Hirdetés

2023.11.28. 10:53

Hibakódok a műszerfalon – mekkora a baj?

Az autósok egyik legszörnyűbb rémálma, ha indítás után nem alszanak ki, vagy új hibakódok villanak fel a műszerfalon. Nem minden esetben kell azonal szervizbe rohanni az autóval. Te tudod, hogy melyik piktogram mit jelent? Cikkünkből megismerheted a legfontosabb műszerfal jeleket.

PR cikk

Forrás: kocsiszaki.hu

Mit jeleznek a hibakódok színei?

A súlyos és a kevésbé súlyos gondokat különböző színkódok jelzik. A piros jelek nem véletlenül kapták ezt a figyelemfelkeltő színt. Ha piros hibakódot látsz a műszerfalon, akkor minél előbb orvosolni kell a problémát, vagy például biztonsági figyelmeztetést jelez az autód, például, nincs bekötve a biztonsági öv. 
A narancssárga piktogramok olyan gondokat jeleznek, amelyeket rövid időn belül meg kell javítani. Ilyen lehet például a TPMS szenzor sárga jele, ami utalhat alacsony guminyomásra, vagy arra is, hogy meghibásodott ez az alkatrész. 

A harmadik típusú, zöld jelek csupán tájékoztatóak, például, hogy fel van kapcsolva a világítás. A fehér jelek esetében javasolt utánanézni a piktogram jelentésének, ugyanis utalhatnak szervizigényre is.

Melyek a leggyakoribb hibakódok?

Érdemes előre leszögezni, hogy a piktogramok nem mindig hibát jeleznek. Ha nincs bekapcsolva a biztonsági öv utazásnál, vagy be van húzva a kézifék is pirosan világítanak, ezek mégsem nevezhetők szervizigényű bajnak. Viszont a biztonság, valamint a kézifék kiengedése az indításnál nem elhanyagolhatók, ezért ezekre figyelmeztet a jármű.

Amit fontos még észrevételezni, hogy a legtöbb autó indítás előtt az alábbi kontrollámpák égnek (felszereltségtől, kortól függően lehetnek eltérések), amelyeknek indítás után ki kell aludniuk:

    • motorhiba,
   • töltés visszajelző,
   • olajhiba,
   • behúzott kézifék,
   • biztonsági öv nincs bekapcsolva,
   • légzsákhiba,
   • túl magas vízhőfok,
   • ESP,
   • alacsony guminyomás,
   • elkopott fékbetét.

Ha vezetés közben villanak fel a hibajelek, akkor sem minden esetben óriási a baj. Például, ha az alacsony guminyomás jelet látjuk, és vezetés közben nem érzékelünk defektet, akkor először húzódjunk le egy benzinkúthoz és ellenőrizzük a guminyomást. Ha ez volt a baj, akkor a gumik felfújatása után a jel hamarosan kialszik. Ha nem, akkor az is előfordulhat, hogy a TPMS szenzor elromlott az autónkban. Ilyenkor érdemes lehet felhívni a szerelőt, de a rátermettebbek megrendelik az alkatrészt és akár maguknak is kicserélik.

A legsúlyosabb hibakódok, amelyeket nem árt, ha te is ismersz

A komolyabb hibák közé sorolhatjuk, ha alacsony olajszintet jelez a járművünk. Ilyenkor azonnal állítsuk le a motort, töltsünk utána az olajnak és ha továbbra sem tűnik el a hibakód, akkor ne vezessünk tovább, irány a szerviz! Hasonló a helyzet, ha az akkumulátor jele fénylik fel: az akkumulátor problémával is érdemes minél előbb felkeresni egy szakembert. A legkomolyabb hibakód, amelynek a szervizeltetéséért mélyen a zsebünkbe kell nyúlni, a motorhiba. Sajnos ilyenkor könnyen előfordulhat, hogy csak motorcsere oldja meg a problémát – mindenképp autódiagnosztikát igényel a kód kiolvasása, ilyenkor jobb egy profi szervizhez fordulni.

Ha szeretnéd jobban ismerni az OBD hibakódokat, vagy nagyobb biztonságban érzed magad útközben, ha van nálad egy hibakód olvasó, akkor érdemes beszerezni egy OBD2 olvasót. Legtöbbször elférnek a kesztyűtartóban, és akár azt is megelőzheted, hogy nagyobb probléma alakuljon ki a járművedben.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában