Délmagyar logó

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 4°C

Szabó Gábor a közösségépítést ajánlja a gólyáknak

Szeged - A Szegedi Tudományegyetem rektorát, Szabó Gábor akadémikust arról is kérdeztük: mit csinált a nyári szünetben, mit vár az új tanévtől, mit üzen a gólyáknak.
„Nem volt lehetőség a lazításra ezen a nyáron, de az új tanév is feszesnek ígérkezik" – fogalmazott Szabó Gábor rektor. Az egyetemi épületek nagy részét bezárták az energiatakarékosságot is szolgáló, már szokásosnak tekinthető nyári szünetre. Ám ebből az időszakból csak négy olyan napot tudott kiszakítani magának, amikor nem olvasta az e-mailjeit és nem kellett aláírnia hivatalos dokumentumot. Szabó Gábor elmondta: augusztusban ellátogatott a szegedi egyetemre munkatársaival Palkovics László. A felsőoktatásért felelős államtitkár előzetes kérdéseire is válaszolva tisztázták az SZTE főbb adatait, illetve a rektor jellemezte az intézményét.

Jellemzés az államtitkárnak

Az egyetemen végrehajtott konszolidációs programnak is köszönhetően az intézmény stabil gazdálkodási pályán halad, az SZTE Szenátusa által júliusban elfogadott költségvetés alapján működik – mondta az államtitkárnak is a rektor. Helyzetelemzéséhez hozzátette, hogy eddig az SZTE még nem kötött olyan szakmai kompromisszumot, ami gyengítette volna az itteni oktató- és kutatómunkát. Sikerült úgy kezelni a gazdálkodással kapcsolatos nehézségeket, hogy e problémákat az SZTE dolgozói és hallgatói nem érzékelték. Hangsúlyozta: nagy szükség van arra, hogy a horizonton megjelenő új pályázatokból nyerhető pénzforrások mielőbb elérhetővé váljanak.

„A hazai felsőoktatás két évtizede tol maga előtt olyan problémákat, amelyek megoldását a stratégiai irányváltástól remélhetjük" – véli az SZTE rektora. Példaként említette, hogy mielőbb reagálni kell a tényre: a hazai felsőoktatás eredetileg egy elitképző rendszer volt, amely jelenleg egyszerre végez elit- és tömegképzést úgy, hogy lényeges strukturális változások nem történtek. Emellett az úgynevezett bolognai rendszer bevezetésénél is komoly hibákat követtek el, amelyeket a már rendelkezésre álló tapasztalatok alapján korrigálni kell. Ám szerinte mindenekelőtt tisztázni szükséges: ma mi a felsőoktatás küldetése.

˝Próbáljanak közösségeket építeni! A tanulás mellett a hobbijuknak is hódoljanak!˝ – javasolja a gólyáknak Szabó Gábor, az SZTE rektora. Fotó: Herner Donát
˝Próbáljanak közösségeket építeni! A tanulás mellett a hobbijuknak is hódoljanak!˝ – javasolja a gólyáknak Szabó Gábor, az SZTE rektora. Fotó: Herner Donát

Mobilitás és tudás

„A társadalmi mobilitás legfontosabb eszköze a tudás, amelyet egy tudásalapú társadalomban a felsőoktatás feladata fejleszteni és átadni. Ám ezt az intézményrendszert az államnak kell ellátnia a szükséges anyagi, infrastrukturális kondíciókkal" – válaszolt a rektor.

„Az oktatás és kutatás mellett az egyetem harmadik missziója, hogy az ott rendelkezésre álló tudást és a keletkező eredményeket hasznosítsa nem akadémiai környezetben is. Így válik például a dél-alföldi régió fejlődése szempontjából sorskérdéssé, hogy az SZTE és az ELI jelentette tudás és csúcstechnológia miként vonzza a cégeket, illetve a szakember-utánpótlást hogyan biztosítja az egyetem" – magyarázta Szabó Gábor.
 
 Üzenet a gólyáknak

Az új tanévben összesen 6643 gólya kezdi meg tanulmányait a Szegedi Tudományegyetemen. Az elsőéveseknek – úgy is, mint a szegedi JATE-n diplomát szerző „öregdiák" – azt ajánlja Szabó Gábor rektor, hogy próbáljanak közösségeket építeni. Ezek a közösségek – az akadémikus tapasztalata szerint – segítenek a megkapaszkodásban és a tanulásban is. A gólyáknak azt kívánja a rektor, hogy a tanulmányi kötelezettségeik teljesítése utáni szabadidejükben csináljanak valami nagyon mást. Például kutassanak, hódoljanak a hobbijuknak, mert így lehet esélyük arra, hogy ne pusztán diplomássá, hanem valódi értelmiségivé váljanak.

Érted, nem ellened


„Sokszor kritizálom a felsőoktatást és sürgettem a stratégiai irányváltást, mert felelős vagyok az egyetemért. De mindeközben szeretném leszögezni: a magyar felsőoktatás nemzetközi összehasonlításban jobban teljesít, mint sok más szektor" – mondta az SZTE rektora. Sürgető lépésként jelölte meg az eddigi bázisfinanszírozás helyett a teljesítményalapú támogatási rendszer bevezetését, illetve a szakok rendszerének átgondolását.

Mindeközben a Szegedi Tudományegyetem – mint a nemzetközileg az egyik leginkább számon tartott magyarországi felsőoktatási intézmény – változatlanul színvonalas képzéssel és kutatással, továbbá a 12 kar, az SZTE Tanárképző Központ és az SZTE Felnőttképzési Központ biztosította belső mozgási lehetőségekkel, valamint a tanulást segítő szolgáltatásokkal, illetve gazdag kulturális, sport- és szabadidős programkínálattal várja és támogatja hallgatóit az új tanévben is.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Palkovics az SZTE tanévnyitón: a kancellárok nem helytartók

A kutatás-fejlesztésben a magyar felsőoktatási intézményeknek intenzívebben kell részt venniük - mondta el az SZTE tanévnyitó szenátusülésén Palkovics László államtitkár. Tovább olvasom