Délmagyar logó

2017. 02. 21. kedd - Eleonóra 0°C | 6°C Még több cikk.

Tovább rombolja az e-útdíj a bajai utat

Szeged - Az 55-ös főút jelenleg a hiányzó déli autópálya szerepét tölti be, egyre több kamion használja, hogy megspórolják a magas útdíjat. A bajai út mostanra szétesett: nem találni rajta egy méter sima aszfaltot sem. Jövőre kezdődik a felújítás – ígéri a NIF.
– Rémálom a bajai út, szétrázza a futóművet, tönkreteszi a gumikat, és életveszélyes – mondta egy autós, aki naponta jár Szeged és Baja között. – Esős időben életveszélyes: áll rajta a víz, nem tudni, hol a nyomvályú pereme, a szemben jövők vízesést zúdítanak a kocsira, másodpercekig nem látni semmit, hiába jár fullon az ablaktörlő. Az e-útdíj bevezetése óta pedig konvojban haladnak rajta a kamionok.

Próbáltunk utánajárni, az 55-ös korábbi használóin kívül kik választhatják kitérőként a rossz minőségű utat. Kopasz Gábor, a Tisza Express Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, saját járműveik nem járnak az 55-ösön. Feltételezései szerint azok, akik Horvátországba, Szlovéniába, Olaszországba fuvaroznak Romániából, és korábban az M5-ösön fölhajtottak Budapestre, majd az M7-esen Dél felé fordultak, irányt változtattak. Egyenesen Bátaszékig mennek, majd „bujkálnak" egy kicsit Kaposvárig, és csak ott hajtanak fel az M7-esre. – Az út ugyan „munkás", de pénzben nagy a tét, a sztrádadíj másfélszerese a kétszámjegyű utakénak – fogalmazott a szállítmányozó szakember.

Idén már át kellett volna adni, 2015-ig talán elkészül. Fotó: Karnok Csaba
Idén már át kellett volna adni, 2015-ig talán elkészül.
Fotó: Karnok Csaba

„Ha fennáll az átterelődés"

– Amennyiben bebizonyosodik, hogy az ilyen jellegű „átterelődés tartósan fennáll", illetve köze van az e-útdíjhoz, megtesszük a szükséges lépéseket – fogalmazott Kibédi-Varga Lajos egy hónappal ezelőtti cikkünkben, amikor a 43-as útra visszatért kamionforgalommal kapcsolatban kérdeztük. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium E-útdíj Projekt szakmai szóvivője szerint több olyan forgalomszabályozási eszközük van, amelyekkel az indokolatlan gépjárműforgalom átterelhető más, nagyobb kapacitású, biztonságosabb, településeket elkerülő útszakaszokra. Ilyen lehet például a gyakoribb közúti ellenőrzés vagy a helyi korlátozás. De az e-útdíj-rendszer időszakos felülvizsgálatakor is lehetőség van erre – mondta Kibédi-Varga Lajos.

Költöttek-e az elmúlt 10 évben a bajai útra? – Az 55-ös számú főúton az elmúlt években társaságunk folyamatosan elvégezte a szükséges üzemeltetési és fenntartási feladatokat – válaszolta Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szóvivője –, többek között a kátyúzást, a felhízott padkák nyesését, a nyomvályúkat marását. A munkálatok évente több millió forintos kiadást jelentettek, jelentenek cégünk számára. 2008-ban a 2,5 és 4,5 kilométer között 2 kilométeren burkolat-felújítást is végeztünk mintegy bruttó 151 millió forint értékben. A folyamatos fenntartási munkákon túl a főút állapotán igazán érzékelhető végleges megoldást csak a burkolat felújítása jelentené.

A szóvivő hozzátette: az 55-ös főúton nincs súlykorlátozás, így a KRESZ-ben megengedett, maximum 40 tonnás össztömeg-korlátozással közlekedhetnek a gépjárművek, ennél nagyobbak útvonalengedéllyel használhatják az utat. A nehézgépjármű forgalomnak csak az 5-6 százaléka túlsúlyos, de az utak rongálásában mégis jelentős szerepe van.

Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője érdeklődésünkre azt válaszolta: 2014 tavaszán, több szakaszban elkezdődhet a több mint 90 kilométer hosszú szakasz felújítása – a burkolatot 11,5 tonnásra erősítik meg, az átadás 2015 nyarán várható. Jelenleg tart a Bács-Kiskun megyei, a mórahalmi elkerülő és a Csongrád megyei szakaszok közbeszerzési eljárása. A Mórahalom–megyehatár közötti rész kivitelezési közbeszerzési eljárása most ősszel jelenik meg. A projekt az Új Széchenyi-terv keretében a Közlekedés Operatív Program (Közop) részeként valósul meg.

2010-ben a NIF idén év végére, 2011-ben a jövő év elejére, egy évvel később 2014 végére ígérte az átadást.

* * *

Páratlan hazai gyakorlat

Németországban 15 cent az e-útdíj kilométerenként az autópályákon, nálunk a duplája, 30 cent. A német sztrádákon kívül még az egy számjegyű utakért kérnek díjat, amelyek jellemzően gyorsforgalmi, sztrádaminőségű utak. Magyarországon a két számjegyű utakon kilométerenként 18 cent az útdíj – holott szolgáltatás nem jár mellé: a fuvarozásban létkérdés a mosdóval felszerelt kitérő, parkoló.

Olvasóink írták

29 hozzászólás
12
  • 29. CID 2013. szeptember 15. 09:46
    „geza: az csak a reptéri bejáróig van, viszont van egy kis kerek piros tábla is, közepén egy kerékpárral ;)”
  • 28. janoszeged 2013. szeptember 12. 19:57
    „"A vasúti átjárótól, a körforgalomig 60-as tábla van kint "
    Az a tábla az első útkereszteződésig érvényes. Vagyis a repülőtéri bejáróig.
    A kerékpárosnak kötelező a kerékpárúton menni, ha van.”
  • 27. csanyiv 2013. szeptember 12. 19:17
    „Az a durva, hogy ez a durván dübörgő és jobban teljesítő gazdaságunk arra nem volt elég az elmúlt években, hogy legalább az önrészt hozzátegyük az Uniótól a főutak 11.5 tonnás tengelyterhelésre való (néhány száz kilóméterre vállalt) megerősítéséhez kapott támogatáshoz. Pedig most már autópályák sem épülnek oly nagy tempóban, hogy elvinnék a pénzt, a következő ciklusban meg inkább a vasútra fognak adni... Csak a környéken ilyen megerősítendő lenne az 5-ös, a 43-as, a 47-es, vagy az 55-ös út. És akkor még hol van a mórahalmi elkerülő (tudom tervben), a vásárhelyi elkerülő, vagy az algyői híd 40 éve várt másik pályája? Olyat, hogy M9-es, meg sem merek említeni, talán a dunántúli szakasza ha elkészül 2030-ig? :(”
  • 26. Tshabalala 2013. szeptember 12. 12:17
    „Szentmihályi! Ha a kerékpárúton mentél volna akkor mi lett volna?”
  • 25. geza 2013. szeptember 12. 11:31
    „#21 Az hogy ott 60- as tábla van :D
    A vasúti átjárótól, a körforgalomig 60-as tábla van kint :D Senki nem tartja be.”
  • 24. alfa258 2013. szeptember 12. 10:05
    „Sajnos az összes mellékúton jelentősen megnőtt a kamion, teherautó forgalom! Ezzel minél előbb tönkretéve az utakat. Köszönet az illetékeseknek..... a szakértőknek.....”
  • 23. lukrecia 2013. szeptember 12. 08:42
    „Sokat javitana a helyzeten , ha az elkerulo autopalya nem lenne fizetos. Bp-en sem fizetos az MO-s elkerulo , es sehol mashol az orszagban. Szeged kiveteles helyzete az impotens orszaggyulesi kepviseloi miatt alakulhatott ki.
    Nem baj allam , egyik zsebbol ki, masikba be. Az utfelujitok , "fenntartok " meg kaszalnak.”
  • 22. gondolom 2013. szeptember 12. 08:06
    „Többször járok Baja fele , borzalom , folt hátán folt, ezért inkább az államnak kellene fizetni az autósoknak. Az nem megoldás, hogy ráhúznak pár centis aszfaltot , az alappal kell kezdeni.”
  • 21. okz63 2013. szeptember 12. 06:52
    „15. szentmihályi 2013.09.11. 18:31
    "Hiába tekertem szabályosan az út szélén elég sok kocsi 60nál többel hajtott el mellettem mint1 félméterre."
    És ebben mi volt szerinted a szabálytalan? Az országúton még mindig 90 km/h a sebességi korlát...”
  • 20. furioso 2013. szeptember 12. 06:22
    „Nem ez a gond, hanem az, hogy aki döntési helyzetben van ebben az ügyben, az még mindig csak "tanulmányozza a helyzetet", s nem hozott döntést a megoldásra. Nyilvánvaló a forgalomátterelődése, ezt már az e-útdíj bevezetése előtt látni lehetett. Mégsem történik semmi. Meddig tanulmányozzák a helyzetet?”
  • 19. történész 2013. szeptember 11. 20:31
    „Magyarországon a két számjegyű utakon kilométerenként 18 cent az útdíj - holott szolgáltatás nem jár mellé

    na de miért? Mert ez a pénz a kormánynak megy és nem a multiknak.A régi 43-on is hatalmas lett a forgalom..de kit érdekel ez Az urak 240 e.ft-os támogatású lakásokban a világtól egyéb szerve által elzárt békében élnek,az ő házuk fala nem reng a kamionoktól.
    Makóra zúdul a nagy forgalom,,,oda ahol a mindent ígérő párt lelkes orsz,gyül.képviselője is él..”
  • 18. DÓZER 2013. szeptember 11. 19:06
    „Én legutóbb csak odafele vettem igénybe ezt az utat, visszafele inkább Kecskemét felé kertültem cca, 120 km.-t
    Irtózatosan rossz az út, a gyerekeim végig hányingerrel küzdöttek, annyira ráz....”
  • 17. papagaly 2013. szeptember 11. 18:50
    „Minden javítás nélkül kinevezik sztrádának és máris szedhetik az útdíjat. Vagy jön a büntetés minden teherautónak.
    Szóval eszetlen megoldást várok, ami eddig is megesett.”
  • 16. szabozoli22 2013. szeptember 11. 18:40
    „12. Nem tudom mennyivel több idő a cikkben leírt útvonal én nem járok arra. Én se látok benne sok logikát max ha a pályával párhuzamosan megy a főútvonal pl Szeged-Kecskemét között csak hogy a környéken maradjunk és ezen a szakaszon közlekedhetünk is kamionnal, mivel csak Kecskemét után van korlátozás.. Szivesebben járunk autópályán, jó minőségű úton nekünk is jobb úgy. De ha egyszer megparancsolják, hogy válasszuk az olcsóbb főútvonalat, akkor ott kell mennünk. Azt meg hogy menyivel lenne olcsóbb nem számoltam. Útvonaltervezőbe beírod az útvonalakat és kiszámolhatod. kb 35 ft lehet a különbség az autópálya és a főútvonal díja között kilóméterenként egy euro5-ös kamionnál. Pontos különbséget nemtudok de 35-40 ft/km körül mozog.”
  • 15. szentmihályi 2013. szeptember 11. 18:31
    „Július végén,mikor a Maty-éren volt a sárkányhajó vb, akkor Mihálytelekről tekertem el a Maty-érig, a reptér mellett. Szabályosan közlekedve értem el a Bajai úti körforgalomhoz.

    Hiába tekertem szabályosan az út szélén elég sok kocsi 60nál többel hajtott el mellettem mint1 félméterre. Két rendőr kocsi is dettó ezt megcsinálta. Mihálytelek felé ugyanezen az útvonalon menve szintén közel száguldottak el mellettem a kocsik.”
  • 14. ascendum 2013. szeptember 11. 18:19
    „Sajnos a cikkben leírt útviszonyok teljesen reálisak.”
  • 13. ráérő 2013. szeptember 11. 17:49
    „Előbb megkellett volna az utat csinálni aztán szedni rajta a pénzt,mert a mostani állapotában csak 4 számjegyű utak minőségével rendelkezik.
    Nem mennek csak az udvari határ átkelőig,mert Eszéktöl már autopályán és olcsobban haladhatnak....”
  • 12. Hétszűnyűkapanyányimonyók 2013. szeptember 11. 17:27
    „10. szabozoli22 2013.09.11. 17:14
    És ez így hány órával több? Mennyi lóvét spóroltok?
    // kicsit nehezen hiszem, hogy megéri”
  • 11. marigold 2013. szeptember 11. 17:16
    „Egy kamionos mesélte, hogy ha van olcsóbb út is, nem mehet autópályán hiába jobb auz út és gyorsabb a haladás, mert a főnöke levonja a béréből a díjkülönbözetet. Ilyen is van.”
  • 10. szabozoli22 2013. szeptember 11. 17:14
    „8. Még mindig ki van számolva az időnk és nehogy azt hidd, hogy saját döntésünk miatt "keressük" az alsóbb rendű utakat. Nekünk se frankó 40 tonnával állandóan lassítani, gyorsítani pl azért, hogy kikerüljünk egy biciklist.”
29 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hetven fölött, a volán mögött

Egy 70 éves férfi vezette azt az autót, ami miatt a Győr női kosárcsapatának autóbusza a 85-ös… Tovább olvasom