Délmagyar logó

2017. 05. 29. hétfő - Magdolna 13°C | 27°C Még több cikk.

Utazási kedvezmények: végállomás?

Csongrád megye - A MÁV-nál és a Tisza Volánnál az utasok kétharmada vesz igénybe utazási kedvezményt. Az ingyen utazók többsége reggel 6 és 8 között száll buszra. A kormány a rendszer felülvizsgálatára készül.
A közösségi közlekedés átalakítása régóta húzódó probléma, a parlament jövő héten elfogadhatja az új személyszállítási törvényt. A párhuzamosságok felszámolása a vasárnap életbe lépett – közel 400 vonatot megszüntető – vasúti menetrenddel elkezdődött. A helyi és a helyközi közlekedés évente 350–400 milliárd forintos finanszírozási igényt és kötelezettséget jelent az állam számára. A kedvezményrendszer felülvizsgálata is elkezdődött.

Fotó: Segesvári Csaba
Fotó: Segesvári Csaba


Kedvezmények másutt

Ausztriában a nők 60, a férfiak 65 éves kortól válthatják ki az egy évre érvényes, 26,9 euróba kerülő (közel 8000 forint), 50 százalékos kedvezményre jogosító VORTEILScard Senior-t. Csehországban minden nyugdíjas jogosult utazási kedvezményre, a 70 év felettiek pedig egy évre 990 cseh koronáért (12 ezer forintért) kiválthatják az In-Senior kártyát, amely 25 százalékos kedvezményre jogosít. Lengyelországban 60 éves kor felett igényelhető az 50 százalékos kedvezményre jogosító igazolvány, amiért 2009-ben 75 zlotyt (5320 forint) kellett fizetni.

Fónagy János politikai államtitkár a Heti Válasznak nyilatkozta, lehet, hogy végül nem szűkül a kedvezményezettek köre, de csúcsidőben reggel 7 és 9 óra vagy délután 4 és 7 óra között senki nem utazhatna ingyen. Az utazási juttatások átalakításával 20–25 milliárd forintot is megspórolhat az állam. Az államtitkár szerint szerencsésebb lenne, ha az iskolába járók utazási bérletének költségét az oktatási, a fogyatékkal élők kedvezményét pedig a szociális kiadások között tartanák nyilván.

Több ponton is lehetséges az állam által nyújtott kedvezmények szűkítése – vallja Czinkos Pál, a MÁV Zrt. közlekedési szakértője. Tanulmányában emlékeztet: 6 éves koráig mindenki díjmentesen utazik, az iskolaévek alatt 50, 67,5 vagy 90 százalékos kedvezmény jár, és 65 év felett szintén díjmentes az utazás. De kedvezménnyel utaznak a közalkalmazotti, közszolgálati, közigazgatási foglalkoztatottak is. A szerteágazó kedvezményrendszer miatt csúcsidőben zsúfoltak a buszok, vonatok, az állami finanszírozás nem fedezi az ingyenesen utazók költségét. Javasolja: korlátozzák az ingyenes és kedvezményes utazások idejét, reggel 8 előtt fizessen a 6 éven alulival utazó szülő, a 65 éven felüli nyugdíjas is. Ezenkívül meg kell szüntetni minden olyan kedvezményt, amelyek „nem tekinthetők beazonosítható széles társadalmi csoportokat érintő kedvezményeknek".

MÁV: egyharmad fizet teljes jegyet

A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságától kapott tájékoztatás szerint 2011-ben a Budapest–Szeged vasútvonalon teljes árú jeggyel vagy dolgozói bérlettel az összes utas 28,8 százaléka utazott. 10 százalék regisztrációs jegyet, a fennmaradó 61,2 százalék valamilyen kedvezményt vett igénybe.

– El kell dönteni: a helyi közlekedés szociális vagy versenytevékenység. Ha előbbi, akkor határozzuk meg, mikor milyen szolgáltatást nyújtunk, és ki az, aki ezt finanszírozza. Az nem fog menni, hogy kedvezmények tömkelege mellett elvárjuk a magas színvonalú szolgáltatást, megfelelő források nélkül – szögezte le Tóth István Tibor, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója. Szegeden 2011-ben 174 ezer teljes árú bérlet mellett 472 ezer kedvezménnyel kínált bérletet értékesítettek. Ebből 116 ezret nyugdíjasoknak, 356 ezret tanulónak adtak el. – A kedvezményes bérletek mellé 2006 óta változatlan az árkiegészítés, az ingyenesen utazók után évente 120 millió forintot kompenzál az állam. Pedig nem is lehet pontos kimutatást készíteni arról, mikor, mennyien és milyen hosszan utaznak díjmentesen. Számítások szerint az összes utasforgalom mintegy 20–22 százalékát az ingyenesen, felét a kedvezménnyel utazók teszik ki. A bevételkiesés alig felét fedezi az állam. A kedvezményes utazások árkiegészítése 314 millió forinttal volt kevesebb annál, mint ha teljes áron értékesítettük volna a szolgáltatást – árulta el a cégvezető. Kiemelte: az átalakítás időszerű és szükséges. – Támogatandó, hogy ingyenesen csak reggel fél 9 és délután 3 óra között lehessen közlekedni.

Nagyítható grafika. Jacob Gábor munkája
Nagyítható grafika. Jacob Gábor munkája


A Tisza Volán Zrt. helyközi közlekedésben elektronikusan rögzíti a kiadott menetjegyek számát, típusát. Így pontosan lekérdezhető, ki, mikor és mennyiért utazott. 2011-ben a regisztrációs jeggyel – azaz térítés nélkül, ingyenesen – utazók legnagyobb számban reggel 6 óra és 8.20 között szállnak buszra. – 2011-ben szolgáltatási területünkön teljes árú menetjeggyel 2 millió 240 ezer fő utazott. Kedvezményes, 50–90 százalékos mérséklést 3,6 millió utas vett igénybe, regisztrációs jegyet körülbelül 1,3 millióan váltottak – közölte Szeri István, a Tisza Volán Zrt. vezérigazgatója. Számításaink szerint a Tisza Volánnal az utasok 31 százaléka teljes árú jeggyel, 51 százalékuk valamilyen kedvezménnyel, 18 százalékuk ingyenesen utazik.

Olvasóink írták

67 hozzászólás
  • 67. macs 2012. április 20. 11:23
    „65. robicselli,
    nálad a pont! A gond csak az, hogy az értékekről könnyebb beszélni, mint azoknak megfelelően élni!”
  • 66. bánki 2012. április 20. 10:20
    „64. 9349779 2012.04.19. 19:58

    A kivétel erősíti a szabályt !

    Az én ismeretségi körömben nem jellemző az ön esete - leszámítva anyámat és az anyósomat !
    Jó családból származunk !”
  • 65. bánki 2012. április 20. 10:17
    „,,ingyen utazók többsége reggel 6 és 8 között száll buszra. "

    Semmi sincs ingyen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 64. info 2012. április 20. 05:38
    „12. barack55 2012.04.18. 11:47 -csatlakozom a hozzászóláshoz. A kommentelők többsége úgy tesz mintha mindnek lenne munkahelye fizetése és mind aktív dolgozó lenne, s ezeknek nincs nyugdíjas hozzátartozója sem. Mintha nem férnének el a nyugdíjasoktól, azoktól akik őket segítették a fölemelkedéshez vagy éppen a taníttatásukhoz járultak hozzá. Szégyen! saját kutyáját marja meg mind az ilyen ember.”
  • 63. info 2012. április 20. 05:30
    „5. mivan? 2012.04.18. 10:16 - a kecske már jóllakott, volánosok ingyen bérlettel és a családja tagjai is, a káposzta fogyóban.......”
  • 62. robicselli 2012. április 20. 00:53
    „Azt azért nem kellene figyelmen kívül hagyni, hogy a mostani nyugdíjasok érdeme hogy egyáltalán van még villamos, meg busz, meg vonat, meg iskolák, meg kórházak, stb. Ők építették, és szépítették az egész országot. Még a sokat csúfolt panel lakások sem lennének, ha annak idején nem építenek fel városrészeket. Ők iskoláztatták ki ezt a nem sokat érő mai népnyúzó generációt. Bizony, az ő házaikban lakhattatok, ők ruháztak, adtak enni, ők neveltek benneteket fel, sőt, sokszor még az unokáikat is. Ledolgozták az életük nagy részét, befizették a járulékokat, hogy nektek jobb legyen, és nekik nyugdíjuk legyen. Igen, és most hogy megöregedtek, már feleslegessé váltak. A jobb létért dolgoztak le egy életet, és most mit kapnak? Sajnos a nyugdíjasokat most ugyanazon emberek valahogy semmibe veszik, megalázzák, felesleges rossznak, naplopónak, ingyen élőnek tartják, miért is vannak egyáltalán a világon hiszen csak viszik a pénzt. Ez a múlt megcsúfolása. Én még úgy tudtam, hogy tisztelni és segíteni kell őket, most meg elküldenék 8 órában betonozni. Végül is csak úgy lenne szép, ha kalapáccsal a kezében halnának meg nem? Mit is mondhatna egy nyugdíjas erre? Talán azt, hogy kár volt megszülni ezeket a .....-kat. Nem tudom, egyszer már a nyugdíjasokon elbukott egy kormány. Csak lehetne tanulni belőle. Felbosszant, hogy olyan megélhetési politikus nyikhajok ítélkeznek öregek felett, akik soha nem végeztek érdemi munkát, és irtóznak is tőle, meg hát tulajdonképpen munkaviszonnyal még nem is nagyon rendelkeznek. Szégyen a nyugdíjasokat megalázni, ellehetetleníteni a sírba kívánni.Tiszteljétek szüleiteket, hiszen az a múltatok. Öreg nyugdíjasok fagynak meg otthonaikban, mert nincs miből tüzelni, tétlenül végignézik, érzéketlenül, miközben utcákat, tereket nevezgetnek át. Valahogy az emberi érték egyenlő lett a nullával. Ha vannak állatvédők, miért nincsenek ember védők? Nem tudom, valami nem jó. Bízok benne hogy egyszer az országunk tényleg felemelkedik, de úgy látszik az később lesz.”
  • 61. SP 2012. április 19. 17:50
    „Szép, szép a számítás.
    De
    nem minden nyugis utazgat
    rendszeresen, naponta többször is tömegközlekedéssel, mint az aktív dolgozó, a bejáró diák stb.

    Van olyan nyugis
    aki trolit sem látott életében. Vonat meg elkerüli a zsákfalut.

    Faluhelyen
    jó ha van ereje kimenni a fabudiba, olyan nyugis is van. stb. stb.

    A nyugis dolgozva
    felnevelte a gyerekeit, kiiskoláztatta, induláskor sok esetben a gyerekeinek biztosított lakhatást, induláshoz ezt azt.

    A gyermekeik
    majd munkanélküliek lettek.
    A nyugis ezért eltartotta még az unokákat is, amíg erővel bírta.

    És akkor jössz Te,
    és azt kívánod a nyugistól, hogy galoppozzon a villamos mellett, mert nem érdemli meg a társadalomtól a kedvezményt sokévi munka és sarc fizetése után.

    Furcsán gondolkodik 1-2 ember.

    A fiatalokból
    egyszer öregek is lesznek. Örök igazság.”
  • 60. Figyelő 2012. április 19. 17:47
    „58!
    Lófarok maga, nem buszvezető!
    Sok ember aki nem is idős, tudna mesélni a buszvezetőkről, tisztelet a kivételnek!
    Sok még elő állatot szállító járművet sem vezethetne, nemhogy autóbuszt!
    Mi az tán magának is útban vannak az idős emberek?
    Tán maga is gyűlöli őket?!
    Magát biztosan nem anya szülte!”
  • 59. Figyelő 2012. április 19. 17:23
    „Ebben az esetben is szembesülhet az ország a FIDESZ visszamenőleges hatályú jogalkotásával, alkalmazásával!
    Annak idején amikor ez a jogszabályt megalkották a FIDESZ is egyet értet vele, sőt támogatólag üdvözölte!
    Most, az esze ment, átgondolatlan jogszabály és törvényalkotási agymenésükben nem gondolkodnak!
    Megvonják, korlátozzák az utazási kedvezményeket?
    Megtehetik a kétharmadukkal visszaélve!
    Az is undorító, hogy a 65 év feletti kedvezményt időben korlátozni akarja a Fónagy nevű akárkijük, az is elmenne, hogy a többi, utazási kedvezményre jogosult nyugdíjast is időben korlátozni akar a minden emberséget nélkülöző Fónagyuk, de az már abszolút nincs jól, hogy ezt megtenné az iskolásokkal is! Gondolkodik ez az ember egyáltalán, vagy neki nincs családja?!
    De térjünk vissza a nyugdíjasokhoz egy kicsit!
    Sok családban - nálunk is - a nagyszülők kísérik reggel az iskolába a kisiskolás unokát, dédunokát!, reggel hét óra után, akkor amikor ez a Fónagy nevű ember korlátozni akarja a mozgásukat, kedvezményüket!
    De ez elmondható a délutánra is, akkor is sok helyen a nagyszülők mennek az iskolások elé!
    Sok nyugdíjas ember beteg, különböző testi nyavalyákkal küzdenek, sűrűbben járnak orvoshoz, vérvételre ami általában reggel történik. Nem sorolom tovább. De az megállapítható, hogy a FIDESZ kormánynak nem kellenek az idős emberek, sőt, Orbán emberei - ha lehetne - el is tennék őket a lábuk alól!
    Ez a FIDESZ és Orbán idős ügyi politikája!”
  • 58. Fószer 2012. április 19. 16:29
    „SP

    Tudod,hogy a rendszerváltás előtt,hogyan számolták ki a nyugdíjat??? Elárulom,hogy nem az össz évet nézték,hanem az elmúlt 5 évet akkor.

    Lehet valaki lógott akkor,aztán mikor elérte az akkori 50 valahányat elment hivatalosan dolgozni. Nem kell a KMK meg ez az,mert aki a mezőgazdaságot csinálta,az nem adózott,így most sír,hogy csak ennyi a nyugdíja,be bezzeg még ő vett elsőként kocka ladát a faluban.”
  • 57. Fószer 2012. április 19. 16:23
    „Én mesélnék buszvezetőként a nyugdíjasokról,akkor nagy lenne a felháborodás.

    Elsőként bele lehet gondolni,hogy karácsony első napján reggel fél 7-kor minek megy busz. Azért,hogy a nyugdíjasokat ingyen elvigye a templomba.”
  • 56. redergabi 2012. április 19. 16:12
    „Én bevezetném, hogy a nyugdíjasok igenis váltsanak havi nyugdíjas bérletet! Nem engedném, hogy ingyen utazzanak! Igenis annyit kitud fizetni minden nyugdíjas amennyi a bérlet kerül. Kb 3 ezer ftot! A világon sehol nem utazik ingyen. Miért is utaznának ingyen? Csak mert elért egy bizonyos életkort? Viszont igénybe vesz egy szolgáltatást, amiért igenis fizessen! Ne én fizessek azért magasabb bérletárat, amiért ők ingyen utaznak. Hiszen mi dolgozó emberek fizetjük ki a nyugdíjas ingyenutazását, azért drágább a bérlet! Arról nem is beszélve, hogy sok nyugdíjasnak magasabb a nyugdíja mint az én fizetésem! Szóval én bevezetném, hogy a minden nyugdíjas vegyen bérletet, a mindenkori dolgozó bérlet árának 50%áér, vagy vegyen vonaljegyet. Nincs ingyenutazás! Hiszen semmi sincs ingyen! Amiért a nyugdíjas ingyen utazik, én, meg te fizetek magasabb bérletárat!”
  • 55. pistimolnar 2012. április 19. 15:47
    „greg = <:-) + %-6.”
  • 54. ammondo 2012. április 19. 14:48
    „42. SP

    Elemezd egy kicsit 54. macs kimutatását"
    A te 99%-od cca.24-25%!!!!
    Tovább is van mondjam még?”
  • 53. macs 2012. április 19. 11:46
    „A Nyugdíjfolyósító adatai szerint (2011.01.01.)
    Öregségi + korbetöltött rokkantnyugdíjasok száma: 1 700 800 + 384 443 = 2 085 243 fő.
    Ebből:
    35-39 év szolgálati idővel rendelkezők 642 400 fő, 30%
    40-44 - " - 433 968 fő, 21%
    45-49 - " - 55 887 fő, 3%
    50- 873 fő 0,04%
    összesen: 1 133 129 fő 54.0%
    http://www.onyf.hu/?module=news&fname=onyf_left_menu_kiadvany&root=ONYF
    Tudja valaki, hogy a rendvédelmis nyugdíjasok hányan vannak? Szerintem néhány 10 ezren.”
  • 52. SP 2012. április 19. 11:30
    „Vannak 45 éves
    munkaviszonnyal rendelkezők is, kb. annyian, mint a rendvédelmi nyuggerek száma.”
  • 51. barack55 2012. április 19. 10:08
    „Lehet itt mantrázni.
    Mindenki fújja a magáét. Amint fönt elrontottak, velünk fizettetik meg. Ez a sommázata a dolgoknak.
    Ajtóadó, kéményadó, füstadó...
    "Te vagy még egyedül, óh arany holdvilág,
    Melyet árendába nem ád még a világ."(Gyengébbek kedvéért: Csokonai Vitéz Mihály)”
  • 50. ammondo 2012. április 19. 09:30
    „42.SP
    "A nyugdíjas korosztály
    99% legalább 40 éves munkaviszonnyal rendelkezik."
    Aha... ezt meg honnan vetted?
    A rendvédelmisek, az 55 éves korban nyugdíjazott nők, az "érdemeik" elismerése mellett idő előtt nyugdíjazottak, a munkahelyek megszűnése miatt nyugdíjazottak mikor szereztek 40 évet? A valódi rokkantakat nem sorolom ide.
    Nem volt idejük képzettségük, beosztásuk alapján eleget "tenni az asztalra", most meg sokan sírnak-rínak, hogy kevés a nyugdíjuk.Az állambácsinak meg "henyélést"(tisztelet a kivételnek) dotálnia kellene? Az én fizetésem sem lehet annyi mint a főnökömé,mert ő képzettebb, ha nem tetszik.... (ismerős a szöveg). Van az ismeretségi körömben már 15 éve nyugdíjazott nő akinek az akkor szükséges 20 évet úgy szedték össze,hogy még a születési dátumát és a lábméretét is hozzá adták. Miért beszélsz 40 évről? Gondolkozz már! Ha úgy lenne, ahogy állítod,talán nem itt tartana az ország,( habár lehet, hogy ez a felső csürhe azt a többletet is ellopta volna.”
  • 49. X_Y 2012. április 19. 06:23
    „Tessék venni autót és közlekedni azzal :)”
  • 48. SP 2012. április 18. 21:46
    „Horn kitalálta
    a hetven felettieknek az ingyenes repülőjegyet is.

    MALÉV sem ebben rokkant meg. A tömegközlekedés sem a nyugisok miatt került lehetetlen helyzetbe.”
67 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Borsik János: 10 nap szabadság is elveszhet

Borsik János, az Autonóm Szakszervezetek Szövetségének elnöke tartott tegnap fórumot Szegeden, a Pick szabadidőközpontjában a megyei tagszervezetek vezetőinek. Tovább olvasom