Délmagyar logó

2017. 01. 19. csütörtök - Sára, Márió -7°C | 0°C

Mániákusan gyűjti a magyar motort

Szentes - Magyar gyártmányú veteránmotorokat gyűjt Gyuricza Róbert. A szentesi fiatalember olyan ritkasággal is rendelkezik, mint az 1962-ben mindössze 2500 példányban gyártott Tünde robogó. Június elejére szabadtéri bemutatót szervez, de igazából egy állandó kiállítóhelyet szeretne páratlan gyűjteményének.
Pannónia, Csepel, Danuvia – ezekről a motormárkákról még azok is hallottak, akik soha nem ültek a huszadik században Magyarországon gyártott kétkerekűeken, de a Tünde vagy Panni robogót már csak az idősebbek, a szakavatottak ismerik. Utóbbiak közé tartozik Gyuricza Róbert is. A 32 éves szentesi fiatalember páratlan gyűjteményre tett szert az elmúlt években. A már mániájává váló felhalmozás könyörgéssel kezdődött.

– Az első motorom egy mini Riga volt, amelyet 10 évesen kaptam édesanyámtól. Gyorsan szétnyüstöltem, ezért darabjaira kellett szedni. Ekkor ismerkedtem meg a motorkerékpárok felépítésével. Egy évvel később a féltestvérem nagyapja felajánlott nekem egy 1956-ban gyártott D-Csepelt. Ez elnyűhetetlen masina. Nagy szó volt, hogy ilyet hajthatok, ezért vigyáztam is rá. Nyolcadikba jártam, amikor egy cimborám megpendítette, hogy tud egy eladó 1949-es lemezvillás Csepelt. Addig rimánkodtam édesanyámnak, míg megkaptam a rávaló 9000 forintot, ami akkor nagyon sok pénz volt. A következő motorom már sokkal olcsóbb volt: 17 évesen egy magnóra cseréltem egy darabokra szétszedett T-Csepelt – mesélt a kezdetekről Gyuricza Róbert. Mivel magyar motorokkal kezdte, később sem állt szándékában, hogy nemzetközivé tegye a gyűjteményt – azt mondja, ezekhez ért igazán.

Gyuricza Róbert kincsei között. 20 darabos gyűjteménye 15 milliót ér.  Fotó: Segesvári Csaba
Gyuricza Róbert kincsei között. 20 darabos gyűjteménye 15 milliót ér.
Fotó: Segesvári Csaba

Miközben fuvarozással kereste a kenyerét, pénze java részét szenvedélyére költötte. Jelenleg – közel 15 millió forint értékben – 20 veteránmotorja van, és mind működőképes.

– A rendszeres mosás mellett időközönként be is kell indítani mindegyiket, különben nem használhatnám őket. Többel megfordultam Kecskeméten és Kiskunhalason is, szóval bírják a túrát.

Két tüneményes magyar robogó: a Tünde és a Panni. Fotó: Segesvári Csaba
Két tüneményes magyar robogó: a Tünde és a Panni.
Fotó: Segesvári Csaba

A kisebb járgányokat, mint az 1960-as évek elején mindössze 2500 példányban gyártott Tünde robogót és elődjét, a Pannit vagy a Berva mopedet nem szokta használni, bőven megteszi a látványuk. – Szeretném, ha az összes hazai gyártású veteránmotor meglenne a gyűjteményemben. Ehhez még 2–3 típus hiányzik. Nehéz őket beszerezni, mert keveset gyártottak belőlük, és pénzt is kellene rá szánni, de mivel nemrégiben született a kislányom, a család élvez elsőbbséget. Nyögjük a hitelt is, de inkább törlesztem a részleteket, mint hogy megváljak a motorjaimtól.

Veteránkiállítás júniusban

Június első hétvégéjén a szentesi megyeháza udvarán a nagyközönségnek is bemutatja gyűjteményét Gyuricza Róbert. Saját járgányai mellett még 10 motort és 8 veteránautót tekinthetnek meg az érdeklődők. A kiállítástól azt reméli, hogy idősebb látogatók is részt vesznek rajta, mert tőlük még be lehet szerezni a hiányzó alkatrészeket. Hosszabb távon azt szeretné, ha állandó kiállítóhelyen csodálhatnák meg a motorjait a szentesiek és a városba látogató turisták.

Olvasóink írták

  • 10. zongorista 2010. április 30. 00:24
    „Ez eszméletlen jó!!!!!!!!!!!!!
    Ott leszünk a megyeháza udvarán és a páromnak sem kell majd 2szer mondani, hogy jöjjön velünk!
    Gratulálunk!”
  • 9. Hmmm... 2010. április 29. 20:02
    „A keresztanyamnak volt egy Tundeje, amikor en meg nagyon kicsi kis gyerek voltam.”
  • 8. efje 2010. április 27. 16:54
    „Jó a cikk. Kiderült miért gyártottak olyan kevés Panni robogót. Beindításkor leverte a kezét a tulaj. :-)”
  • 7. gróf 2010. április 27. 16:03
    „6. hozzászólás varadipal 2010.04.27. 14:47

    Lehet, hogy újat mondok, de a kézi berántó kar és a kuplung karra épített váltó miatt a Panni blokkokat mozgáskorlátozottaknak való motoros triciklikbe építették be akár házilag is

    Szép a gyűjtemény...én nagyon irigylem :D, remélem még bővül.”
  • 6. varadipal 2010. április 27. 14:47
    „Gratulálok.Ön igen értékes ember. Nekem is volt egy P10-es Pannóniám, króm tankos, fekete-piros rakéta elejű Duna alu oldalkocsival. Nagyon szerettem, a világ végére is elvitt, és vissza is hozott./fáztam rajta, mint az urikutya, még nem voltak ilyen praktikus mocis cuccok/ A Panni robogómnak -piros-fehér-egy hibája volt, kézi berántó indító kar volt rajta, midig levertem vele a kezem. Szép a gyüjteménye, megyek megnézem. Visszajön az ifjúkorom.”
  • 5. JackJack 2010. április 27. 13:50
    „Az úriember egy kedves kis csoport tagja, mégpedig a Szentesi Veteránjármű Barátikörnek, aminekis a weboldalán találok még fotókat az ő és egyéb más lelkes gyűjtők képeiről.
    http://www.veteran-klub.hu/”
  • 4. Huba 2010. április 27. 10:41
    „Őszinte elismerésem!
    Gratula!”
  • 3. Tapasztalt 2010. április 27. 10:24
    „gratula, szépek és magyarok....és még müködnek is!”
  • 2. dömdödöm 2010. április 27. 09:09
    „szépek a motorok!”
  • 1. Miki1970 2010. április 27. 06:49
    „Gratulálok a motor gyűjtőnek szép gyűjtemény és nagyon értékes darabokat is tartalmaz.
    Miki”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kiváltaná kastélyait a megye

A nagymágocsi és a derekegyházi kastély turisztikai hasznosítása érdekében új szociális otthonok építését indítványozza Csőke Attila. Tovább olvasom