Délmagyar logó

2017. 10. 23. hétfő - Gyöngyi 10°C | 16°C Még több cikk.

Vadasparki küzdelem a plüss-szurikátáért

Szeged - Kénytelenek vásárolni valamit, amikor elhagyják a vadasparkot – panaszkodnak a szülők, akiket nem az állatkert, hanem a gyerekeik kényszerítenek pénzköltésre.
Az állatok világnapja alkalmából nyuszit simogató, oroszlánt és rozsomákot nézegető gyerekek az élménynél többet szerettek volna hazavinni hétvégén a Szegedi Vadasparkból. Mivel a kijárat a park üzletén keresztül vezet, a helyiség kisebb családi drámák és szülői küzdelmek színhelye volt. A harc a tekintélyért, illetve a plüss-szurikátákért folyt. Muszáj a játékok között kimenni a parkból? – kérdezték az ingerült szülők.

Az ajándékbolt-kijárat árukapcsolás május óta létezik, akkor adták át a park új főbejáratát. Árusok előtte is voltak az állatkertben, csak akkor aki akarta, könnyebben kikerülhette őket.

Nem könnyű úgy kijutni a Szegedi Vadasparkból, hogy a szülők semmit se vegyenek. Fotó: Miskolczi Róbert
Nem könnyű úgy kijutni a Szegedi Vadasparkból, hogy a szülők semmit se vegyenek. Fotó: Miskolczi Róbert

– Megértem a szülők álláspontját, nekem is gyakran meg kell vívnom ezt a harcot a saját gyerekemmel, aki hat és fél éves – mondta Veprik Róbert, a vadaspark igazgatója. Hozzátette: nem agitálnak a vásárlásra, egyáltalán nem kötelező venni valamit a park látogatóinak. Ráadásul nem csak ez a kijárat létezik. Körülbelül négyszáz méterrel arrébb, a régi kijáraton át is el lehet hagyni a parkot.

A kifogásolt kijáratot mondjuk könnyebb észrevenni, ami marketingszempontból védhető. A kétszáz forintos kulcstartótól a drágább plüsstigrisen, -kutyán, -kígyón, valamint pólókon, esernyőkön át kapható itt ajándék, a legtöbb a vadaspark állatait idézi. A bolt a parké, a bevétel is. A pénzt fejlesztésekre fordítják, most például tigris- és párduckifutó épül. Veprik Róbert azt mondta, szükség van az intézmény színvonalának növeléséhez a boltra, de még nem tudni, mennyiben járul hozzá, hiszen csak néhány hónapja létezik. A napi bevétel körülbelül 10-15 százaléka mindenesetre már most is az üzlet forgalmából származik.

Nem csak a gyerekek állnak nehezen ellen a csábításnak. Fotó: Miskolczi Róbert
Nem csak a gyerekek állnak nehezen ellen a csábításnak. Fotó: Miskolczi Róbert

A vadaspark igazgatója más európai állatkertek példájára hivatkozott – ők is alkalmazzák azt a módszert, hogy a látogatókat, ha csak lehet, átvezetik az üzleten. Tegnap egy bordányi családdal találkoztunk, az édesapa, Ocskó Gábor azt mondta, nem könnyű a gyerekekkel megértetni, hogy nem vásárolnak semmit, ezért a túl sok kísértést tartogató helyeket kihagyják a programból. A vadaspark ajándékboltját azonban ők nem tartották veszélyesnek a családi békére, szerintük mire ideérnek, a gyerekek, Dávid és Eszter elfáradnak annyira, hogy nem lesz kedvük játékokért nyafogni.

Olvasóink írták

33 hozzászólás
12
  • 33. Wolverine 2008. október 08. 22:34
    „Aki megengedheti, hogy 3 gyereke legyen az nem lehet annyira szegény. Ha mégis, akkor nem fél Tecsoba járni velük? Bemegy az ember valamiért, akkor biztos hogy ott is kisirnak valamit a törpék.
    Szerintem nem kellene a Vadasparkot okolni ezért, ők is próbálnak bevételhez jutni, szerintetek miből működnek télen, mikor nincsenek nyitva?
    Én is voltam a bolban, és nem csak több ezres dolgok vannak, pl 500 ft-ból vettem 2 kisebb emléktárgyat, annyira nem vágott földhöz, kb 1 doboz cigi, 2 db sör, 2 L tej ára, mindennap nem jár az ember a Vadasparkban igaz?
    Nevelni kell, nem siránkozni. És ja, az élet sz@r, életkortól független.”
  • 32. Iza3 2008. október 08. 13:57
    „Szurikáta!
    Max. egyetértek.
    Nekem egész gyerekkoromban (csak) két hajasbabám volt, mert szüleim a gyári fizetésükből nem tudtak minden alkalommal játékot venni nekem. A játék az volt, hogy bunkert építettünk a töltés oldalában, a nagy fűben, vagy épp biciklizni, strandolni jártunk a Tisza partra. Persze internet sem volt, így nem hülyültünk órák hosszat a monitor előtt. Leckeírás, utána lehetett bandázni.....
    Ennek ellenére mégis normálisan felnőttem. De én sem vennék meg a gyerekemnek mindenféle plüss sz@rt, amiért éppen a földhöz verné magát az áruház közepén.
    Nevelés kérdése az egész, így van.......”
  • 31. szurikata 2008. október 08. 12:31
    „Anyóka! Egyáltalán nem vagyok olyan helyzetben, hogy megengedhetném magamnak, hogy bármit, bármikor megvegyek a gyerekeimnek. De úgy neveltük őket, hogy kérhetnek, de ha azt mondjuk, hogy nem, akkor nincs hiszti! És soha nem is volt! Pedig voltunk néhány helyen, ahol így lehetett kijönni. Továbbra is azt mondom, hogy ez nevelés kérdése.”
  • 30. szurikata 2008. október 08. 12:31
    „Anyóka! Egyáltalán nem vagyok olyan helyzetben, hogy megengedhetném magamnak, hogy bármit, bármikor megvegyek a gyerekeimnek. De úgy neveltük őket, hogy kérhetnek, de ha azt mondjuk, hogy nem, akkor nincs hiszti! És soha nem is volt! Pedig voltunk néhány helyen, ahol így lehetett kijönni. Továbbra is azt mondom, hogy ez nevelés kérdése.”
  • 29. kampec 2008. október 08. 12:08
    „akkor csak én találtam meg a cikkben, hogy van másik kijárat?”
  • 28. egyszeru polgar 2008. október 08. 10:38
    „Sajnos a vilag tendencia valoban a kereskedelembol valo meggazdagodas. Elkerulhetetlen, hogy gyermekeink, akar csak mi magunk ne legyunk kisertve a rengeteg arufeletol. Csak ugy tudjuk megvedeni oket es onmagunkat a csabdatol, ha kovetkezetesen es celiranyosan megbeszeljuk a dolgokat. A gyerekek megertik, csak megfelo szinten kell megbeszelni a dolgokat, esetleg athidalo megoldasokat alkalmazni.”
  • 27. egyszeru polgar 2008. október 08. 10:27
    „Kedves hozzaszolok. A szuloi talalekonysag es intelligencia nagyon fontos a gyermekek neveleseben. "Virvurr" modszere megfontolasra melto. Higgyek el, a gyermekek okosak es roppant tanulekonyak! Velemenyem szerint az a gyerek uvolt a kivalasztott ajandekert, aki mar kitapasztalta, a bevalt taktika mukodni fog ismet. Ha elejetol kezdve kontrol alatt tartjuk es megfelelo szuloi praktikaval oldjuk meg a helyzeteket, a gyerekek megtanuljak , nem minden esetben teljesulhet akaratuk. Igen is, a szulonek kell a gyermeket iranyitani es nem forditva. A gyereknek kell megtanulnia azt, amit mi mar tudunk. Eletem szemefenye Kisunokam. En sem szeretem ha sir, sajnos neha megis elofordul.”
  • 26. Ha mindent megveszel, attól még lehetsz rossz szülő... 2008. október 08. 10:27
    „-A múltkor moziban voltunk és felháborított, hogy a fiam egész nap cirkuszolt amíg nem kapott egy akkora tv-t mint a mozivászon.
    -Másnap sétáltunk az utcán sajna meglátott egy VW toureget, kis cirkuszolás után megvettük...még mindig jobb mintha felnézett volna mert felettünk egy utasszállító gép szállt éppen.
    -Ma nem megyünk sehová, fáradtak vagyunk mert az idén már 15x költöztünk másik házba...egyszerűen nem bírom hallgatni a nyavajgását "aaaapaaa én ebben a házban akarok lakni".
    -A fiam kezd hízni, sajnos rám hasonlít, persze tudom nem kellene minden nap szülinapi tortát kapnia...de minden nap született valaki, nehogymán a fiam ne ünnepeljen amikor állandóan tortáért sír.
    A pénztárcám kimerült és én is...a napokban nem megyünk ki éjjel az utcára, mert a múltkor telihold volt, de elmagyaráztam neki, hogy az nem eladó...mégis félek egy kicsit, mekkora cirkusz lesz ha meglátja a fogyó holdat..más kapott belőle ő nem.”
  • 25. Anyóka 2008. október 08. 07:39
    „Alfadog, hülyén hangzik, de ha Hitlert felvették volna a képzőművészeti egyetemre, Picasso lett volna belőle és nem diktátor. Esetleg konstruktivista építész.

    Ez a történelem. Nézz utána, nézd meg a rajzait, meg fogsz lepődni a mérnöki pontosságon, az elszántságon, amivel a részleteket ábrázolja és azon, hogy tehetséges volt, csak épp nem festett színes, felismerhetetlen pacákat, azaz az akkori művészeti irányoknak (és művészeknek, akik a felvételéről dönthettek) nem felelt meg. Ez nem menti fel azért, amit elkövetett, de ez is csak nevelés kérdése volt. Az egy másik kérdés, hogy a háború előtti német társadalomnak meg pont egy diktátor kellett, és valójában tökmindegy volt, hogy kicsoda.

    A másik meg az, hogy mint szülő hadd válasszam meg, hogy akarom-é a gyerekemet már pici korában a fogyasztói társadalom vérmes, áruhalmozó tagjává nevelni, avagy sem. Az ilyen helyeken nem adnak választási lehetőséget. A gyerek látja, hogy a másik gyerek megkapja, kepeszt érte, sír, és a szülő meg vagy elkapatja, ahogy példálózol, vagy nemet mond. Mindkettő káros, utóbbi is. Ettől a gyerek csak még jobban fog kepeszteni. És nem, nem felejti el 5 perc múlva. Egy 5-6 éves gyerek nem hülye, csak gyerek. Akkor felejti el 5 perc múlva, ha megkapja azt a bizonyos játékot. Bekerül a többi közé, mint korpa közé, elő se veszi többet, akkor kell, otthon már a következő játék a legszebb, legértékesebb. Ezt minden szülő megtapasztalja. Ezért tisztességtelen ez az egész kereskedési trükk, mert ha ez csak egy helyen lenne így, bánná a nyavalya. De erről szól a gyerekeinket körül vevő világ, és ezzel a nem túl kellemes tapasztalattal naponta találkozik a gyerek. Virvurr ötlete jó, de miért kell a szülőknek sakkozni azért, hogy a gyerekük ne sérüljön egy minden bizonnyal nem csupán nemes célra szánt kereskedelmi megoldással? Nekem ez a bajom ezzel az egésszel.

    Egyébként lapozz fel egy újabb marketing tankönyvet, és láss csodát! Az eredményt már elérték: az egyik legerősebb fogyasztói szegmens a 6-14 év közötti gyerek. No comment.”
  • 24. Anyóka 2008. október 08. 07:26
    „Virvurr, erről van szó. A választási lehetőség hiányáról.

    A szülőnek jelen állás szerint jogában áll a gyereket:

    1. bőgetni,
    2. átverni a "kici, óccsó, kinaji"-val.

    Ahhoz nincs joga, hogy válasszon, be akar-e menni a boltba vagy sem. Sőt, ahhoz sincs, hogy ne lássa az egész választékot, mert sajna csak a polcot körbejárva tudsz kijutni, merthogy a bejárat és a kijárat ugyanazon a falon van, csak közte a polc, hogy muszáj legyen körbemenni.

    Fogyasztói társadalmat nevelnek az ilyen jellegű kereskedelmi fogásokkal. OK, a multik és a kereskedők ebből élnek, no de egy ilyen szintű, ilyen profilú intézmény is teszkógazdaságos????”
  • 23. ALFADOG 2008. október 08. 06:48
    „anyóka. nevetséges, amit írsz. ha nem kapja meg a gyerek a hülye plüss szurikátáját, akkor géppuskás gyilkos lesz belőle?
    szerinted nem attól lesz valaki magának való, akaratos és másokon keresztülgázoló, hogy MINDENT MEGKAP, amiért kinyitja a száját már gyerekkorában?
    azok a szülők, akik lehetőségeiken felül adakoznak a zsebhitler gyereküknek a lehető legrosszabbat teszik, mert egy olyan szörnyet szabadítanak ki, ami nem érti azt, hogy NEM, és ELÉG VOLT.
    magadnak köszönheted, ha ilyen gyereked van és azt is, hogy 20 évesen rádgyújtja a házat, ha nem veszel neki kocsit.

    puszipá”
  • 22. Virvurr 2008. október 07. 23:10
    „Az én lányom még nincs négy éves. Viszonylag sűrűn járunk a Vadasparkban. Mindig hagyom nézelődni. A régi bejáratnál történt egyszer, hogy kinézett a bóvlisoknál valamit, már kezdett volna könyörögni érte, mondtam hazamegyünk, és felirjuk a karácsonyi listára. Mondta jó, és már indult is tovább. Az eladó jót nevetett :D Az új kijáratnál mi is keresztülmentünk a bolton, de nem kért semmit. ÉN IGY NEVELTEM! De kell hozzá szerencse is, hogy ilyen a természete. Ennek ellenére úgy gondolom, kellett volna mellette egy "osonóutat" is csinálni, a boltra meg nagy betűvel kiírni, hogy a vásárlással támogatjuk a Vadasparkot. Ez igy korrekt, ad választási lehetőséget!”
  • 21. Anyóka 2008. október 07. 22:43
    „Szurikáta, erős túlzás szerintem azért alkalmatlannak nyilvánítani egy szülőt, mert esetleg rosszul érzi magát azért, mert nem engedheti meg magának azt a bizonyos k.rva drága játékot. Ezt azért nem gondoltad át rendesen, vagy olyan anyagi körülmények között élsz, hogy még sosem fordult veled elő, hogy valamire nem tellett.

    Bizonyára nem én vagyok az egyetlen szülő ezen a világon, akit marhára nem hagy hidegen, ha a gyereke sír, mert épp szeretne valamit. De bizonyára ez a helytelen szülői magatartás, a követendő példa a "hadd ordítson a gyerek, fájjon neki, az élet úgyis sz.r, jöjjön rá már 3 évesen".”
  • 20. Anyóka 2008. október 07. 22:39
    „Otromba láger és a többiek: Már bocsánat, hogy egy enyhén szólva hatásvadász cikk után meg mer szólalni az, akinek a dolog esetleg nem tetszik. Bizonyára csöndben kéne maradni és többé nem látogatni a Vadasparkot. Alighanem ezt is tesszük.

    Ugye a cikkíró aztán nagyon körüljárta a témát: kikérdezte a Vadaspark igazgatóját meg keresett egy olyan családot, akik elvállalták csupa keresztnévvel, hogy nekik aztán nem gond a bolt.

    Ez a cikk valszeg egy ÜZLETI FOGÁS volt a park részéről. Bizonyára tették már szóvá páran, pár helyen a bolt hátrányait. Ti meg szépen bedőltetek.

    Könnyű azt mondani, hogy a dolog nevelés kérdése. Miközben mindenütt azt tanulja a gyerek, hogy:

    "Mert megérdemlem...."

    Erre tanítjuk ma a gyerekeket. Ezt hallja a tévében naponta 10szer. Ezt látja az iskolában, óvodában. A nagyobb gyerek megveri a kisebbet, elveszi a pénzét, mert "megérdemli". Sőt az óvodás megveri az óvodást, mert őt is megverte egy nagyobb gyerek és így letörleszti egy kisebben. Ha ezt nem a saját fülemmel hallom anyuka és gyerek között a buszon megbeszélve, magam se hittem volna el.
    Az ilyen boltok is ezt sugallják. Csak most még plüss szurikátát akar a csóri gyerek, 10 év múlva majd bugylibicskát, 15 év múlva meg géppuskát.

    Mert "megérdemli".

    EZ is "csak" nevelés kérdése. Bizonyára a lengyel géppuskás csávó se úgy született, hogy plüss szurikátát akart.”
  • 19. szurikáta 2008. október 07. 22:35
    „Inkább a Vadaspark eredményeiről kellene beszélni, nem néhány alkalmatlan szülő bénaságát és nevelési csődjét felnagyítani! A Délmagyarnak megint sikerült egy álproblémát felfújnia!”
  • 18. otromba láger 2008. október 07. 22:26
    „Anyóka: Én ma reggel éppen vettem fel a bal cipőmet, és ezért lehajoltam megfogtam a cipőfűzőt és...aztán közben odaégett a pirítós. :)
    Igazad van épp nincs jobb dolgom mint kommentelni, de ki a fax-t érdekelnek a családi részletek?

    Alfadognak teljesen igaza van nehogy már a fika egye az óvodást, nehogy már a plüss szurikáta vegye meg a szülőt.”
  • 17. Cat_ 2008. október 07. 22:15
    „"Az ember megveszi a belépőt, és még az sem elég, rákényszerítik a szülőket a vásárlásra."
    Érdekes, én anno - háromévesen - megértettem a "nem"-et.
    Aki mindent megvesz a gyerekének, amint elsóhajtja magát, az meg is érdemli.”
  • 16. egyszeru polgar 2008. október 07. 21:05
    „"ALFADOG"-nak igazat adok. Valoban keptelenseg kizarni ezeket az uzleti fogasokat. Regen is voltak arusito pavilonok gyermekek latogatta helyeken. Neha harcolni kell, de hadd sirjon egy kicsit a gyerek, nem fog belehalni. Par perc mulva elfelejti es igy legalabb idoben megtanulja, az eletben bizony sokszor le kell mondani kivanalmainkrol.”
  • 15. benq 2008. október 07. 20:06
    „http://mrahalom.myminicity.com/env”
  • 14. Röné1972 2008. október 07. 17:59
    „Ugye ha Torontoig eljutok, akkor már nem az a "pár" dolcsi vág földhöz. De ha "csak" annyit tudok adni a gyereknek, hogy a szegedi Vadaspark, akkor nem érdekel az, hoyg aki Teneriféig, vagy Barcelonáig eljutott, ott is ezt látta.”
33 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az aradi vértanúkra emlékeztek Szegeden

Szeged - Az 1848–49-es polgári forradalom és szabadságharc tizenhárom vértanújára, valamint az… Tovább olvasom