Délmagyar logó

2017. 08. 22. kedd - Menyhért, Mirjam 14°C | 24°C Még több cikk.

Tanpélda lesz a megvert sofőr esete

Szeged - Mintaszerűen járt el a szegedi 8-as busz sofőrje, akit szeptember 15-én támadott meg egy utas menet közben. A történtekből, ahogy a többi ilyenből is, esettanulmány lesz: az ilyen helyzetekre az SZKT is, a Tisza Volán is igyekszik fölkészíteni a sofőröket.
Lökdöste, leköpte, majd meg is ütötte a 8-as trolipótló busz sofőrjét egy roma fiatalember szeptember 15-én este, fél nyolc után öt perccel a Rókusi körúti Tescónál. Erről másnap lapunk is beszámolt. Az eset – a budapesti és a korábbi szegedi támadások miatt – nagy figyelmet kapott. A kérdés az, hogyan lehetne elkerülni az ilyen helyzeteket.

Mint megtudtuk, a 8-as sofőrje tényleg mindenben a szakma szabályai szerint járt el. A történtekből esettanulmány lesz, tanítani fogják a többieknek az erről szóló foglalkozásokon. A Szegedi Közlekedési Kft.-nél leírták, hogyan kell viselkednie a járművezetőnek ilyenkor. A két kulcsszó: udvariasan, határozottan. Ehhez nyilván megfelelő fellépés kell, amit lehet gyakorolni. Ha nincs más megoldás, meg kell állni a legközelebbi helyen, és hatósági intézkedést kell kérni. – A jármű vezetőjének úgy kell eljárnia, hogy a konfliktushelyzet másokra nézve további veszélyt ne jelentsen, fizikai kényszert pedig senkivel szemben nem alkalmazhat – tájékoztatott Török Mónika marketing- és PR-osztályvezető.

A szegedi 8-as busz sofőrjét szeptember 15-én este támadta meg egy utas menet közben. Felkészítik őket a hasonló helyzetek kezelésére. Fotó: Frank Yvette
A szegedi 8-as busz sofőrjét szeptember 15-én este támadta meg egy utas menet közben. Felkészítik őket a hasonló helyzetek kezelésére. Fotó: Frank Yvette

A Tisza Volánnál hasonló „munkautasítás" szól az ilyen esetekről – tudtuk meg Káity Károly forgalomfejlesztési és koordinációs igazgatótól.

A foglalkozásokon azért nyilván lesznek tisztázandó kérdések. Ilyen például, hogy tényleg tűrnie kell-e a buszvezetőnek – mint tüntetéskor a rendőrnek a sorfalban –, hogy leköpjék. A 8-as buszon nem védte semmi a sofőrt ettől. Az SZKT-nál azt mondják, az a busz olyan országban készült, ahol nem kell védeni a sofőrt. Valóban szükség lenne olyan beruházásokra, amelyek a biztonságot szolgálják, de ha arról van szó, mivel kellene még fölszerelni a buszokat, ez az igény csak egy a listán.

Emlékeztetőül

A konfliktus úgy kezdődött, hogy a járműre fölszállt egy család, és mivel hangoskodtak, a buszvezető rájuk szólt. Ezután jött előre a családfő, kiabált, és többször is leköpte a sofőrt, aki rádión rendőri intézkedést kért. Erre még nagyobb lett a hangzavar, a férfi lökdösni kezdte a sofőrt, egyszer meg is ütötte. Úgy látszott, provokálni akarja, ő viszont nem ütött vissza, nem is nyitotta ki az ajtót, a lámpánál: közölte, itt nem szabad, balesetveszélyes, majd a megállóban le lehet szállni. A férfi ezek után törte ki az üvegajtót. A rendőrök időben odaértek, garázdaság, közfeladatot ellátó személy elleni erőszak miatt indult büntetőeljárás az ügyben. A sofőr lapunknak azt mondta, ennyire megalázó helyzetben még nem volt, de készülni kell rá, mert úgy látszik, ezután gyakrabban előfordul ilyesmi.

Hasznos-e a kamera?

Az MTV Szempont című magazinja csütörtök este arról készített riportokat pro és kontra, hogy vajon gátat vetne-e az erőszaknak, ha kamerák jelennének meg a budapesti buszokon, villamosokon. Az egyik vélemény szerint az agresszív emberek többségét visszariasztaná a kamera jelenléte, a Társaság a Szabadságjogokért Egyesület jogásza szerint viszont a renitensek egy részét épphogy provokálja a „nagy testvér szeme". Egy homlokba húzott baseballsapka elég ahhoz, hogy a rossz felbontású filmen felismerhetetlen legyen az ember arca. Vagyis nem megoldás a kamera. Az SZKT-nál ehhez annyit tesznek hozzá, hogy a társadalmi problémákat nem egy közlekedési cég fogja megoldani.

Olvasóink írták

  • 10. Hmmm... 2009. október 06. 17:08
    „A mar elviselhetetlen tartsadalmi feszultseg ´korokozoja" valoban a kormany altal lett krealva. Nyilvanvalo, hogy a megszuntetest is kormany szinten kell programozni. Ezzel teljesen egyetertek, de ne felejtsuk el, mindennek az eredete a jogok es kotelessegek szinkronjaban rejlik. Amennyiben ez biztositott, nem szuletnek ilyen sulyos tarsadalmi ellentetek. Most meg arra is kiterjednek gondolataim, hogy pl a tarsadalmi funkciokat betolto szemelyek eseteben ugyan ez a helyzet / jutalmazas, vegkielegites karokozasert?/.”
  • 9. IVY 2009. október 06. 17:05
    „Mintaszerűen, acélkapnis bakanccsal kellett volna a csurikat lerugdosni onnét. (is)”
  • 8. KolompárRómeó 2009. október 06. 16:22
    „Azért csak ki kellett volna nyitni azt az ajtót, amikor a mellette elhúzó kocsiknak zöld volt. Na akkor lett volna 100%-os az eset.”
  • 7. flexsnake 2009. október 06. 15:40
    „Mindenkibe chipet kell beültetni és se bérlet se igazolvány nem kell többé. Az ajtókba érzékelő és mindig lehet tudni ki és mikor utazott a buszon. Be kell még építeni egy sokkolót is ami aktiválódik ha a gépben kiválasztják az illető nevét. Valamint egy gpst. Nincs több bűnözés se. A szabadságjogaitokra meg nagy ívben szarok. Mindent a biztonságért az erőszak ellen. Ja és az önkormányzat szüntesse be a cigányoknak ingyen utazási kártya osztogatását!”
  • 6. török 2009. október 06. 14:52
    „5. azért ez több volt, mint háborgás, amit a cigány csinált. :)
    Nekem nagyon tetszett az SZKT nyilatkozata: "a társadalmi problémákat nem egy közlekedési cég fogja megoldani." Legalább végre van még egy állami (önkormányzati) cég, aki ki merte mondani, hogy lépni kellene már végre cigányügyben. Mikor tesz már végre valaki ezen a téren? Amikor már mi leszünk a kisebbség?”
  • 5. Hmmm... 2009. október 06. 13:37
    „A 4-el nagyjabol egyetertek. Amivel nem, az hogy sajnos mindenkire ki kellene terjeszteni a kemenyebb eljarast, mert bizony en eppen egy nagyon feherboru , megfeleloen feloltozott not is lattam jogtalanul hoborogni, amikor a vezeto felszolitotta a leszallasra, miutan nem volt sem jegye sem berlete.”
  • 4. dodó 2009. október 06. 12:07
    „Szerintem inkább a cigányokat kéne fölkészíteni egy hatalmas verésre!”
  • 3. Szemif 2009. október 06. 11:36
    „2. Csak halkan szólók, hogy Szegeden is csak az első ajtón lehet felszállni, ezt persze a józan észnek megfelelően sokszor nem tartják be. Itt a józan ész alatt azt értem, hogy egyrészt elnyúlna a menetidő, mint a rágógumi, ráadásul épp emiatt több busz és gépkocsivezető is kellene, ergo többe kerülne, mint a mostani rendszer, amit részben viszontlátnánk a jegyárak emelkedésében és a megnyúló menetidőkben. Amúgy meg a kamera max. elrettentésnek jó, ha jó egyáltalán, egy erősen ittas embert nehezen riaszt vissza egy ilyen mikrobi a plafonon......”
  • 2. Hmmm... 2009. október 06. 09:59
    „Hasonlo esetet lattam en is, de abban kivulrol tamadtak meg a buszt es felugrottak azutan. A vezeto bezarta az ajtot, valoszinuleg kozben valaki ertesitette a rendoroket. Szerintem a kamera nem csak ezen incidensek esetere, de a busz rongalo vandalok megfigyelesere is hasznos lehet. Hihetetlen karokat okoznak ezek az emberek a bliccelni szandekozokkal egyutt. Pecsett ezert csak az elso ajton lehet felszalni , a tobbin csak le. Igy aztan hihetetlen lassu a tomegkozlekedes. A szornyu az, hogy a nagy tobbseg a kisebb szamu "gengszterek" miatt szenved.”
  • 1. 751510 2009. október 06. 09:31
    „Milyen szerencse, hogy van nekünk egy Társaság a Szabadságjogokért Egyesületünk...”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Húsz év kell a rák legyőzéséhez?

A vezető angol rákkutató áttörést jövendöl, Szegeden is bizakodók, igaz, más utakon kutatnak. Tovább olvasom