Délmagyar logó

2017. 11. 21. kedd - Olivér 1°C | 8°C Még több cikk.

Kisvasutat építenének Szegváron

Szegvár - Kisvasút építését tervezi a szegvári önkormányzat. A 10,4 kilométeres pálya a Csordajárásig szállítaná a kikapcsolódni vágyó helyieket és az ide látogató turistákat.
Míg a MÁV egymás után szüntetné meg a mellékszárnyvonalakat országszerte, addig a szegvári önkormányzat kisvasút építését tervezi. A keskeny nyomtávú vasút nem lenne szokatlan az itt élőknek, a nagyközség ugyanis valamikor egy kisvasúthálózat központja volt, amely egészen a derekegyházi téglagyárig nyújtózkodott, sőt a ló húzta szerelvények állítólag még Tompahátra is eljutottak különböző szállítmányaikkal. A téeszesítés idején, illetve az azt követő évtizedekben azonban szinte mindenütt felszedték a síneket, mára csak a szegvári kendergyár telephelyén maradt meg egy 10,4 kilométeres, használaton kívüli pályaszakasz.

– A tulajdonos tavaly azzal kereste meg az önkormányzatot, hogy el szeretné bontani az ipari műemléknek minősülő vasúti pályát, ekkor merült fel bennünk az idegenforgalmi szempontból is vonzó kisvasút ötlete – árulta el Gémes László, Szegvár polgármestere. – Úgy tűnik, sikerült megállapodnunk a kendergyárral: az önkormányzat saját forrásból megvásárolja a pályatestet, amelyet ezután elbont, majd a síneket a település bel- és külterületén újra lefekteti – tette hozzá a nagyközség első embere.

Kisvasút építését tervezi a szegvári önkormányzat. Fotó: Tésik Attila
Kisvasút építését tervezi a szegvári önkormányzat.
Fotó: Tésik Attila

A szegvári kisvasút az egyetlen lenne Csongrád megyében, legközelebb Kecskeméten szállhatunk fel ilyenre, amely Kiskőrösre és Kiskunmajsára viszi utasait. A vasút a falumúzeumtól vagy a polgármesteri hivatal elől indulna, végállomása pedig a Csordajárásnál lenne. A háromhektáros füves, nyárfákkal szegélyezet terület ugyanis népszerű kirándulóhelye a szegváriaknak: közel a Kurca-part, az itt lévő artézi kút vize pedig a helyiek szerint nagyon egészséges.

A polgármesteri hivatalban egyelőre a vasút pontos útvonalán gondolkodnak, de a tervek elkészítése előtt meg kell majd vizsgálni a szóba jöhető utcák szélességét. Az önkormányzat idén elbontja a kendergyári pályaszakaszt, az új vonal építését pedig 2010-ben civil összefogással szeretné megvalósítani, így akár már jövőre felülhetünk a szegvári kisvasútra. A munkához pályázati lehetőségeket is keresnek. Azt hogy ló vagy dieselmozdony húzza-e majd a kocsikat, még nem lehet tudni. Kétségtelen, az utóbbi lenne a legjobb, ezért a nagyközség vezetése megpróbál majd beszerezni valahonnan egy használaton kívüli, de jó állapotú lokomotívot. Vasúti kocsija pedig több is van a kendergyárnak, amelyeket könnyen alkalmassá lehet tenni személyszállításra.

Civil összefogással raknák a síneket Szegváron. Fotó: Tésik Attila
Civil összefogással raknák a síneket Szegváron.
Fotó: Tésik Attila

– A kisvasút tavasztól őszig járna, de télen is tehetne néhány kirándulást a havas pusztára – mondta Gémes László. Szegvár polgármestere hozzátette: ha lesz rá igény, akár naponta többször is indulhatna a szerelvény.

Kisvasutak

Magyarországon az 1870-es években kezdődött a kisvasutak építése, amelyeket elsősorban áruszállítás céljára létesítettek, de később egyre nagyobb teret nyertek a személyszállításban is. A második világháború után utak hiányában sok helyen ez maradt az egyetlen közlekedési eszköz. Az 1950-es években még épültek új kisvasúti vonalak, azután csak elvétve, főleg turisztikai céllal úttörővasútként, több pedig örökre eltűnt. A rendszerváltást követően szinte teljesen megszűnt az árufuvarozás. Ma összesen 380 kilométer hosszan utazhatunk kisvasúton hazánkban. A leghosszabb vonal a 109 kilométeres Csömödéri Állami Erdei Vasút, a legrövidebb pedig a Pécsi Gyermekvasút, amely csupán 650 métert tesz meg.

Olvasóink írták

  • 13. hb 2009. július 19. 23:51
    „szentesi vagyok, ismerem a környéket, de ez a kisvasút senkit nem fog idevonzani, amúgy te vagy az Panka? :-)”
  • 12. PankaSopron 2009. július 19. 06:25
    „Kedves hb!
    Aki azt hiszi, hogy csak a Felvidék meg a Dunántúl a szép, az semmit nem tud az Alföldről. Ajánlom keress utána a Szentes környéki látnivalóknak, biztos találsz olyan szórakozási lehetőséget, ami az egész családnak kikapcsolódás lesz. És abban is biztos vagyok, hogy nem is egyet.
    Tisztelettel.”
  • 11. PankaSopron 2009. július 19. 06:20
    „Ez egy nagyon-nagyon jó ötlet!”
  • 10. KovácsPistike 2009. július 11. 17:28
    „Beruházunk a bizonytalanba, hogy hátha idejönnek majd a turisták. Nem lenne jobb és biztosabb valamit termelni, vagy gyártani?”
  • 9. hb 2009. július 11. 08:59
    „egyetértek 8assal
    ki a fenét vonz egy ilyen hely? aki el akar oda menni, üljön föl biciklire, az egészségesebb...
    nem azt mondom, én szeretem az alföldet, de ez max nekünk, itt élőknek kedves hely...
    meg nem ártana egy-két látványosság is hozzá...”
  • 8. Sammael 2009. július 10. 15:23
    „Tényleg marha jó ötlet: pöfögjünk tele füsttel meg túrjuk fel minden kis nyugodt placcot Szegváron.
    A TSZ mellett ott folyik szét a termálvíz fele, de ilyen hülyeségekre van ötlet, hogy kisvasút.
    Körülbelül akkora turistavonzása lenne, mint a vízibiciklizésnek. Semmi. Falunapon elmenne vele pár ember és ennyi.
    Amugy, tervek már vannak a személyzeti beosztásra? bucsányit(igen, csupa kis betüvel) el tudnám képzelni olyan bakternak, mint ami a ami az Indul a bakterházban volt...”
  • 7. sörpocak 2009. július 10. 07:47
    „Ez nagyon jó ötlet! Hajrá!”
  • 6. rolee 2009. július 09. 22:11
    „De ki pöfög erre itt? Hisz ez Thomas, szia Thomas! Dudúú :D”
  • 5. CsImre 2009. július 09. 19:28
    „Hajrá! :)”
  • 4. KovácsPistike 2009. július 09. 18:33
    „Azt hittem, hogy villamosítják a Kiskunfélegyháza-Csongrád-Szentes-Hódmezővásárhely vasútvonalat. :)
    Igaz, ahhoz előbb a pályát kellene rendbe tenni, felújítani.”
  • 3. Power 2009. július 09. 16:35
    „Még azt sem tudni, hogy mi lesz a MÁV-al, a vasúti vonalak bezárásával...vagy valaki tud már valamit?”
  • 2. atomboy 2009. július 09. 14:05
    „Jol latom, Thomas a kisgozos van a cimoldalon e cikkre?”
  • 1. Lucian 2009. július 09. 10:20
    „Szeged idegenforgalmán is lendítene a Szeged - Ópusztaszer kisvasút.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bontással indul a szentesi csomópontépítés

Szentes - Már megkezdték annak a Vásárhelyi úti polgárháznak a bontását, amelynek helyén autók közlekednek majd. Tovább olvasom