Délmagyar logó

2017. 12. 11. hétfő - Árpád -1°C | 13°C Még több cikk.

Zsírleadás vasgolyóval

Szeged - A kettlebell egy tradicionális orosz vassúlyzó, amely kiválóan megfelel mind az erőnlét fokozására, mind a testsúly karbantartatására. Varga Tamást, az új módszer szegedi oktatóját kérdeztük.
Új, mégis évszázadokra visszanyúló edzésforma terjed a sportolók, harcművészek között – de az átlagemberek körében is. Néhány héten belül Szegeden is elindul az edzés: a kettlebellről Varga Tamást, az új módszer szegedi oktatóját kérdeztük.

Egészséghez, kiváló fizikai képességekhez, jó külsőhöz segítheti hozzá használóit a kettlebell, más néven girja nevű eszköz. A tradicionális orosz vassúlyzó – leginkább egy ágyúgolyóhoz hasonlít, amelyhez egy bőrönd fogantyúját erősítették – az erőnlét mellett az alakot is formálja. A kettlebellre épülő edzésprogram először a sportolók, harcművészek, különleges alakulatok körében terjedt el, azonban az átlagemberek számára is rendkívül hasznos.

– A cél nem a dudorodó izomkötegek, hanem a mindennapokban is hasznosítható erő létrehozása – hangsúlyozza Varga Tamás szegedi instruktor, aki a módszer amerikai meghonosítójától, az orosz Pavel Tsatsouline-tól tanult. – A kettlebell az antik szobrokhoz hasonló izomzatot farag, és eltünteti a felesleges zsírt – számol be az edzésforma külső hatásairól. – Bár nem elsősorban alakformálásra lett kidolgozva a rendszer, akinek fogynia kell, nagy mennyiségű zsírt ad le, aki pedig túl vékony, megfelelő izomzatot szerez. Ott fejleszt izmot, ahol arra szükség van – teszi hozzá a szakértő.

Varga Tamás: A lendítésen alapuló gyakorlatoknál a súly négyszer akkora erővé is képes válni. Fotó: Miskolczi Róbert
Varga Tamás: A lendítésen alapuló gyakorlatoknál a súly négyszer akkora erővé is képes válni. Fotó: Miskolczi Róbert

A kettlebelledzés ballisztikus, azaz lendületes és statikus jellegű gyakorlatokra épül: előbbinél a technika a lényeg, utóbbinál a súly nagysága. – A súlyzókat sokféle méretben gyártják. A férfiak általában 16, a nők 8 kilós golyóval kezdik a tanulást, a lendítésen alapuló gyakorlatoknál ugyanis a súly négyszer akkora erővé is képes válni – árulja el az oktató a fogóval ellátott golyókról.

A súlyzó elődje

Az első kettlebell eszközöket orosz parasztok és mezőgazdasági munkások használták, a takarmány mérésére szolgált. Angol elnevezése harangnyelv formájára utal. Később párosával kezdték ezeket használni, rudat illesztettek közéjük és eltávolították a fogantyút: ezzel megérkeztünk a mai súlyzók őséhez. A cári Oroszországban rendkívül népszerű volt az eszköz, amelyet a szovjet fegyveres erők is használtak. Amerikai „importőre", Pavel Tsatsouline a volt Specnaz különleges katonai egység kiképzője volt. Magyarországon az átlagemberek mellett élsportolók, olimpiára készülő judosok és speciális rendőri egységek kommandósai is igénybe veszik.

Az edzés az egész testet megdolgoztatja, nemcsak egy-egy izomcsoporttal foglalkozik. Már a helyes tartás is folyamatos koordinációt és nagy erőkifejtést igényel, ami csak más izomcsoportok bevonásával érhető el, így a test törzsének erősítése mellett fejlődik a láb, a kar és a mentális összpontosítás képessége. – Olyan izmok kapcsolódnak be a munkába, melyeket nehéz ennyire dinamikusan edzeni: megdolgoztatja a gerinc környéki mélyizmokat, a mély hátizmokat, a has és a csípő izmait – dicséri a vasgolyót az edző. Ezért a kettlebell a gerincbetegségek megelőzésében, a kopásos elváltozások rehabilitációjában és az operált betegek utókezelésében is jelentős szerepet tölthet be – persze az edzéseket elkezdeni csak három-hat hónappal a műtét után szabad.

Az instruktor az egészséges embereknek is orvosi ellenőrzést javasol a kettlebell elkezdése előtt, és kiemeli: az alapokat mindenképpen oktató segítségével sajátítsuk el! – A hét alapgyakorlat, a helyes testtartás három hónap alatt, heti két edzéssel megtanulható, és utána már akár otthon vagy a szabadban is gyakorolhatjuk a több százféle variációt – magyarázza az edző. – Egy-két súlyzóval gyakorlatilag megvan az egész edzőtermünk. – Ő maga is azt tervezi, hogy az Egyetemi Sportközpont mellett – ha az időjárás engedi – a szabadban is tart majd órákat.

Olvasóink írták

  • 9. kettlebellszeged.hu 2009. május 13. 10:42
    „Elindult a blog:
    kettlebellszeged.blogspot.com”
  • 8. kettlebellszeged.hu 2009. április 05. 23:09
    „Április 16-tól új kezdő kettlebell csoport indul!
    Helyszín:
    Hattyas sor 10. SZTE spotközpont, H9-es épület (ahol a falmászó terem is van)
    Edzésnapok:
    Hétfő: 20:30-21:30, Csütörtök: 18:00-19:00, Péntek: 17:00-18:00
    Első edzés időpontja: 2009.04.16. Csütörtök, 18:00
    Bővebb információ:
    Varga Tamás, RKC Kettlebell Instruktor
    Tel: 06 30 98 33 750
    Email: vargatamas@kettlebell.hu”
  • 7. Varga Tamás 2008. szeptember 01. 15:55
    „Csak ha komolyan akarsz edzeni! ...

    Szeptember 15. hétfőtől új kezdő Kettlebell csoport indul a hattyas sori sportközpontban!

    Edzésidőpontok:
    hétfő 20:00-21:00
    szerda 17:00-18:00
    péntek 16:00-17:00

    Az SZTE egyetemistáinak kedvezmény, ők tetstnevelés óraként is felvehetik! Keresd a cikket a szeptemberi SZTEreo-ban.

    Haladó edzések:
    kedd 17:00-18:00
    péntek 17:00-18:00

    Varga Tamás
    Kettlebell Instruktor
    30 / 98 33 750
    vargatamas@kettlebell.hu”
  • 6. -Gábor 2008. augusztus 04. 21:51
    „15-16 évesnek már lehet?”
  • 5. Balogh Mihaly 2008. július 27. 14:29
    „Tamas!
    Sok sikert Szegeden
    Balogh Hamburg”
  • 4. Varga Tamás 2008. június 30. 17:35
    „Július 01-től indulnak a Kettlebell edzések Szegeden!

    Hol?
    SZTE Sportközpont (Szeged, Hattyas sor 10.), H9-es épület, Küzdősport terem (földszint).
    A Hattyas sor a Boldogasszony sgt. folytatása, a nagyállomástól pár száz méterre található a központ sorompós bejárata. Kicsit tovább haladva található a parkoló. De a 83-as busz is ott tesz le. Az épülethez, amelyben többek között a küzdősport terem is található, balra tartva, a beton foci/kosár pályát srégen átszelve juthatsz el. Egy rajzos/graffitis rámpa (felirat: SZTE Alma Mater) mellett van a bejárata. Csak első ránézésre bonyolult, de ha még nem jártál itt és pontos akarsz lenni (aminek örülnék), akkor azért kalkulálj be egy kis botorkálást.

    Edzésidőpontok
    Kedd: 17:00-18:00, vagy 18:00-19:00 és
    Péntek: 16:00-17:00, vagy 17:00-18:00

    Mindenkit "kemény szeretettel" várok!
    Tamás”
  • 3. Rita, RKC 2008. június 24. 15:32
    „Szia Tamás! Gratulálok a riporthoz, korrekt és informatív (belinkeltem a blogomra is). Sok sikert! Üdv: Rita, RKC”
  • 2. Varga Tamás 2008. június 24. 12:30
    „Szia Géza!
    Úgy néz ki szombaton, az egyetemi Sportközpontban (Hattyas sor 10.) tartom az első foglalkozást. Ha érdekel keress meg. Addig is: www.kettlebell.hu Az "Instruktorok / helyszinek"-ben megtalálsz.
    Varga Tamás
    Kettlebell Instruktor
    06 30 98 33 750”
  • 1. geza 2008. június 24. 10:49
    „Hol lehet ezt a sportot művelni?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A királyok betegsége - reumatikus gondok

A Park Egészségközpont orvosainak segítségével olyan betegségeket, gyógymódokat mutatunk be, amelyek… Tovább olvasom