Délmagyar logó

2017. 06. 29. csütörtök - Péter, Pál 24°C | 33°C Még több cikk.

Ünnep - munka nélkül

Szeged - Rokkantnyugdíjas, harmincnyolcezer forint a havi jövedelme, elvállalna takarítást, lenne bejárónő, gondozna időseket, de három éve nem talál állást. Katalin 59 éves, és gyűlöli az életét.

László, aki egy hete keres munkát ugyanakkor nem pánikol – Fő az optimizmus – fogalmazta meg életfilozófiáját. A munka ünnepe apropóján beszélgettünk munkanélküliekkel.

– Nem szeretek élni – mondta körülbelül fél óra beszélgetés után az 59 éves Katalin a Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ szegedi kirendeltségén. Három éve hiába keres állást. Május elseje a munka ünnepe. Ennek apropóján beszélgettünk vele.

– Rokkantnyugdíjas vagyok, 38 ezer forint a havi jövedelmem, ebből tízezret tartozás miatt von a hőszolgáltató. Korábban pultosként dolgoztam, előtte 27 évig libát téptem. Az a 27 év elveszett örökre, nem számít be sehova, mert a főnököm nem jelentett be. Csakhogy ezt a daganatos betegség nem kérdezte. Úgy jött, mint derült égből a villámcsapás – mondta a szegedi asszony, aki az általános iskola után vendéglátósnak tanult. Elvállalna takarítást, lenne bejárónő, gondozna időseket, de egyelőre nem talál állást. Szezonális munka van most kilátásban: paradicsomcsomagolás óránként háromszáz forintért.

A munkaügyi központból távozó Szűcs László optimista. Az országot nem, de Szegedet elhagyná egy jó állásért. Fotó: Frank Yvette
A munkaügyi központból távozó Szűcs László optimista. Az országot nem, de Szegedet elhagyná egy jó állásért. Fotó: Frank Yvette

– Százhetvenhét forintos órabért kínáltak takarításért egy egészségügyi intézményben. Igaz, már nem most. De akkor is döbbenet – szólt bele a beszélgetésbe egy 35 éves nő, aki szintén rokkantnyugdíjas és szintén állástalan. A két asszony egyetértett abban, hogy szerető család nélkül elviselhetetlen az állandó elutasítás. A fiatalabb nő pszichológiai tréningre is jár, hogy kibírja.

Csak 3,8 millió ember dolgozik

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a foglalkoztatottak száma a 2008 január és március közötti időszakban 3 millió 844 ezer, a munkanélkülieké 333 ezer fő volt, a munkanélküliségi ráta 8 százalékot tett ki, ami 0,5 százalékpontos emelkedés az egy évvel korábbihoz képest. A munkanélküliek 45,4 százaléka egy éve vagy annál régebben keresett állást. A munkanélküliség átlagos időtartama 16,4 hónapot tett ki.

Katalin szerint a munkanélküliségben – azon túl, hogy tehernek érzi magát a szerettei számára – az a legnehezebb, hogy teljesen és végérvényesen le kellett mondania arról a luxusról, hogy fodrászhoz, kozmetikushoz járjon, és hiába vágyik új ruhára is. Pedig az igényes megjelenés mindig fontos volt számára.

Optimistább a 24 esztendős Szűcs László, igaz, ő csak egy hete keres állást, és tegnap talált is szimpatikus hirdetést. A betanított és a szakmunka érdekli az érettségizett fiatalembert. A lényeg, hogy „pénzt lehessen kapni érte, és ha egy mód van rá, akkor ne keveset". Szegeden kínáltak már neki havi 70 ezret, ami szerinte (is) nevetséges. Ha a fővárosban 130 nettót ajánlanának, akkor elköltözne a Tisza-partról.

László nem pánikol. Ha a következő egy hónapban talál munkát, akkor neki ennyi pihenés még belefér. „Hajnali 9 órakor" kel, dolgozik a kertben – nem unatkozik.

– Fő az optimizmus – fogalmazta meg életfilozófiáját, amely a másik irányból megközelítve ugyan, de egybevág azzal, amit a két nő mondott: ha lélekben feladják, akkor nagyon nehéz újra talpra állni.

Olvasóink írták

38 hozzászólás
12
  • 38. higi de laci 2008. június 13. 23:43
    „én sokáig és vagyok munkanélküli, és egyre nehezebb, pedig jópár tanfólyamot végeztem, és nem énvagyok a vállógatos hanem a mukadó”
  • 37. higi de laci 2008. június 13. 23:27
    „nem tudom melyik higi vagy de azért gondolkodj én laci vagyok”
  • 36. Carlo 2008. május 01. 19:18
    „Higi
    én is voltam munkanélküli, igaz csak 2 hétig, de nagyon izélte a csőrömet, és találtam munkát, aminek a bére bizony csak fele volt az előző munkahelyemen fizetettnek..
    s bizony nagyon sok olyat hallok, hogy: ennyiért bizony nem megyek el dolgozni... én elmentem, mert a gyerekeimnek enni! kellett adni. s emellett nem loptam , nem csaltam.
    fülelj csak Te is, és hallasz ilyeneket
    s amit mondasz, hogy menjek hozzád takarítani, 100Ft/ óra -ért
    megyek, de ha a rezsit sem tudod kifizetni a nyugdíjadból, akkor engem sem tudsz kifizetni, tehát ne dumálj nekem . Te is csak sírsz, ahelyett hogy tennél is valamit ,másrészt, ha nem vagy egyedülálló akkor meg pláne fogd be..”
  • 35. olga555 2008. május 01. 16:12
    „nemrokkant ! te nagyon hülye! Miből következetsz arra, hogy aki rokkantnyugdíjas az nem is beteg? Bizony vannak munkahelyek ahonnan kevesen mennek el rendes időben nyugdíjba, mert vagy ott hagyják pár év után, vagy belerokkannak. Nem a munkának nincs becsülete, munka nincs. A munkás embernek nincs becsülete. És a munkaadók nem becsülik a munkavállalókat, mert egy helyre van min. öt jelentkező.
    Mindenről le kell mondani, nincs soha mozi, fodrász, nyaralás pedig már vágyként sem szerepel. És van ám olyan is, hogy az ember NEM AKAR segélyt kérni. Nagyon sokat dolgoztam mindig, és én nem megalázó segélyből akarok élni.”
  • 34. lakme 2008. május 01. 14:29
    „nem lehetonk eleg okosak a kerdesben. A Magyar a legbetegebb nemzet, ugye az akkori NDk-ban is sokkal korszerubb gepekkel dolgoztak, mint nalunk, egy generaciot felzabalt a munka, ezt be kell latni, a statisztika is ezt bizonyitja. En lehet hogy rosszul gondolkodom, de az idosebbeket elkuldenem nyugdijba, sokak tudasa korszerutlen, es itt vannak a fiatalok akik ismerik a korszeru technologiat, beszelnek nyelveket, hatekonyabban tudnak dolgozni, csak mert az idoseket akarjak benntartani a foglalkoztatottak kozott a fiatolaknak nem jut hely, az ambiciotlanabbak diszkorol diszkora jarnak, az ambiciozusabbak elmennek kulfoldre. Lehet hogy mindez mogott a nyugdijproblema van, ugyanis az idosebb korosztalynak nagyobb a szolgalati ido fuggo fizuja, igy tobb nyugdijjarulekot tudnak toluk levonni, es minden filler kell a nyugdijak kifizetesere. Nem tudom, de az biztos hogy ha van egy tulaj aki egy termelest x dolgozoval letudhatja, nem fogja x+y dolgozoval vegeztetni , csak azert hogy szolidaris legyen.”
  • 33. nemrokkant 2008. május 01. 13:56
    „rokkantnyugdijasok allast keresnek?

    rohej.

    anelkul, hogy a konkret esetekre tennek megjegyzest. akkor kellett volna gondolkodni a tobbsegnek, amikor mondvacsinalt indokokkal lerokantositottak magukat. mostmar erdekes modon kene a munka.

    egy kanyi vassal tobbet ne kapjanak a rphadt naplopoi, elegem van abbol, hogy az adombol meg a jarulekaimbol havonta kb. 3-5 ember nyaral, ahelyett, hogy dolgozna.

    azok viszont akik valoban betegek es nem csak logosok kapjanak EMBERHEZ melto megelhetesre tamogatast.

    nincs a munkanak itt becsulete az a baj.”
  • 32. szpalika 2008. május 01. 13:08
    „én is bp-en maradtam a diplomámmal, műszaki informatikán végezve még el lehetett helyezkedni, bár itt is legtöbbször gyakorlatot szerettek volna mellé kérni.

    egyesek rosszabbul állnak hozzá a munkához, mint mások. illetve kédés, hogy ha el lehetne helyezkedni a gyakorlattal jobban, akkor egy min. 3-4 hónap alatti minőségi pótlás esetén miért nem akar a cég versenyképesebb bért adni, megtartani? mert ha váltani akarnak, akkor már megkeresi az új helyet, és az utolsó pillanatban már késő keseregnie a cégnek, a maradók meg szívnak, mert nincs, aki értene az adott területhez.

    És nem keresek annyit, mint amit lehet hallani erről, és vegyes az ismerősök közti fizetés is...

    ugyanakkor más ismerőseim meg jogászként, ovónőként stb. nem kaptak, kapnak végzettségüknek megfelelő állást.”
  • 31. higi 2008. május 01. 12:32
    „Jo bácsi nyugaton mennyi a rokkantnyugdij?
    ac! CSeréljünk tied a nyugdijam, enyém az egészséged és már nem is kell irigykedned.Balogh Gáboral egyetértek mindenben!
    Vagy megfelelő nyugdijat kell adni v megf fizut,ennyí .Carlo gyere már el ,kénne nekem takarítani 100ft /óráért tudod a kevés az több mint a semmi ,na b......g.A Nyugdíjam nem elég a rezsire ,de majd a szólgáltatókat megkérem hogy vegyék már észre magukat.”
  • 30. adiplomás 2008. május 01. 12:29
    „Naca!
    A véleményeddel egyetértek egy megjegyzés kivételével. A leírtakat én is így tapasztalom és "élvezem" ennek minden hátrányát.
    Nekem két diplomám van. Építész és közgazdász. Ugye ezek ma a sláger területek, erre mondják azt, hogy itt azután könnyű elhelyezkedni? Nem igaz. Használok két nyelvet, tehát ezen a területen sem mondható lemaradás. Egy éve kb. 20 helyre küldtem jelentkezést, önéletrajzot. Még választ sem kaptam. 50 elmúltam, ez az egyedüli bűnöm. Van számlaadásra alkalmas vállalkozásom. Itt meg munka nincs. Marad a segély?!!!”
  • 29. anikó 2008. május 01. 11:39
    „21-nek válasz
    én neked azt tudom válaszolni ha naponta 200-300 mázsát emelgetél volna meg bevennéd agyogyszereket,hiába veszed be agyogyszert mert még avval is ugy fáj a gerinced hogy nem birsz aludni
    de ez csak a féjdalom csillapitók meg a többi 10 még hozzá agyvérzés ellen szivinfaktus ellen meg a többbi”
  • 28. Balogh Gábor 2008. május 01. 11:30
    „jo bacsi! otthon - ha van ilyen hontalannak egyáltalán- oszd az észt ! Van munkám, és remélem lesz is! Csak szeretnék nem farkasok között élni, feltalálni, meg pénzt csinálni, meg egyéb őrültségeket, hanem tisztességes munkáért - tisztességes bért kapni! Sokunknak egyre nehezebb és kilátástalanabb, és erről nem mi maguk tehetünk elsősorban (persze azonkívül, hogy nem zavartuk még el a sok milliárdos léhűtőt országunk nagy házából!!!). Te mit is találtál fel, miben voltál annyira sikeres? Ha honfitársunk vagy : nem osztanád meg a titkot velünk, ahelyett hogy hülyeségeket zagyválsz ???

    bégé”
  • 27. naca 2008. május 01. 09:33
    „Valahogy ezt a múlt rendszerbeli gondolkodást már el kellene felejteni, hogy csak az nem dolgozik, aki nem akar. Mert aki benne van a sűrűjében, az nagyon is tudja, mi a rideg valóság. Ma munkát találni a legnehezebb, mert ha nem vagy fiatal, nem beszélsz legalább két nyelven, nincs legalább ötféle végzettséged akkor nincs sok esélyed. Ja és legyél szingli, hogy naponta legalább 25 órát tudj dolgozni. Egyébként esélyed sincs. Még egy teljesen egészséges embernek sem, nemhogy aki megváltozott munkaképességű. Nekem szerencsére van munkahelyem, de a gyerekem végigjárta a kanosszát. Tavaly nyár óta most kapott munkát, szándékosan írtam így. Mert találni már sok lehetőséget talált, de nem kapta meg. És természetesen ez is ismerettség révén sikerült. Középfokú végzettséggel és hivatásos jogosítvánnyal. Neki az a bibije a munkaerő piacon, hogy pályakezdő és nincs gyakorlata. De könyörgöm, akkor hol kezdje el? Hol szerezzen gyakorlatot, ha senki nem adja meg neki a lehetőséget? Éppen jókor jött a munka, mert már nagyon el volt keseredve a sok kudarctól, szerencse, amit a cikkben is említettek, hogy a család mögötte állt. A fizetésekről meg jobb ha nem mondunk semmit, mert egy bizonyos körtől eltekintve mindenki nevetséges pénzért dolgozik, abból legfeljebb vegetálni lehet. Igen, könnyű azt mondani, hogy valaki ne adja fel, addig kell menni, amíg sikerül...stb. De az idő telik és valamiből az átmeneti időszakban is élni kell, esetleg családot fenntartani. Jobb lenne, ha a sok okos leereszkedne a valóság mélységébe és akkor talán más véleménye volna az egészről.”
  • 26. lala2 2008. május 01. 09:30
    „en se dolgozok man vagy tiz eve de ahogy jo bacsi mongya nem kel elkeseredni me van segely meg hitel azt kel felveni es ako nincs gond.van penz dogivel a bankokban csak szepen kerni kel toluk es ok adnak .mi a francnak dolgozni mikor inen onan oszelehet szedni a penzt?”
  • 25. Carlo 2008. május 01. 09:23
    „Jo Bacsi
    menjt te a jó francba.. és akkor még finom vagyok
    ne kritizáld azokat akik itt élnek, itt éltek, és itt is akarnak élni...

    aki innét eltekarodott,, az ne ugasson, és legfőkébb ne saját eszét ossza, mert nem mindenkinek ugyanazok a lehetőségei

    másrészt
    Csongrád megyében aki akar dolgozni.. az talál is munkát..
    ja kérem , kevesli a pénzt? aki ennyire hülye érettségivel, az meg is érdemli, hogy elzavarják mindenhonnan,
    Vegyétek már észre, a kevés mindíg több a Semminél!

    most is sokan vannak minimálbérből élők, mert a másik felét zsebbe kapják, s aztán majd csodálkoznak, hogy jaj milyen kevés a nyugdíj,,,
    és még majd sajnáltatni is fogják magukat”
  • 24. Jo Bacsi 2008. május 01. 08:23
    „A siker az az amikor elersz valamit amit a sajat erodbol ertel el. A haboruban is sokan mindent elvesztettek es aki a szartbol is penzt csinalt az elobbre jutott aki meg csak sopankodott az a szarba aludt es ette. Ma is ugy van. Nem kell hogy a milliomosty nezd sikernek. Nezd azt aki nehez korulmenyek kozt is kepes a sajat laban megallni. Ti a negativot vettetek peldakepnek es a huisagot es azt kovetitek igy aztan azt az eletet is elitek.
    Nyugaton es mindenutt vannak szegenyek de ok is csak a masik szerencsejere irigykednek mint ti. Itt sok diplomas dolgozik segedmunkat akarmilyen felet is. Ha valaki ugyes akkor talal munkat es aki nem ugyes az nem talal mert feladja mielott megnyilna a kapu alotte. Edison ketszazszor is megcsinalta villanykortet es meg mindig nem mukodott es mikor mondtak neki "nem latod hogy nem lehet megcsinalni" akkor o azt valaszolta "nem mert csak azt tudom hogy ketszazfelekeppen nem mukodik"
    BALOGH GABOR te meg ha elni akarsz akkor kezdj neki kemenyen dolgozni vagy munkat keresni. Mertha mas talal akkor biztos te is talalnal. Ha?
    Kell barany is persze de azok is sikeresek ha a farkast elkerulik es az nem eszi meg oket. A farkas az az elet es azt nem erdekli hogy te szemelyesen elsz vagy halsz. Az megy tovabb. Te dontsd el mit akarsz.
    Egy tanacsom van a sok vesztesnek itt, hogy menjetek es csinaljatok a legjobb tudasotok szerint es akkor garantalom hogy sikerulni fog akarmit is akarsz. A Legjobb Tudasod Szerint oszinten mert csak magad csapod be.”
  • 23. joy 2008. május 01. 07:54
    „Pöttömnyit visszaolvtam.
    Jo Baci, te d.Inka vagy, össze-vissza hablatyolsz és hazudsz.

    Ott a fene nagy nyugaton miért van annyi elesett-szegény, aki segélyekból, fekete munkából tengődik, és nem jár nyáron a fjordokhoz, télen meg Thaiföldre!
    Ló@t, ott is gürizhet ember asszony életen át, oszt ha kifogja, kétségbeejtő körülmények közé kerül.

    A diploma meg diploma!
    Qrva drága közpénzből, nem kihasználása össztársadalmi károkozás!
    Aki úgy nyilatkozik, mint te, az tolvaj, a közpénzt lopja épp úgy, mint azok, akik eltöltenek 5-6 évet egyetemen lébezolva, szereznek egy kemény borítású -még "arra" sem alkalmas félcédulát, és otthun ülvé sírnak, mint fürdős.”
  • 22. joy 2008. május 01. 07:40
    „Betegség alapján %-olak le.

    [21} anikó!
    A kornak csupán annyi köze van hozzá, hogy fiatalabbként még több remény van a javulásra -természetsen csak az esetek kis részében.

    No, a 3 féle fájdalomcsillapítódat megneveznéd?

    Én csak 1 félét kell szedjek, azt is kerülöm, ha nem muszáj, csak akkor szedem törött gerincem miatt, ha már végképp sírhatnékom van a kíntól.

    Ha internetezni tudsz május 1-én hajnal 4-kor, akkor dolgozni is tud6nál!”
  • 21. anikó 2008. május 01. 04:36
    „A mostani egészségügyitörvény szerint, nem a betegség alapján százalékolják az embereket ,hanem a koruk alapján.Én 30-éves munkaviszony után a gerincemen 2-sérvel szivkoszoru messzesedéssel nyakiér messzesedéssel dobtak ki a rokkantságinyugdijból könnyüfizikai és stresszmentes munkára és nehezet nem emelhetek.
    NA ÍGY KAPJAK MUNKÁT.3FÉLE FÁJDALOMVSILAPITOTT SZEDEK MEG1 GYULLADÁS CSÖKKENTÖTT, HOGY MENNI BIRJAK.”
  • 20. olga555 2008. április 30. 22:42
    „Kedves Amza, ebben a libatépési dologban igaza van.
    Én bejelentetten dolgoztam intenzív osztályon 20 évig, előtte más területen, de 18 éves koromtól be voltam mindig jelentve, és az emelésekkel most 38 évi munkaviszony után van 58000 Ft rokk.nyugdíjam. 10 éve vagyok rokkant, és még csak lehetőségem sincs arra, hogy bármilyen munkát találjak.
    Lehet, hogy Jo Bacsi rendelkezik egy állás litával, akkor lécccci közszelére tenni!!!”
  • 19. Balogh Gábor 2008. április 30. 19:05
    „Amza az ONYF honlaon amit találtam :
    "A rehabilitációs járadék összegét a III. csoport szerint járó rokkantsági nyugdíjjal megegyező
    módon kell megállapítani. Az ellátás összege a magánnyugdíj-pénztári tagságtól
    függetlenül megegyezik a III. csoport szerint járó rokkantsági nyugdíj összegének 120
    százalékával"
    "A járadék összegéből nyugdíjjárulékot kell fizetni, ezért a rehabilitációs járadék
    folyósításának időtartama a nyugdíjra jogosító szolgálati időnek minősül"
    Különben pedig 0 adókulcsos, de ez még messze van a háromszorostól! Persze, aki teheti : HASZNÁLJA ki! 3 évig max és tanuljon, képezze magát és találjon megfelelő munkahelyet (lesz olyan?)
    bégé”
38 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egyre több kullancs támad

Szeged - Egyre több a fertőzött kullancs az országban, Csongrád megyében főként Lyme-kórt… Tovább olvasom