Délmagyar logó

2017. 02. 26. vasárnap - Edina -3°C | 10°C Még több cikk.

A Mephistóval búcsúzik az Alföldi-éra

Színháztörténeti jelentőségű volt a Nemzeti Színház Alföldi Róbert rendezte színdarabja: a 2002-ben megnyílt teátrum ötezredik előadása a Mephisto premierje volt. A társulatot, élén a címszerepben brillírozó Stohl Andrással a premier végén negyedórás tapssal, állva ünnepelték a nézők.
A közönség azóta várta a Mephisto bemutatóját, hogy a Nemzeti Színház igazgatója tavaly bejelentette a szezon műsortervét. Alföldi Róbert a címszerepet Stohl Andrásra bízta, aki a rá váró kihívásról tavaly azt nyilatkozta: „Mindenkinek a Hamlet a szerepálma – a Mephisto hasonló kaliberű szerep, nagy lehetőség. Furcsa az élet: Alföldinek 2013-ban lejár a mandátuma a Nemzeti Színház élén. Mi, a társulat tagjai azt reméljük, és nagyon szeretnénk, ha maradna. De ezt nem mi fogjuk eldönteni, hanem lesz egy pályázat, és a legjobb pályázó kapja meg a színház vezetését. Mindenesetre az Alföldi-érának a Klaus Mann-darab lesz az utolsó bemutatója, megspékelve azzal, hogy Alföldi rendezi, és én leszek Mephisto. Kevés szituációtól féltem; most is csak azért tartok ettől, hogy méltók legyünk a ciklus lezárásához. Hogy ugyanazt tudjam adni Robinak, mint amit ő adott nekem a legnehezebb időszakban. Magyarország egyik legjobb társulata alakult ki a Nemzetiben, és az ország egyik legjobban menő színházáról is beszélhetünk. Nekünk nem az a dolgunk, hogy politizáljunk. Nincs más lehetőségünk, mint hogy a tőlünk telhető legjobban játsszunk."

A Mephistóval búcsúzik az Alföldi-éra. Fotó: Mészáros Csaba | 7ora7.hu (galéria)

Alföldit elhalmozzák ajánlatokkal

Alföldi Róbert irányításával már megkezdődtek a Kőműves Kelemen próbái – a Szörényi–Bródy-darabot a RaM Colosseumban mutatják be június 14-én. Július 1-jétől próbálják az István, a királyt, amelynek augusztus 17-én lesz a premierje a szegedi Dóm téren. A Vígszínház is Alföldi-produkcióval nyitja a következő szezont: Büchner Danton halála című darabját Stohl András főszereplésével állítja színpadra. Az Operaház, a Radnóti Színház is várja Alföldit rendezni, de hívták Ausztriába, Németországba, Újvidékre is. Az RTL Klub zsűritagnak szerződtette az X-Faktorba.

A pályázaton azt történt, amire számítani lehetett: a miniszter júliustól öt évre a Kárpátaljáról indult rendezőt, Vidnyánszky Attilát, a debreceni színház igazgatóját nevezte ki a Nemzeti direktorává. Vidnyánszky felkészültségét, tehetségét nem kérdőjelezte meg senki, ugyanakkor köztudott: az elmúlt években a színházi élet irányítójává vált, ő vezette a Magyar Teátrumi Társaságot és a pályázatok értékelésében meghatározó Színházművészeti Bizottságot. Kinevezését a kulturális életben is zajló egész pályás letámadás nyilvánvaló jelének tekintették. A szituációt az egyik legtekintélyesebb színikritikus, Koltai Tamás értékelte legpontosabban színházi világnapi írásában: „Nem mellékes körülmény, hogy Alföldi leváltására a szélsőjobb indított antiszemita és homofób hadjáratot. A színház morális intézmény. Vannak még ebben az országban és a világon – reményeim szerint nem is kevesen –, akik úgy gondolják, hogy egy újnácik által aljas eszközökkel szorgalmazott leváltási procedúrában sem részt venni, sem azt utólag magas hivatali székből 'jóváhagyni', sem az ennek kitett személy helyét elfoglalni nem etikus. Egyszerűbben: nem tisztességes. Feltéve, ha valakinek a jó név (itt emlékeztetnék egy magyar klasszikus drámára) fontosabb a karriernél. Senkinek sem kötelező ehhez tartania magát – van, akiről a Biblia tanítása és édesanyja gyerekkori intelme egyaránt lepereg –, de az illető viselje el, ha megszólják. Az viszont, hogy ezek után korrekt, pártatlan, egyenlő esélyt kínáló szakmai megmérettetés helyett nemcsak elfogadja a borítékolt kedvezményezett szerepét, hanem úgy tesz, mintha becsületes versenyben győzött volna, már túlmegy az erkölcsi botláson, és lesújtó képet fest a leendő, szakralitásról, fölszentelésről és a színház templomjellegéről nyilatkozó álszent habitusáról."

A Magyar Teátrumi Társaság határozottan kiállt elnöke mellett: „...elmúlt időszakban elszaporodtak a Vidnyánszky Attila személyével kapcsolatban tett hamis kijelentések, a téves információkon, csúsztatásokon és összemosásokon alapuló híresztelések, amelyek – sajnálatos módon – az országunkat és kultúránkat elszigetelni és lejáratni kívánó általános politikai kampány részei" – állt a közleményben, amelyet közel félszázan, köztük több színigazgató, például Balázs Péter, Nemcsák Károly és Cseke Péter is aláírt.

A Mephistóval búcsúzik az Alföldi-éra. Fotó: Mészáros Csaba | 7ora7.hu (galéria)

Közben minden alkalommal, amikor megkezdték a következő időszakra szóló belépők értékesítését, hosszú sorok kígyóztak a Nemzeti jegyirodája előtt, és órák alatt elkapkodták a jegyeket. Az előadások gyakran spontán szimpátiatüntetéssel zárultak: szűnni nem akaró tapssal, állva ünnepelte a publikum a szereplőket. „Úgy gondolom, hogy egy politikailag átszínezett demonstrációról van szó a közönség és a kritika részéről is. És ez bizonyos mértékig tiszteletre méltó, de az előadások nem a valós értékükön vannak megítélve" – nyilatkozta erre Vidnyánszky. Az új direktor június végén távozó elődjétől azt kérte: már ne állítsa színpadra a műsortervben szereplő Mephistót. Alföldi a kérést elutasította.

Székesfehérvár, Katona, Vígszínház

A székesfehérvári színházat igazgató Szikora János leszerződtette a Nemzetiből Cserhalmi Györgyöt, Gáspár Sándort, László Zsoltot, Makranczi Zalánt, Radnay Csillát. Kulka János elsőként jelentette be: nem kíván maradni. A Katona József Színházban nemrég mutatták be a főszereplésével A nép ellensége című Ibsen-darabot. A hvg.hu a héten adta hírül: Kulka a jövőben nem csak vendég lesz a Katonában. Máté Gábor igazgató társulati tagságot ajánlott neki. „Nagyon szerencsés vagyok, olyan, mintha valaki vigyázna rám. Titkon mindig arról álmodtam, hogy a Katonában játsszam" – fogalmazott a színész, aki Hyppolitként a Belvárosi Színházban is játszik majd. A Nemzetiből ugyancsak önként távozó Péterfy Bori egy Orlai-produkcióban, a Kramer kontra Kramerben szerepel majd. Eszenyi Enikő hívására a Vígszínházhoz szerződik Stohl András és Hevér Gábor. – Megvártam Vidnyánszky Attila ajánlatát, de azokat a szerepeket, amelyeket a következő évadra ajánlott, nem tartottam kielégítőeknek. Úgy éreztem, visszalépést jelentenének számomra, ezért hosszas vívódás után úgy döntöttem, elfogadom a Vígszínház ajánlatát. Enikővel régóta ismerjük egymást, korábban már jelezte, hogy szeretettel vár – mondja Hevér Gábor, aki Alföldi és Mohácsi János rendezésében játszik majd. – Van bennem némi szorongás, hiszen kikerülök az akolmelegből. A Vígszínházban nyitottan, szeretettel fogadtak bennünket. Nekünk kell majd oldódnunk, hiszen több mint egy évtized után új helyzetbe kerülünk.

A májusi premierre illusztris közönség gyűlt össze. Darvasi Lászlótól Térey Jánoson át Závada Pálig több neves írót láttam a nézőtéren. Ott volt Kepes András, Lévai Balázs, Radnóti Sándor, szinte az összes színikritikus, a színházi szakmából sokan, például Ascher Tamás, Csákányi Eszter. L. Simon Lászlótól Rockenbauer Zoltánon át Schmidt Máriáig számos jobboldali személyiség is kíváncsi volt a produkcióra.

Szabó István 1982-ben Oscar-díjat nyert filmje óta közismert: Klaus Mann regénye Hendrik Höfgen színész üstökösszerű pályafutását meséli el 1926-tól, a hamburgi művészszínháztól 1936-ig, amikorra az Új Birodalom ünnepelt csillagává vált. Höfgen lepaktált a nemzetiszocialista hatalommal, kinevezték a Berlini Állami Színház intendánsává, noha korábban Párizsba szökött, mert félt, hogy üldözik majd kultúrbolsevista múltja miatt. Berlinbe visszatérve megnyerte magának Lindenthal tábornok feleségét. A Führerhez közel álló főtiszt Höfgent saját játékszerének tekintette. A színészre mintha csak rászabták volna Goethe Faustjából Mephistót, aki csak túl későn jött rá, hogy alkut kötött az ördöggel. A „hatalom majma", „gyilkosokat szórakoztató bohóc" lett.
A Mephisto premierjén hol döbbent csönd, hol csiklandós kuncogás, hol hangos nevetés kísérte az előadást. A végén negyedórás vastapssal, felállva ünnepelte a publikum a szereplőket, Alföldi nem jött ki a függöny elé meghajolni.

– Amikor a nyolcvanas években láttam Szabó István filmjét, nem gondoltam, hogy ennek a történetnek valaha még ilyen aktualitása lesz Magyarországon. Minden szava élt, működött. Bevallom, engem nagyon eltalált az előadás – mondja Pataki András, a Szegedi Kortárs Balett igazgatója, aki a rendezést, a színészek játékát is kiemelkedőnek találta.

Czeizel Gábor rendező színháztörténeti jelentőségűnek tartja a Mephisto-bemutatót. – Alföldi Róbert méltó búcsúja ez a produkció a Nemzetitől. Miközben provokatív helyzetre reagálást, napi aktualitást nem vitt az előadásba, a másfél évvel ezelőtt kiválasztott darabot a helyzet mégis hihetetlenül aktuálissá tette. Remek színészi alakításokat láttunk, Stohl András finoman, nagy ívűen eljátszotta ezt a különös figurát. Egyszerűen előadtak egy régi történetet, amely mindenféle direkt utalgatás nélkül nagyot szól ma is.

– A Mephisto próbafolyamata sem volt más, mint a korábbi produkcióké, legfeljebb annyi volt a különbség, hogy mindössze öt hetünk maradt rá. Stohl Andráson kívül ez senkit sem zavart, hiszen teljesen a főszereplőre épül a darab. A próbák alatt nem gondoltunk arra, hogy ez az utolsó közös produkciónk – meséli az előadásban a sikeres színházi szerző, Theophil Marder kerekes székes figuráját mesterien életre keltő Hevér Gábor, aki azt tartja különösen érdekesnek, ahogyan az utolsó hetekben búcsúzik a társulattól a közönség. – A standing ovation szól az előadásainknak, de annak is, hogy utoljára látnak így együtt bennünket.

A Mephistóval búcsúzik az Alföldi-éra. Fotó: Mészáros Csaba | 7ora7.hu (galéria)

Olvasóink írták

  • 2. Zember 2013. június 10. 09:04
    „Zsolt, jó volt olvasni a visszafogott, pontos, kiegyensúlyozott, elegáns összefoglalást. Sajnálom, hogy nem láthattam az előadást. Talán majd fölvételről (ha készült) - bár meglepne, ha a királyi tévé leadná. Ahhoz túlságosan erős a ma is érvényes üzenet.”
  • 1. Zotya100 2013. június 09. 13:25
    „"A szituációt az egyik legtekintélyesebb színikritikus, Koltai Tamás értékelte legpontosabban színházi világnapi írásában." --- Zseniális összefoglalás!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Alice őrzi édesapja emlékét

Esterházy János, a második világháború alatt a magyar kisebbségért küzdő, a zsidóságot védelmező politikus Szlovákiában jelenleg háborús bűnösnek számít. Tovább olvasom