Délmagyar logó

2017. 09. 23. szombat - Tekla 11°C | 19°C Még több cikk.

Elhunyt Wojciech Kilar

A lengyel zongoraművész és zeneszerző több mint 160 filmhez komponált zenét.
Elhunyt Wojciech Kilar lengyel zongoraművész és zeneszerző, aki több mint 160 hazai és külföldi filmhez, köztük Andrzej Wajda számos művéhez és A zongorista című Oscar-díjas Polanski-alkotáshoz komponált zenét.

A világhírű, de különösképpen hazájában közkedvelt zenész 81 évesen, hosszú betegség után, vasárnap halt meg katowicei otthonában - közölte Jerzy Kornowicz, a Lengyel Zeneszerzők Szövetségének vezetője. Kornowicz Kilar "zenéjének ereje és üzenete" mellett méltatta a zeneszerző "nemes jellemét" is.

Waldemar Dabrowski, a varsói Opera igazgatója szerint "kivételes ember, a lengyel kultúra egyik legjelentősebb alakja" távozott az élők sorából Kilar halálával.

A szerény, a nyilvános szereplést lehetőség szerint kerülő Kilar a legszívesebben szimfóniákat, concertókat, kamaradarabokat és szólóhangszerre írt műveket komponált lengyel népzenéből és egyházi zenéből ihletet merítve. A világhírt azonban a filmzene hozta el neki, főleg Francis Ford Coppola 1992-es erotikus horrorja, a Drakula, és Roman Polanski 2002-es Oscar-díjas drámája, A zongorista.

A Drakulához szerzett muzsikájával, mint az év legjobb filmzenéjével 1992-ben kivívta magának az Amerikai Zeneszerzők, Szerzők és Kiadók Társaságának elismerését. A zongoristához komponált zenéje 2002-ben elnyerte a legjobb filmzenéért járó "francia Oscart", a César-díjat, 2003-ban pedig a Brit Film- és Televízióművészeti Akadémia (BAFTA) elismerését. Néhány szerzeménye, mint például Wajda Az ígéret földje című filmjéhez írt keringője, a komolyzene alapművévé vált.

Wojciech Kilar 1932. július 17-én született az akkor Lengyelországhoz tartozó Lembergben, a mai Ukrajnában orvos apa és színésznő anya gyermekeként. Családja később a délkelet-lengyelországi Rzeszówba, Krakkóba, végül Katowicébe költözött. Kilar mindhárom városban folytatott zenei tanulmányokat, diplomát a katowicei állami zeneakadémián végzett. Zeneszerzést később Párizsban Nadia Boulanger zongoraművésztől, zenepedagógustól tanult.

Amikor gyerekként zongorázni tanult, még unta a komolyzenei gyakorlatokat, a zene iránti rajongása csak akkor lángolt fel, amikor megismerkedett olyan kortárs szerzők műveivel, mint Debussy, Ravel vagy Szymanowski.

Miután párizsi tanulmányai befejeztével hazatért, Lengyelországban a három vezető avantgárd hazai zeneszerző egyikének számított Krzysztof Penderecki és Henryk Mikolaj Gorecki mellett.

Egyszer azt mondta, hogy három kritérium alapján dönti el, vállalja-e a zenei aláfestés megírását egy filmhez, ebben a sorrendben: 1. a rendező neve, 2. a honorárium nagysága, 3. a forgatókönyv.

A lengyel alkotók közül olyan kultikus rendezőkkel dolgozott együtt, mint Andrzej Wajda, Krzysztof Kieslowski és Krzysztof Zanussi.

Egy interjúban azt mondta, szeretné, ha úgy emlékeznének rá, mint "egy jó emberre, egy olyan valakire, aki egy kis boldogságot, reményt, elgondolkodtatást és talán egy kis hitet hozott ebbe a világba". 2003-as Szeptember-szimfóniáját a 2001. szeptember 11-i terrortámadás áldozatai emlékének szentelte.

A lengyel ipar és szénbányászat szívében, Katowicében Kilar zeneművészként is megtalálta a helyét, megszerette az ottani tájat és embereket.

Tavaly a legmagasabb lengyel állami kitüntetéssel, a Fehér Sas-érdeméremmel tüntették ki.

Feleségével, Barbarával több mint 40 évig, annak 2007-ben bekövetkezett halálig élt házasságban, gyermekük nem született.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nyolc embert ölt meg egy villámcsapás

A villám egy templomra sújtott le Malawi fővárosában. Tovább olvasom