Délmagyar logó

2017. 10. 19. csütörtök - Nándor 10°C | 24°C Még több cikk.

Trolit gyártott az SZKT

Szeged - Sínre tették a legelső újragyártott szegedi trolit az SZKT-nál, amely külső megrendelésre készült. A cseh mintadarabot tavasszal 20–25 járműből álló flotta követheti.
Négy hónap alatt gyártott új trolit a Szegedi Közlekedési Kft. az északcseh város, Usti nad Labem kiérdemesült csuklós járművéből. Az újragyártás azt jelenti a Csáky utcai trolitelepen, hogy nem vadonatúj a jármű, de a korrózióvédelemmel ellátott eredeti vázszerkezetre új trolibuszt építenek. Ez a társaság legelső ennyire felújított trolija, ami külső megrendelésre készült. (Tavaly ősszel lapunkban megírtuk: a bulgáriai Haskovo 2 troliját újították fel Szegeden, de egyiket sem olyan mértékben, mint a csehet.)

Csehország a troligyártás fellegvára. Miért visz az SZKT sivatagba homokot? Dózsa Gábor ügyvezető igazgatótól megtudtuk, 17 évnyi üzemeltetői és javítási tapasztalattal pár darabos újragyártáshoz épp a szegedi közlekedési cég kapacitása a megfelelő, nem a nagy gyártóké. A tét különben óriási: az SZKT egy cseh közlekedési társaság felújítóüzemével versenyez. Mindkettőnek kiadott a megbízó egy trolit, és amelyik jobban teljesít, az viszi a 20–25 darabos flotta felújítását. Az ügyvezető szerint az első visszajelzések bíztatóak, döntés tavasszal várható. Az újragyártott jármű előnye, hogy 10 évig biztosan fut, és míg egy vadonatúj 150–200 millió forintba kerül, egy a mostanihoz hasonló felújítás mindössze 40 millió forintért elvégezhető. Az újragyártott troli ráadásul még veri is az új társait abban, hogy alaposabb a korrózióvédelme és modernebb a belseje, vagyis a padló, az elektronika és az utastájékoztató rendszere.

Hogy találja meg az SZKT-t egy ilyen feladat? Dózsa Gábor azt mondta: szűk a szakma, tagja a cég a szakmai szövetségeknek, és elismerik a járműparkjuk üzembiztonságát, élettartamát.

A bolgár troli vonzereje

Konkrét megrendelés még nem követte a Bulgáriába szállított trolikat, mert a szándék mellé – a válság hatására – pénz még nem társult. Az érdeklődés azonban nő a költségkímélő járműbeszerzés iránt Bulgária, Románia, Ausztria és Németország felől.

Olvasóink írták

  • 9. Mil 2010. január 29. 20:06
    „"és elismerik a járműparkjuk üzembiztonságát, élettartamát." Ez az évszázad vicce..
    "Az újragyártott troli ráadásul még veri is az új társait abban, hogy alaposabb a korrózióvédelme és modernebb a belseje, vagyis a padló, az elektronika és az utastájékoztató rendszere." Detto. Nem látom be, miért is lenne jobb, modernebb egy régi, de felújított gép(még ha utólagosan, házilagosan modernizálnak is ezt-azt rajta) mint egy gyári új darab..
    EGyébként hiszem ha látom. Addig mese habbal. De szegediként, meg magyarként is ég a pofám, ha meglátom a bengálikat, azért sok itt a külföldi diák, meg nyáron akad turista is, és szó nincs rá, hogy néznek ki ezek a villamosok. Legalább egy esztétikai gittelést nyomnának rájuk vagy mittudomén.. Ne nosztalgia baromságokra szórják a pénzt, ami ünnepnap közlekedik..”
  • 8. Szemif 2010. január 29. 19:04
    „Tulajdonképpen ez nem akkora újdonság.......ez 2004-ben, mikor T-850-t építették, akkor még érdekes volt, de mostanra már az 5-ös 7-es vonalon főleg a házigyártású kocsikkal dolgoznak. Gondolom a hangsúly azon lenne, hogy külföldre ez lesz az első hazai kocsi.

    6. Ez lerágott csont, még egy-két év és nem lesz Bengáli forgalomban, addig meg nem fognak költeni rájuk. Ráadásul ha beindul a 3-as 4-es vonalak felújítása is (ez persze csak akkor, ha kész az 1-es), akkor már ott is főleg pótlóbusz fog járni, tehát szerintem az idei az utolsó év, amikor még bengálik járnak a 3-3F vonal teljes hosszában. Mondjuk az a villamos amiről beszélsz szerintem 656-os lesz ő már több éve kallódik az SZKT telepen, mióta nincs forgalomban, most egy civil szervezet vásárolta meg, így megmentették a bontástól, csak a természettől nem.........”
  • 7. Senko001 2010. január 29. 17:53
    „Dombai Tünde. Kérem nézzen utánna, hol járnak sínen a trolik. Szeretném látni őket. Ha nem talál ilyet, Önt szeretném másutt látni, a korrektorral együtt. Ne alázzák meg Móra Ferenc emlékét. Tisztelt főszerkesztő úr, hol van a mélypont? Szivesen venném, ha válaszolna. Elérhetőségemet, önnek felszabadítom, vagy nyílvánosan ezen a fórumon is írhat.
    Tisztelettel:
    Kovács I.”
  • 6. varadipal 2010. január 29. 16:56
    „A múzeumól visszalopott csuklós/ pesti /villamosokra még nem írtak ki tendert? A Rókusnál parkolónak már a teteje is lerohadt.Lenne mit sepernie az SZKT-nak a saját háza táján is. A nosztalgia villamosok szupermodernek a 3-mas járaton naponta közlekedő, majd széteső télen hűt, nyáron fűt fémkasznikhoz képest.”
  • 5. Zsoltee0716 2010. január 29. 16:53
    „Hát igen a Cseh kapcsolat, és ki nyeri a 25-flottát az SZKT. Ki nyerte itt Szegeden a 2-es villamos kivitelezését a csehek. Az ásotthalmi születésű gyereknek olyan kapcsolata van a csehekkel hogy az csak na. Szkt park 90%c Csehországból való.”
  • 4. rolee 2010. január 29. 12:53
    „Kép luxus?”
  • 3. Alsóváros 2010. január 29. 11:41
    „2. hozzászólás favágó 2010.01.29. 10:33
    Azért, mert a cikk vacakul van megírva - nem 100%-ig érthető - még ne rozatort szidd.”
  • 2. favágó 2010. január 29. 10:33
    „Rozator! Szerinted hogyan megy a troli a csehekig? Saját felsővezetéket építenek odáig, vagy vasúton? Ezt a negatív hozzáállást!:-((”
  • 1. rozator 2010. január 29. 09:58
    „Sínre trolit? Nem csoda hogy nem nyernek!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Herényi hiába győzködte a megyeieket

Múlt héten Karsai Péter, kedden Herényi Károly próbálta meggyőzni az MDF Csongrád megyei választmányi tagjait, hogy támogassák a választási együttműködést az SZDSZ-szel. Tovább olvasom