Délmagyar logó

2017. 05. 27. szombat - Hella 14°C | 24°C Még több cikk.

Zajtól szenvednek a nagykörútiak

Szeged - Kiálló fedlapokon, rossz utakon döccennek a nagykörúton haladó kamionok, a hangoktól Szegeden legalább 22 ezer 400-an szenvednek. Az újraaszfaltozás többel csökkentené a zajt, mintha megfeleződne a forgalom. Készül az új stratégiai zajtérkép.
– Ez így kibírhatatlan, visszatértek a kamionok is. Pedig az M43-as megnyitásakor még örömtáncot jártunk, de ez elmúlt – mondta a József Attila sugárút 42.-ben élő András. A szegedi férfi állítja, nyitott ablak mellett a körúti zajtól nem lehet megmaradni, szellőztetni is csak éjfél és reggel 4 között érdemes. – Megszoktuk, elköltözni nem tudunk. Így jártunk – panaszkodott. András beültette az erkélyt, azt mondja, így próbálja megszűrni az utcai poros-koszos levegőt.

A 2008-as szegedi stratégiai zajtérképet a napokban frissítik. A korábbi felmérés szerint a nagykörúton, a Mars tértől Újszeged végéig még éjjel is elviselhetetlen az autózaj. Problémás a Tisza Lajos körút, valamint a Belvárosi hídra vezető utak környéke is.

Fotó:
Kamionok, buszok, autók „teszik" előkelő helyre a nagykörutat Szeged zajtérképén. Fotó: Segesvári Csaba

– A városi zaj teher. Olyan környezetvédelmi tényező, amivel foglalkozni kell – mondta tegnap a 2014-es stratégiai zajtérkép sajtótájékoztatóján Nagy Sándor. A Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság alelnöke kifejtette, a 2008-as tervekből több is megvalósult: csillapított forgalmú övezeteket jelöltek ki, megépült a M43-as autópálya. – A 20-as, 30-as zónák csökkentik a forgalmat, ezzel a zajt. A panelrekonstrukció másodlagos hatása, hogy az új ablakoktól csöndesebbek a lakások – magyarázta Nagy Sándor. Hozzátette, a 16 millió forintba kerülő felmérésnek 95 százalékát uniós forrásból fedezik.

 Elköltözhet a Mars téri buszpályaudvar?

Többször írtunk már a Mikszáth Kálmán utcaiak problémájáról. A buszok a zsúfolt Mars tér helyett a Bartók Béla térhez közel várakoznak. – A Mars térnél nemcsak a zaj, a por is gondot okoz. Ha elköltözne a buszpályaudvar – amit szeretnénk, ha a 2014–2020-as uniós költségvetési ciklusban megvalósulna –, a Mars tér környéki utcák terhelése is csökkenne – mondta Nagy Sándor.

A zajtérképet készítő Vibrocomp Kft. igazgatója abban bízik, a villamospályák felújítása, az autópálya átadása mind-mind zajcsökkenéshez vezet. Bite Pálné azt mondta, megnézik azt is, mi valósult meg a korábbi javaslatokból. A 2008-as anyagban szerepelt a rakpart autómentesítése, parkolóházak, P+R parkolók építése.

Javasolták a nagy forgalmú utak felújítását, ugyanis egy burkolatcsere 5 decibellel csökkenti a zajt. – Ha megfeleznénk a forgalmat, az 3 decibelt jelente – érvelt a nagy felületű útfelújítás mellett Bite Pálné. A zaj- és rezgésvédelmi szakértő a mérőszámokról elmondta, a Széchenyi téren nappal körülbelül 60-62 decibel a zaj. Az utcát 65 decibel felett már hangosnak érezzük, egy mérőponttól 7,5 méterre elhaladó kamioné már 80-85 decibelt produkál.

– A fejlesztési forrásoktól függ, mire tudunk költeni. Az intézkedési terv nem mondja meg, milyen pénzből gazdálkodjunk – tette hozzá Nagy Sándor. Az év második felére elkészült anyagot a szegediek is véleményezhetik.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Borzasztóan vártuk, de csak a busza jött Kovács Bélának

Kovács Béla a fővárosban elmenekült a sajtó elől, Szegeden esélyünk sem volt üldözni: el sem jött - kimerültségre hivatkozva. Tovább olvasom