Délmagyar logó

2017. 07. 25. kedd - Kristóf, Jakab 19°C | 29°C Még több cikk.

Vendégérettségizők Szentesen

Viszonylag könnyű – így minősítették a szentesi Horváth Mihály Gimnáziumban a diákok a magyarérettségi feladatait. Az intézményben nem csak a helybeliek vizsgáztak: az emelt szintű érettségire Csongrádról, Kunszentmártonból is érkeztek diákok. Amikor kiléptek az iskola kapuján, mindnyájuk arcán látszott a megkönnyebbülés.
Délben már mosolyogtak a diákok. Fotó: Blahó Gabriella
Összesen kilenc teremben írták szigorú fegyelem mellett a közép- és emelt szintű érettségi dolgozatokat a végzősök és azok is, akik jobb eredmény elérése érdekében újra nekirugaszkodtak a vizsgának. A Horváth Mihály gimnáziumban 141 itt tanuló diák ült le a magyar írásbeli elé – emelt szintű vizsgadolgozat az intézményben idén összesen 258 születik. Ezek egy része nem itteni diáké: ők a környező városokból, Csongrádról, Kunszentmártonból érkeztek az Országos Közoktatási és Vizsgaértékelő Központ által kijelölt helyszínre.

Az emelt szinten vizsgázók mind a három tételt kidolgozták: Petőfi, Ady és Kosztolányi szerepelt a témák között. Samu Kata szerint a romantika költőjével kapcsolatos szövegértés különösen könnyű volt, szívesen válaszolt arra kérdésre is, fontosak-e a Kosztolányi-féle fordítások. Ady Endre archaikus költészete kedves téma – Kata leginkább annak örült, hogy nehéz nyelvtani feladványokat nem kellett megoldani. A gyógypedagógiai szakra készülő lány stílusból és retorikából is feltehetően jól vizsgázott, amikor megfogalmazta, hogyan beszélne egy diákkonferencián az egészség megőrzéséről.

Csongrádi érettségizők

A csongrádi Batsányi János Gimnázium és Szakközépiskola öt osztályában 157-en, a Bársony István Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakmunkásképző két osztályában 53-an és a Sághy Mihály Szakképző Iskola és Szakközépiskola négy osztályában pedig 89-en kezdték meg az írásbeli érettségi vizsgát hétfő reggel.

Az F osztályos Mátyás Szabolcsnak középszinten látszólag könnyebb dolga volt, mert „csak" Vajda János és Juhász Gyula költészetének összehasonlítását vállalta feladatként, a fiatalember szerint egész jól sikerült a dolgozat. A debreceni diák azért tanult négy évig a szentesi gimiben, mert osztálya sporttagozatosként indult, és ő a vízilabdát nagyon kedveli – a szentesi csapatnak is tagja. A kunszentmártoni Pálfi Orsolya és Laurinyecz Klára „viszonylag könnyűnek" minősítette a dolgozatot. Egyáltalán nem félnek a mai matektól.

Lénárt Ádám tavaly érettségizett középszinten, idén újra nekiindult a vizsgának a jobb eredmény elérése érdekében. A tizenkilenc esztendős fiatalember a Szegedi Tudományegyetemen magyar szakon szeretne tovább tanulni. A tavalyi vizsgán nem gyűjtött össze a sikeres felvételihez elegendő pontot, most viszont ebben bízik. Tervezte, hogy kommunikáció szakos lesz, erről később lemondott. Mint mondta, a felvételi arányszámokból kiderült, hogy az elmúlt évben ezen a szakon negyven helyre nyolcszázan próbáltak bejutni. Úgy tűnik – fogalmazott – mintha mindenki újságíró akarna lenni.


Makón tegnap 377-en gyürkőztek az irodalom-érettséginek

A makói Juhász Gyula református Gimnázium és Szakképző iskola A-osztályából harminchét, B-osztályából huszonnégy (képünkön), E, azaz esti tagozatos osztályából pedig szintén huszonnégy maturandusz írt tegnap irodalom érettségit. Mint azt az iskola vezetőitől megtudtuk: minden különösebb fennakadás és probléma nélkül lezajlott a magyar nyelvi tételek kidolgozása, csakúgy igaz volt ez a város összes többi iskolájának érettségiző osztályára. Makón tegnap összesen 377 diák gyürkőzött a feladatoknak, az Erdei Ferenc Kereskedelmi és Közgazdasági Szaközépiskolában 59, a Galamb József Szakképző- és Szakmunkásképzőben 98, a József Attila Gimnáziumban 116, a Szent István Egyházi Gimnáziumban pedig 19 diák szoríthat a jó eredményért.  

A magyar tételek

Középszinten egy ismeretterjesztő témához – a turizmus hatása az ökológiai és társadalmi sokféleségre – kapcsolódva nyolc rövid feladatot kellett megoldani egy óra alatt. A 180 perces szövegalkotásban három különböző feladatból választhattak: Umberto Eco idézet nyomán az irodalmi mű, elsősorban a regény címadásának sajátosságairól kellett gondolataikat kifejteniük a vizsgázóknak. A másik lehetőség Márai Sándor Halotti beszéd című alkotásának értelmezése elsősorban a magyar nyelvre és kultúrára utaló sajátosságok szempontjából. Harmadikként az összehasonlító elemzést választhatták: Vajda János Húsz év múlva és Juhász Gyula Anna örök című versének összevetését a felejtés és az emlékezés kettősségének oldaláról. Emelt szinten a vizsgázóknak négy különböző feladatot kellett megoldani. Egyik feladat Petőfi Az apostol és Ady Krónikás ének 1918-ból című művéhez kapcsolódott, illetve egy diákkonferencián elhangzó, a fiatalkori egészségmegóvás problémáival foglalkozó hozzászólást kellett írni. 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Folytatódik a szentesi sétány építése

A Csongrádi útnál és a művelődési háznál lévő hidak között alakítottak ki sétányt a szentesi… Tovább olvasom