2024.03.03. 20:00
Gábor és Zsolt bátran bevállalja: Babettával mennek el Afrikába - (videó)
Babettával indul Afrikába egy szatymazi és egy hódmezővásárhelyi motoros április végén. Farkas Gábor és Barta Zsolt nem először vág neki az ismeretlennek a szocialista járműgyártás csúcsának nyergében. Az 50 köbcentis kétüteművel pont egy évtizede járják az utakat.

Egy jó barát ott segít, ahol tud. A kép kedvéért Zsolt tolja Gábort és Babettáját.
Fotó: Török János
Amikor január végén fotóriporter kollégánk lefotózott egy Babettát egy autó tetején a szatymazi tanyavilágban, még nem sejtettük, micsoda remek témába futottunk bele. Farkas Gábor egyike a legendává vált Csongrád-Csanád vármegyei babettásoknak, akik olyan utakra vállalkoznak a kis robogóval, ami egy nagymotornak is becsületére válna.
Legendás utakon
Balaton, Adria, Fekete- és Balti-tenger, Athén, magyarországi kiskör, Grossglockner (erre az ötből csak ketten jutottak fel), Transzfogarasi út, Transalpina (itt medve kergette meg a csapatot) és Zakopane a Magas-Tátrában. Egy komoly túramotoros is büszke lenne ezekre az utakra, hát még Gáborék, akik Babettával járták meg a motorosok legendás túraútvonalait. Gábor és Zsolt olyan hétköznapi módon mesélnek arról, milyen kalandos egy Babettával túrázni, mintha arról beszélgetnénk, milyen vele Szatymazról Szegedre ingázni. Röpködnek a poénok, nehéz a beszélgetést mederben tartani.

A balatoni túra
Arra a kérdésre, hogy miért szívatják magukat Babettával, az volt a válasz, hogy ha mással mennének, az senkit sem érdekelne. A történet több mint tíz évvel ezelőtt kezdődött. Minden annak köszönhető, hogy Gábor egy ismerőse megbukott a szakmunkásvizsgán. Osztálytársai viszont elindultak a Balatonra szórakozni. Gábor azt tanácsolta a fiatalembernek, menjen utánuk Babettával. Ő pedig ment. A sztorit megírtuk 2013 augusztusában Balázs, a balatoni babettás címmel. Innen kapott kedvet a kiránduláshoz Gábor, majd heten nekivágtak az útnak. A déli partig 8-9 óra alatt jutottak le, aludtak egyet, majd indultak is vissza Szegedre.
A többi motoros általában egy napig megy, majd egy hétig marad, mi egy hétig megyünk, és egy napig maradunk
– érkezett a menetrend szerinti humorbonbon.

Fotó: Török János
Ima az emelkedők előtt
A nagyobb emelkedők előtt lánckereket is cserélnek a nagyobb nyomaték miatt. Ilyenkor leterítik a szerelőszőnyeget, és szerelnek. A festői tájakon át vezető, motorosok körében közkedvelt Transzfogarasi úton mindannyian ott gubbasztottak a motor előtt, amikor szegedi motorosok – igazi, nagy túra BMW-kkel – mentek el mellettük. A következő csárdánál, ahol összefutottak, a BMW-sek megkérdezték, hogy ők minden emelkedő előtt imádkoznak-e.
Számok és előadások
A leghosszabb egy nap alatt megtett táv 420 kilométer volt. Az átlagsebesség 25-26 kilométer óránként, a csúcssebesség akár 40 is lehet, cucc nélkül még 41 is. Nem csak a túráknak élnek, minden évben elzarándokolnak Csehországba, a Babetta hazájába, ahol egy 12 órás versenyen vesznek részt. A Budapest–Szeged ralit is lenyomják minden évben. A két város közti távolságot földúton kell megtenni. Motoros körökben igazi sztárok a mi babettásaink: rendszeresen hívják őket előadást tartani kiállításokra, motoros találkozókra. Az Utazás kiállításon standjuk is volt, és egyszer a legjobb előadó közönségdíját is elhozták.

Fotó: Török János
Babettás találkozó
A babettások idén Afrikába mennek. Már elkezdődött a felkészülés, a műhelyben megtekintettük az egyik túragépet. A start április 25-én reggel 6 órakor lesz a Bajai úti körforgalomnál. A cél, hogy Spanyolországból áthajózzanak Afrikába, majd egy rövid, 100-150 kilométeres kör után indulnak vissza. Az optimista tervek szerint egy hónap, a kevésbé derűlátó becslés szerint 50 nap alatt teszik majd meg az oda-vissza több mint 3000 kilométeres távot.

Aki még a nagy kaland előtt szeretne találkozni Gáborral és Zsolttal, valamint a legendás világjáró Babettákkal, az megteheti április 13–14-én a Dél-alföldi babettás találkozón, Szatymazon.
Egy poén a sok közül |
A szocialista járműgyártás csúcsa
A PS- és Jawa-gyárak kezdték meg a Babetta sorozatgyártását 1971-ben. Egy új márkanevet nem volt egyszerű feladat kitalálni. Ebben az időben került a csehszlovák slágerlisták élére a „Babetta sla do sveta” című dal, amelynek magyar jelentése „Babetta világ körüli utazása”. A keleti oldalon korábban soha nem látott sikerszéria kezdődött, Németországban is több mint 18 ezer darabot adtak el belőle, sőt 1974-ben még tervezési díjat is kapott. 1997 végén a gyár kapui bezárultak, és ezzel a moped története végleg lezárult.