Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Szeged–Makó: busz, vasút, tramtrain?

Csongrád megye - Ma közmeghallgatás lesz 14 órakor a szegedi városházán a közgyűlés programjába illesztve a közfoglalkoztatásról és a Szeged–Makó közötti elővárosi közlekedés fejlesztéséről.
A Szegedet Makóval összekötő elővárosi közlekedés fejlesztéséről kell ma döntést hoznia a szegedi közgyűlésnek, ezért ez lesz az egyik témája a mai közmeghallgatásnak. A testület csapásirányt jelöl ki, hogy a részletes megvalósíthatósági tanulmány kidolgozásakor melyik megoldásról készüljön tanulmányterv és költséghaszon-elemzés. Azzal Szeged támogatást pályázhat a következő uniós költségvetési ciklusban. A két város közötti közlekedés fejlesztésének minden változata tartalmazza a déli Tisza-hidat. Az utasforgalmi adatok szerint Szeged és Makó között jelenleg naponta 58 helyközi buszjárat viszi az utasokat. A fő kérdés az, hogy a jövőben a busz-, a vasút- vagy a tramtrain-közlekedés fejlesztése kapjon elsőbbséget.

– Az „A" változat a buszközlekedést fejleszti, egy közúti híddal a régi Bécsi körút–Oldal utcai nyomvonalon, bár az Unió inkább a környezetbarátabb megoldásokat részesíti előnyben – segített eligazodni Oláh Miklós, a polgármesteri hivatal fejlesztési irodájának munkatársa. A „B" verzió meghagyná a jelenlegi vasúti pályát, és azt vezetné át az újszegedi állomáson és a déli Tisza-hídon a nagyállomásig. Ezzel visszaállna a második világháború előtti állapot. Ez a megoldás az elsőnél jobban illeszkedik a brüsszeli elvárásokhoz, hiszen vasútfejlesztést tartalmaz, ugyanakkor érdemben nem fejleszti a szolgáltatás színvonalát. Ez azt jelenti, hogy jobbára az érintett települések szélén állna meg az elővárosi vonat, így a deszkieknek változatlanul gyalogolniuk kellene az állomástól. Makón a megfelelő színvonalú utaskiszolgáláshoz gondoskodni kellene egy új buszjáratról, amellyel a városból ki lehet jutni az állomásra.



A „C" verzió a tramtrain fejlesztésével kapcsolatos elképzelés. A pálya nyomvonala a településekhez közelebb vezetne, és alacsonypadlós járművek közlekednének rajta. Ha megépül a vásárhelyi tramtrain vonala, akkor Vásárhelytől szegedi átszállással egészen Makóig lehetne eljutni. Ez a verzió igényli a legnagyobb költséget és a legbonyolultabb előkészítést, hiszen meg kellene szüntetni a párhuzamos busz- és vonatjáratokat. Emellett, mivel ez nem csak Szeged ügye, a városon kívüli területek érdekében az állammal, a MÁV-val, Makón pedig a helyi önkormányzattal kell egyeztetni és velük együttműködve pályázni. Ez a koncepció országos, sőt nemzetközi szinten is továbbvihető, Arad, illetve Szabadka felé nemzetközi közlekedési folyosókba kapcsolható. A tramtrain megépítése hozzávetőleg 40-41 milliárdos beruházást igényel, míg az elővárosi vasút kiépítése 26-32 milliárdba kerülne.

Fogy a közmunka
A közfoglalkoztatás azért kerül terítékre, mert Ménesi Imre képviselő a korábbi ülésen nem fogadta el Juhász Gyula városüzemeltetési bizottsági elnök e témában adott válaszát. A pénzügyi bizottság a közfoglalkoztatás helyzetéről pontosabb képet akart látni, ezért kezdeményezte a közmeghallgatást. A szociális iroda és a munkaügyi központ adatai szerint 2011-ben átlagosan havonta 1272 aktív korú kapott foglalkoztatást helyettesítő támogatást (fht), a közfoglalkoztatásban a létszám 49 százaléka vett részt, havonta 397-en. Idén átlagosan havonta 2291-en kapnak fht-t, és csak a létszám 24 százaléka (312 fő) jutott közmunkához. A város 2011 első tíz hónapjában 375 millió forintot fizetett ki fht-ra, míg idén október 31-éig 546 milliót. Az ellátáshoz a város 20 százalékos önereje kell.

Olvasóink írták

22 hozzászólás
12
  • 22. szabójóska 2013. március 13. 10:51
    „Álmodik a nyomor. Korábban Vásárhely volt és abból sem lett semmi.Rajzolgatni,meg ábrándozni lehet Más a villamos ,más a vasút és nagyon más a tram-train. A hajdani vasút szükségképpen elkerülte a településeket, a tramnak át kellene rajta haladni. A vasút fölé villamosvezetéket nem lehet húzni. Hol van a híd, meg a programra való pénz. Az egész egy hígvelejű etetés. Egy röppentyű amit hol ilyen hol olyan témában időről időre felengednek. Azt a fenekünk, meg kilátszik a gatyánkból.”
  • 21. azmegszeged 2012. december 22. 22:53
    „20. ennee 2012.12.22. 12:54

    Na akkor megpróbálok tétetelesen válaszolni.

    "Elég borzasztó az 58 buszjárat is, főleg ha a 4 vonatjárathoz viszonyítjuk. "

    Ahhoz viszonyítva igen, de ez a felvetés így értelmetlen. Ez a napi 58 buszjárat egyáltalán nem sok, a rajtuk utazó 2500 ember meg pláne nem. Szeged tömegközlekedését naponta 240 000 utas használja, míg te több mint 40 milliárdot szeretnél költeni ennek az 1%-ra.

    "Apropó... ha már a versenyegyenlőtlenségnél tartunk: szerinted a buszok fizetni fogják a megtett úttal arányos használati díjat? Nem hiszem. Ha valamilyen csoda során meg mégis, akkor számítsd bele azt is, hogy a buszjegyárak még inkább megugranak. Ezzel meg nyilván nem fogják arra ösztönözni az utazóközönséget, hogy buszokon nyomorogjanak, ha egyéni közlekedéssel is el tudják érni úti céljukat hasonló kiadással. "

    Na most én elég nagy híve vagyok a kötött pályás közlekedésnek, nem egyszer vettem védelmembe már itt is, tisztában vagyok ezekkel az anomáliákkal. Mégsem gondolom, hogy egy ilyen beruházás keretében ezekről kellene beszélni, ez a parlament hatásköre, ráadásul itt a matek még úgy sem jönne ki. A jegyárak növekedését meg végképp nem értem, tekintve hogy Magyarországon hatósági áras a tömegközlekedés.

    "Nyilván 10 milliárdokról van szó. De kérdem én, miért ne érné meg a fenntartható közlekedésért többet fizetni, ha a mérleg másik oldalán sok 10 ezer ember egészsége (nem csak Szegedé, hanem a környező településeké is), jobb életminősége áll. Ráadásul az energia hatékonyabb üzem miatt hosszú távon kifizetődőbb."

    Szerintem annyira nem nyilvánvaló, hogy csupán napi 2500 utasra miért költünk el az országos költségvetéshez mérten is jelentős forrásokat. Ez a beruházás legkevésbé sem fenntartható és kifejezetten rontja az itt élők életminőségét. Nem fenntartható, mert az üzemeltetési költségek is jelentősen nőnek majd, azt valakinek fedeznie kell. És rontja az életminőséget, mert emiatt azt a pénzt máshonnan kell elvonni, amit a napközben üresen közlekedő villamosokra kell költeni. Magyarország levegője kifejezetten jónak számít az EU-hoz viszonyítva, és ez még Budapesten is így van, kár ilyen síkra terelni a témát. Napi 58 busz egyébként ezen nem oszt, nem szoroz.”
  • 20. deszkás 2012. december 22. 22:31
    „9349779! Deszk esetében nem. Ott a falu jelenlegi főútja mellet lenne ami alkalmas volna mivel 40-70m széles.”
  • 19. ennee 2012. december 22. 12:54
    „19. azmegszeged 2012.12.22. 11:04

    Elég borzasztó az 58 buszjárat is, főleg ha a 4 vonatjárathoz viszonyítjuk. Apropó... ha már a versenyegyenlőtlenségnél tartunk: szerinted a buszok fizetni fogják a megtett úttal arányos használati díjat? Nem hiszem. Ha valamilyen csoda során meg mégis, akkor számítsd bele azt is, hogy a buszjegyárak még inkább megugranak. Ezzel meg nyilván nem fogják arra ösztönözni az utazóközönséget, hogy buszokon nyomorogjanak, ha egyéni közlekedéssel is el tudják érni úti céljukat hasonló kiadással.
    Nyilván 10 milliárdokról van szó. De kérdem én, miért ne érné meg a fenntartható közlekedésért többet fizetni, ha a mérleg másik oldalán sok 10 ezer ember egészsége (nem csak Szegedé, hanem a környező településeké is), jobb életminősége áll. Ráadásul az energia hatékonyabb üzem miatt hosszú távon kifizetődőbb.”
  • 18. azmegszeged 2012. december 22. 11:04
    „18. ennee 2012.12.22. 09:54
    "Még az a szerencse, hogy az Unio nagy hangsúlyt fektet a fenntartható, környezetbarát közlekedésre. Ahogy többen is írják, a buszos megoldás lenne (első látásra) a leginkább költségkímélő, de ha mondjuk belekalkuláljuk, hogy a közúti járművek mennyivel energiaigényesebbek, valamint környezetterhelők (amivel nagymértékben rontják a városiak életminőségét), akkor már mindjárt nem is olyan eszement ötlet a kötött pályás közlekedés fejlesztése."

    Szépek ezek az elvek így, de azért illene mellérakni a számokat is! Úgy NAGYON nem jön ki sehogy se. Ha valóban csak a buszközlekedést akarnák fejleszteni, azt megtehetnék sokkal egyszerűbben. Jelenleg Makó felől a cikk szerint 58 pár busz jár naponta, na most Hódmezővásárhely felé ez a szám 82, körülbelül ennyit a környezeti terhelésről. Nekem az az erős érzésem, hogy a politikusok itt mindenáron egy (teljesen fölösleges) 4. hidat akarnak kisajtolni a forrásokból, csak az ürügyet keresik rá most.”
  • 17. ennee 2012. december 22. 09:54
    „Az alábbi pdf fájl-ban a részletesen bemutatják a lehetséges megoldásokat. (17-es hozzászólás)

    14. chmanor 2012.12.21. 22:19
    Még az a szerencse, hogy az Unio nagy hangsúlyt fektet a fenntartható, környezetbarát közlekedésre. Ahogy többen is írják, a buszos megoldás lenne (első látásra) a leginkább költségkímélő, de ha mondjuk belekalkuláljuk, hogy a közúti járművek mennyivel energiaigényesebbek, valamint környezetterhelők (amivel nagymértékben rontják a városiak életminőségét), akkor már mindjárt nem is olyan eszement ötlet a kötött pályás közlekedés fejlesztése.”
  • 16. ennee 2012. december 22. 08:23
    „https://eservices.szeged.eu/eku/letoltes.php?dokumentumID=222598”
  • 15. scott1 2012. december 22. 07:45
    „15!
    Egyetértek, elég csak megnézni azt, hogy a régiónk másik nagyvárosában milyen jellegű infrastrukturális tervek vannak. Magyarország második legnagyobb közlekedési csomópontját építik ki Budapest után. Közvetlen új autópálya összeköttetéssel a Pest megyétől nemsokára az agglomerációjához tartozó Nagykőrössel, gyorsforgalmi út a régió harmadik megyeszékhelyével, közvetlen új autópálya összeköttetés Nagyváraddal, Debrecennel, a város ipara miatt fontos Dunaújvárossal (Szentgotthárddal, Szombathellyel), közvetlen kapcsolat M6, M7-re... Komplett vasútfejlesztési tervek... ránézésre se ugyanaz a kávéház!
    http://www.origo.hu/itthon/20120608-a-kormany-autopalyaepitesi-tervei-a-kovetkezo-15-evre.html”
  • 14. azmegszeged 2012. december 21. 22:51
    „14. chmanor 2012.12.21. 22:19

    "Sokan nehezményezik a projekt bekerülési költségét. Nos, szerintem ez az összeg elenyésző a számos haszontalan kormányzati költéshez viszonyítva."

    Már ne is haragudj, de itt több mint 40 MILLIÁRD forintot készül eltapsolni erre a közgyűlés. Ha még erősen jóindulatúan azt feltételezem, hogy sikerül megduplázni a jelenlegi utasszámot (busz+vonat), akkor is nyolcszor (!!!) annyi pénzt költünk egy potenciális utasra, mint azt a köztudottan pazarló 4-es metró teszi. Ez egy agyrém!

    Ennyi erővel (és pénzből) akár föld alá vihetnénk a belvárosi villamosvonalakat mind, tágas, liftes és mozgólépcsős állomásokkal, futná még új becsatlakozó vonalakat is kiépíteni belőle. Na nem mintha erre olyan hihetetlenül nagy szükség lenne, de így legalább a napi 3-4 ezer utas helyett olyan 70 ezer életét javítanánk.”
  • 13. chmanor 2012. december 21. 22:19
    „Egyértelmű, hogy a tramtrain (most nagyvasútként értelmezem, igazából a kötöttpálya a lényeg) lenne a kézenfekvő megoldás. Az télen-nyáron megbízhatóan járna, nem úgy mint a buszok. Sokan nehezményezik a projekt bekerülési költségét. Nos, szerintem ez az összeg elenyésző a számos haszontalan kormányzati költéshez viszonyítva.

    Amúgy meg nem állapot, ami a Makó-Szeged járatokon uralkodik. Állandó a tömegnyomor. Sokszor kapaszkodni sem lehet, egymást tartják az emberek. A sok lepukkant, koszos buszról meg ne is beszéljünk (persze vannak kivételek). A biztonság kérdését pedig már meg sem említem.

    Egyébként pont ma reggel láttam, hogy a Szeged felé tartó reggeli vonaton (igen, jobbára már csak napszakokhoz lehet kötni) elég szép számú utas volt még az adott körülmények között is.

    Utolsó gondolat: telente nagyon jól tud jönni, hogy a vonat hajszálpontosan közlekedik, holott a buszok kiszámíthatatlanul járnak és rengeteget kell(ene) várni rájuk a mínusz fokokban a hóakadályok-, és a nem takarított utak miatt. Na de ez már más kérdéskör.”
  • 12. tótkomlósi 2012. december 21. 21:45
    „10. mattil 2012.12.21. 17:47

    Hogy a MÁV nem tudja, hogy mit akar, az lehet.
    De, hogy ti sem, az BIZTOS!”
  • 11. tótkomlósi 2012. december 21. 21:43
    „11. imre57 2012.12.21. 18:05

    De a busz az nem olyan messze van!

    Mi a fenének ilyen baromság?

    Mentek lázárhely után?
    Nincs hova tenni a pénzt?

    Ez is a fidesz egyik agyament ötlete.

    Ha nem lenne busz és vasút, akkor megérteném.

    De ettől kevesebb autó se lesz az utakon, mert miért is lenne?
    Csak van, aki ebből is szakítani szeretne és van aki aszisztál hozzá.
    Az jobb lesz, ha a 43-as mellett, vele párhuzamosan keresztbe hosszába fog menni valamilyen vasút szerű, ami miatt lépten nyomon pirosat fog kapni a közúti forgalom?
    A falu központon keresztülrobogó vonat szerűség biztos biztonságosabb lesz, mint a busz.
    Vagy valakiknek a házát is érinteni fogják az új megállók?
    Sok mindent nem értek én, vidéki paraszt.”
  • 10. imre57 2012. december 21. 18:05
    „A jelenlegi nyomvonalon haladó vasútat el kell felejteni.Ferencszálláson,Klárafalván 3 km-re,Deszken 2-re van a vasút a központtól.Igaz sokan csak városban gondolkodnak ahol 200 méterenként és 5 percenként jön valamelyik tömegközlekedési eszköz.Valamilyen környezet barát üzemű autóbusz lenne a legcélszerűbb és legolcsóbb megoldás.”
  • 9. mattil 2012. december 21. 17:47
    „Még annyit, hogy ez az "elővárosi villamos" az eredeti elképzelések szerint Szegeden a körúton menne végig. Közben a MÁV is nyavajgott, hogy ő is akar a hídra egy kitérőt.. Bár szerintem ez utóbbi igazából nem is tudja, hogy mit akar..”
  • 8. mattil 2012. december 21. 17:44
    „6. Agáta 2012.12.21. 16:47
    "Arra gondolok, hogy a vasúti sínek nyomvonalát a lakott területeken átvezetnék, ahogy a tram-traint-t tennék?"

    Pont erről szólna a Makó felé vezető Tram-Train projekt. A mostani 121-es vonal, amely pl. Deszknél közelebb kerülne a település központjához. Egyébként nem mai terv, már a 80-as években is sokan felvetették, abból kiindulva, hogy ahol egy egyvágányú vasút elfér ott elfér egy kétvágányú villamos, tehát akkor miért ne lehetne Szeged-Makó között egy elővároosi villamosvonal. Persze a híd hiányzott, aztán amikor a 90-es években már közelibbé vált a hídépítés azóta folyamatosan felmerül.
    Szerintem sokkal több értelme van, mint a Vásárhely felé tervezett pénznyelőnek!”
  • 7. exmakai 2012. december 21. 17:40
    „Minek vonat Makóra? Busszal jár mindenki, mert az a települések központjában több helyen is megáll. Csak egy teljesen új útvonal lehetne vonzó, ami a 43-as út mellett halad végig. Ez viszont túl drága lenne, annak a viszonylag kevés utasnak. A busz sokkal olcsóbban üzemeltethető.
    Amire lenne igény, az a villamos átvezetése Szegedről Újszegedre, a Déli Hídon át, erre biztosan adna pénzt az Únió. Főleg, hogy az új buszállomás is itt épülne, a leendő híd szegedi lábánál.”
  • 6. füttyimre 2012. december 21. 17:23
    „Mindenféleképp a C verzió!Az a jövő.”
  • 5. Agáta 2012. december 21. 16:47
    „Anyagi szempontból a vasút látszik a legjobb megoldásnak. Értem, hogy a települések szélén halad el a sín, ezért a bevezető utakat rendbe kellene tenni, járdával ellátni, valamint a vonatok szállíthatnák kerékpárokat. Ez a verzió így sem tökéletes, mert jeges, havas időben ez nem a jó megoldás.
    Nem lehetne, hogy a kecske is jól lakjon, és a káposzta is megmaradjon? Arra gondolok, hogy a vasúti sínek nyomvonalát a lakott területeken átvezetnék, ahogy a tram-traint-t tennék? Mégsem kellene a teljes - Makó esetében 30 km - nyomvonalon kiépíteni a síneket. Persze én is amondó vagyok, hogy a MÁV jelenlegi színvonalán túl kellene már lépni, szörnyű, hogy milyen állapotú vonatok közlekednek, egyrészt régiek, másrészt koszosak még mindig. Nem értem azt sem, hogy miért nem lehet a keskeny, magas lépcsőjű vagonok helyett alacsony padlósakat közlekedtetni a meglevő vonalakon? OK, pénzkérdés, és remélem, hogy nem műszaki kérdés.”
  • 4. majdénmegmondom 2012. december 21. 15:37
    „elektromos közlekedést mindenkinek pl.: körjárat HMV-Makó Szeged és vissza :)”
  • 3. atomboy 2012. december 21. 13:14
    „Vasut vagy tramtrain legyen. Persze nem a jelenlegi, beka segge alatt levo MAV szint, hanem kulturalt kocsikkal, es megfelelo kerekparszallitasi lehetosegekkel.”
22 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gyermekopera és tanyawestern a Szegedi Nemzeti Színházban

Két új bemutatót tűzött a januári műsorra a Szegedi Nemzeti Színház. Tovább olvasom