszám itt maximum annyiban játszik, hogy mennyien tudják reálisan felmérni, mennyire felkészültek az emelt szintű érettségire, illetve mennyire alapos felkészítést kapnak a tanároktól.

    ami a második állításodat illeti: az iskolák között eddig is minden évben csináltak rangsort a felvételi eredmények alapján. mivel a napokban módosították a a közoktatási törvényt, aki idén elsős gimnazista volt, 2013-ban már annak alapján érettségizik, illetve felvételizik, ezért is fontos lehet ezeket az eredményeket figyelni, már nem nekünk, hanem a szakembereknek (az új szabályok szerint nem az egyetemek, hanem a szaktárca fogja meghatározni az egyetemi felvételi követelményeket, azaz meghatározni, hogy mely egyetemekre mely emelt szintű érettségik teljesítésével kerülhet be valaki - ha tudod, milyen csekély létszámban érettségiztek idén emelt szinten (a legkevesebben magyarból!), akkor még érdekesebb kérdés, ezt 3 év alatt hogyan hidalják át az iskolák, illetve a diákok)”
  • 1. palimadar 2010. július 10. 11:46
    „Igaza van az igazgatónőnek...

    Az, hogy a szentesiek a legjobbak emelt szinten, sok dolgot jelenthet. Például az is lehetséges ok, hogy arányaiban a legkevesebben mentek onnan emelt szintre.

    Ha azonos, nagyjából azonos az érettségi feladatok nyújtotta követelmény, akkor nagyjából egy jól behatárolható tartományban mozognak majd az eredmények, tehát felesleges nézni, hogy most picivel jobban voltak a diákok vagy picivel rosszabbak.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kétórás várakozás

Röszke - A röszkei határátkelő kilépő oldalán tegnap hajnali fél kettőre egyórás várakozás alakult… Tovább olvasom