Délmagyar logó

2017. 03. 24. péntek - Gábor, Karina 10°C | 21°C Még több cikk.

Szabadka a célja a Röszkére vonatozóknak: szombattól 15 százalékkal olcsóbb a Bézé

Szeged, Röszke – Naponta háromszor indul a kis piros vonat Szegedről Röszkére és vissza. Utast szinte csak reggel találni rajta, ők mindannyian a szabadkai piacra tartanak. Nekik szombattól olcsóbb a negyed órás út.
Szeged, Nagyállomás, szerda reggel 8 óra 20 perc. 11 ember ül a kis piros vonaton, ami Röszkéig megy, máshol nem is áll meg. A Bézének becézett szerelvényen egy roma család reggelizik.

– Hallottátok, hogy szombattól 15 százalékkal olcsóbb a jegy? – kérdezi egyikük, egy terhes, fiatal nő, épp a kifli morzsáit szórja a földre. – Nem tudtam, de így is csak 30 forintot fizetsz érte – válaszolja mellett ülő rokona. Mivel nekem 620-ba került a retúr, tudom, hogy 90 százalékos kedvezménnyel közlekednek Röszkéig.

Határátkelés, határátszállás: vonattal Szegedről Röszkére. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)

15 helyen

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a szolgáltatással arányos tarifák szélesebb körű alkalmazása érdekében 15 alacsonyabb műszaki szintet nyújtó vasútvonalon 15 százalékos díjcsökkentést vezet be június 1-jétől. 15 százalékkal olcsóbb regionális menetjegyet és bérletet a következő vasútvonalakon közlekedők vásárolhatnak: Esztergom–Almásfüzitő, Székesfehérvár–Komárom, Pápa–Csorna, Rédics–Zalaegerszeg, Balatonfenyves–Somogyszentpál, Székesfehérvár–Sárbogárd, Sásd–Komló, Balassagyarmat–Ipolytarnóc, Abaújszántó–Hidasnémeti, Karcag–Tiszafüred, Fehérgyarmat–Zajta, Mátészalka–Csenger, Szeged–Röszke, Lajosmizse–Kecskemét, Szentes–Orosháza. A minisztérium közleménye szerint az érintett vonalak hossza összesen 549 kilométer, a szakaszokon tavaly 1,7 millióan utaztak. Regionális menetjegy kizárólag a 2. kocsiosztályra és csak egy útra váltható. A regionális viszonylaton túl utazók esetében az országos és regionális tarifát felváltva alkalmazza a vasúttársaság. A minisztérium folyamatosan elemzi a megtett lépések utasforgalmi és bevételi hatásait. Ha a tapasztalatok kedvezőek, a tárca nyitott a kedvezményes jegyárak alkalmazására további vonalakon is.

A MÁV holnaptól 15 százalékot csökkent az alacsony szolgáltatást nyújtó járatok jegyárán, ilyennek számít ez is. A vécét, az üléseket látva és a sebességet tapasztalva ez a Bézé belefér ebbe a kategóriába. Holnaptól tehát egész áru jegyért 265 forintot kell a pénztárnál hagyni. A 8 óra 22-es időponton kívül még 11 óra 53-kor és 14 óra 30-kor indul a Bézé.

A romákon kívül néhány ingyen utazó nyugdíjas, egy diáklány és egy francia diák utazik. Az utolsó utast leszámítva mindenki kedvezménnyel. Negyed óra után érünk Röszkére. Mindenki a helyén marad ülve, látszik, tudják mi következik. Egy rendőr száll fel, az utasok papírjait ellenőrzi. Ezek szerint mindenki utazik tovább Szerbiába.

Én nem mutatok semmit, mivel nem megyek tovább, a rendőr kissé értetlenül veszi tudomásul. Én leszállok, a többiek maradnak, várniuk kell. Van időm körülnézni. Egy tárolóként üzemelő mobil jegypénztár, egy lerobbant régi vécé csúfítja az állomást. A működő jegypénztár valójában szintén nem üzemel. A dolgozóktól megtudom, hogy itt szinte senki sem vesz jegyet. A röszkeiek nem mennek Szegedre, az állomás kilométerekre van a falutól, busszal és autóval járnak át. Ha utas itt megfordul, az Szabadkára megy Szegedről, vagy Szabadkáról jön Szegedre. Az irodában egyébként négyen dolgoznak, mellettük a vámosok sem lehetnek sokkal többen, nekik is van egy kis épületük. A rendőrök pedig a vonat érkezésekor jönnek az állomásra ellenőrizni. Közben befut a Szabadkáról jövő szerelvény. Orosz gyártmány, masszív, óriási klímákkal a tetején. Ide is felszáll az egyik rendőr, közben a Szegedről érkezők mozgolódni kezdenek.

– Mindenki a szabadkai piacra megy, mi hetente többször is átjárunk. Az epernek 250 forint kilója itthon 700. A kenyér 90 forint mindössze – mondja Balázs Gizella, a terhes nő. – Nekem is 90 százalékos a jegyem, ha ezt tovább csökkentik, lassan ők fizetnek nekem – mosolyog Balázs András, Gizi apja. Ezeken kívül élelmet, ruhákat vesznek Szabadkán. Gizi férje és András felesége utazik még velük.

– Nem nagyon értettem, hogy mit kell itt csinálnom, de most már rájöttem– mondja Marcell, a francia diák. Végzett a vizsgáival Párizsban, Montenegróba tart nyaralni, de előtte bejárja Szerbiát. Közben a rendőrök és a vámosok végeznek a Szabadkáról jövők papírjaival, visszakapják ők is. Így aztán felszállhatnak a Szegedre tartó Bézére.

Határátkelés, határátszállás: vonattal Szegedről Röszkére. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)

Nyolcan utazunk Szegedre, velem szemben egy idős asszony foglal helyet. Érdeklődöm, hogy mi a célja a városban. – Sűrűn járok át, piacozni és a patikába. Itt olcsóbb a hús meg a gyógyszer.

Olvasóink írták

  • 18. queenmargareth1 2013. június 02. 08:56
    „nos, nem kell annyira védeni a szerb vasutat...x millió évig:)csak azt a csotrogányt küldték ide hozzánk, csak aztán már a magyar vasút is megunta és nem engedte be...vagy a szerb nem fogadott minket?már nem tudom, de a lényeg:emlékezzetek a fantasztikus szürke otrombaságra.”
  • 17. papsajt 2013. június 02. 08:44
    „tényleg nem lehet normálisabb motorvonatot járatni nemzetközinek álcázva?”
  • 16. myckie 2013. június 02. 07:56
    „12. X_Y
    Látod ezt nevezik félretájékoztatásnak! Amúgy -nem akarok megsérteni senkit -, maga az egész cikk is csak hablatyolás szintjén foglakozik a témával! A röszkei állomás épületét kb. 10 évvel ezelőtt felújították, amely magában foglalt egy korszerű várótermet is, amely teljesen akadálymentesen lett elkészítve! Kerekesszékkel is megközelíthető a váróterem és a WC! A képen látható nem éppen korszerű toalett - az épülettel együtt - lebontásra vár, csak egyedül a pénz hiányzik hozzá! A felújítás során az állomás épületében - a váróteremből elérhető - pénztár is kialakításra került, de a minimális utasforgalom miatt már évek óta nem üzemel. A helyi utasok a vonaton pótdíj nélkül vehetik meg menetjegyüket! A cikkből nem derül ki, de aki Szegedről utazik pl. : Szabadkára, annak már Szegeden nemzetközi jegyet kell váltania! Ebben a viszonylatban un. kishatárforgalmi jegy van érvényben, amely a rendes nemzetközi menetjegy árának 60% -os kedvezményű változata! Tehát ez is kedvezményes menetjegy!
    A Szabadka környéki emberek számára sokat jelent az új motorvonat, mert náluk az utóbbi időben a vonatközlekedés teljesen bizonytalanná vált! A régi vonatok teljesen megbízhatatlanok voltak és ha műszaki hiba miatt nem közlekedtek, akkor náluk a kiesett vonatokat semmivel sem pótolták (Mo-n pl.:busz). Ez a Szabadka-Szeged viszonylatban is számtalanszor előfordult! Egyszerűen nem közlekedett a vonat, az utas meg oldja meg a problémáját, ahogy akarja! 25 évig előnyben voltunk a "bézével", most pedig a Szerbek 60 évnyi lemaradást hoztak be az új motorvonattal!!! :)”
  • 15. tótkomlósi 2013. június 01. 22:15
    „A két vonatot elnézve, vannak országok akik fejlődnek és vannak akik szabadságharcot vívnak évszázadokon keresztül, nemlétező ellenségekkel.
    Magyarország jobban teljesít.”
  • 14. natessek 2013. június 01. 22:13
    „Na tessék! Micsoda fajgyűlölő ez a beszámoló! ( :D )”
  • 13. kormoska 2013. június 01. 21:49
    „Döbbenet,hogy a Szerb vasúttársaság motorvonata mennyivel korszerűbb,európaibb!
    Pláne úgy,hogy ez a Bzmot még a jobbak közül való....
    Amúgy mi értelme egy olyan vasútállomásnak ami kilométerekre a van a falutól....?”
  • 12. X_Y 2013. június 01. 19:39
    „A 13-as kép elég jól jellemzi a MÁV magas szintű szolgáltatását :(”
  • 11. bootscode 2013. június 01. 14:57
    „A cikkből nem derül ki, ha Szegedről Szabadkára veszem a jegyet, az is olcsóbb? Nemzetközi viszonylatban nincs 90%-os jegy.”
  • 10. placcs 2013. június 01. 11:48
    „Soroljátok már fel légyszi: miért érdemes átmenni? Mik az olcsóbbak? Ruhák? Kozmetikumok? Kaja? Mi? Válaszokat köszönöm.”
  • 9. 48as 2013. június 01. 09:44
    „Én úgy halottam, hogy nagyon megéri a cigányexpresszel utazni, és nem is annyira elviselhetettlen, mint mondják.
    Ki kell próbálni, egy-két magyar elfér a cigányok között, és ôk is tudnak barátságosok lenni. Még az elemózsiát is megosszák veled, és egy kis rántott csirke mindég van a poggyászban.”
  • 8. Linka11 2013. június 01. 07:11
    „Egy Röszke -szegedi utazás már két embernek olcsóbb és kényelmesebb autóval.A vonat vagy busz jegy oda vissza, a
    szegedi helyi járatra egy két jegy és máris kijön, hogy pénzt és időt is megtakarítottál.-De talán -szabadkai viszonylatban
    már jobban megérheti.-Főleg ha ingyen vagy kedvezménnyel utazol.”
  • 7. queenmargareth1 2013. május 31. 19:29
    „4, úgy legyen!én híve vagyok a kötött pályának!”
  • 6. tavimaszlag 2013. május 31. 17:57
    „Busz vagy autó! Nem gond, ha drágább! :-)”
  • 5. Beroesz 2013. május 31. 17:04
    „Kicsit csodálkozom, hogy nem az Újszegedre befutó vonalat neveztéki ki csökkentett szolgáltatású vonalnak. Ott a sínek is rosszak és egy városszéli telken száll le az utas. Fél éve a Délmagyarország is írt róla, hogy a Szeged-Szabadka vonalat felújítják.

    Az akkori anyagból sikerült semmit nem átvenni. Ez az írás a szokásos fanyalgós hangneműre sikerült, az újságíró szinte az olvasó fülébe duruzsolja, hogy nehogy vonatra szálljon, mert romlott, koszos, morzsát a földre söprő alakokal teli hely az. A falutól kilométerekre lévő állomás távolsága a település központjától 1,2 kilométer (lemértem).

    3. pachakuti 2013.05.31. 15:41
    Ha az én pénzemből építhettek neked utat és autópályát, akkor nyugodtan járhat a kisvonat is.”
  • 4. x 2013. május 31. 16:51
    „2. queenmargareth1, 3. pachakuti, nincs még vége, a fellendülés előtti mélyponton ne felejtsük el " a határakon átnyúló infrastruktúra fejlesztések a DKMT (Duna-Körös-Maros-Tisza eurorégió) tagmegyéket összekötő utak és vasútak), valamint az újabb határátkelők megnyitásának fontosságát, a határon átnyúló közös projektek számának növelését az EU-költségvetés következő időszakában, az Eurorégió közösségei igényeinek kielégítésére. ..."
    Továbbá:
    "a jelenleg futó határon átnyúló projektjeit, amelyek a Szeged-Szabadka és a Szabadka-Baja vasútvonalak helyreállítását, illetve a Múzeum Útlevél bevezetését célozzák, utóbbi felhasználói kedvezményesen látogathatják a Vajdaság, Csongrád és Bács-Kiskún megye 53 múzeumát. ..."
    http://www.erdely.ma/kozeletunk.php?id=142382&cim=hatarokat_atszelo_utak_es_vasutak_uj_hataratkelok_letesulnek_temes_megyeben”
  • 3. pachakuti 2013. május 31. 15:41
    „Az utasokat nézve megkockáztatom a kérdést: - Szükséges a pénzünkön járatni ezt a"szerelvényt"?”
  • 2. queenmargareth1 2013. május 31. 15:31
    „jó az az uzsgyi, na:)főleg mikor a nyakadba csöpög a hűtővíz:)igen, olvastam, hogy két "iszonyat kihasznált" vonalon csökkentettek körzetünkben:büszkeséggel dobog a szívem:)”
  • 1. dmonlájn 2013. május 31. 15:06
    „Azért a szerb vonat milyen jól néz ki + klíma, mégha orosz is... kb 10 éve mi az oroszoktól uzsgyit kaptunk államadósság fejében.....
    Emlékszek néhány éve van ez az átszállósdi, mert az akkori szerb vonat már veszélyesnek nyilvánították itthon. Szerintem azóta sem tudják, hogy a szerbek újítottak :D”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Miért a hajókhoz szabjuk a Tiszát?

Továbbra is titkos a Tisza mederdomborzatának térképe. Tovább olvasom