Ország-világ

2007.01.16. 15:19

Együttműködés a tagsággal

Az iskolai diákönkormányzatok működése a demokrácia záloga lehet. Ez az a szervezet, amely képviselheti a diákok nagy többségének az érdekeit.

 Sok esetben a tagság – az iskola tanulói – nehezen tudják követni, hogy mi történik a szervezet keretein belül. Vajon miért?

A diák-önkormányzati képviselők gyakran számolnak be olyan problémákról, amelyek az általuk képviselt diákok aktivitásával kapcsolatosak. A tanulók nemigen vállalkoznak a közösségi feladatokra. Sokszor „ráhagyják" a feladat elvégzését a diákképviselőre „Hiszen megválasztottunk, te vagy a képviselő! Csináld te!"  felkiáltással. Így a képviselő sokszor egyedül marad a feladatával (és legközelebb már nem is szeretne képviselő lenni). Szerencsésebb lenne – pedagógiai szempontból is –, ha minél több diák kóstolhatna bele a tervezési, szervezési, kivitelezési feladatokba, vállalhatna részt a közösségi feladatokból, tapasztalhatná meg az együttműködés örömeit és nehézségeit.

De nemcsak a különböző rendezvények, diáknapok szervezésénél probléma ez. A tanulói jogok gyakorlásának sokszor nincs kidolgozott eljárásrendjük. Hogyan gyűjti össze a diákönkormányzat döntései meghozatalához – mondjuk a házirend módosításához – a tagság véleményét? Sok esetben esetlegesen, nem ugyanannyi figyelmet szentelve rá minden osztályban. Van, ahol szánnak rá kellő időt (pl. osztályfőnöki óra keretében), van, ahol csak a képviselők véleménye tagozódik be a közös véleménybe. (Ez nagyon sokszor a pedagógus vagy az osztályközösség hozzáállásán múlik.) Így a diákönkormányzat álláspontja sokszor nem tükrözi a diákság valós véleményét.
Fontos lenne tehát megtervezni és megszervezni a vélemények, javaslatok „összegyűjtésének" rendjét a diákönkormányzaton belül.

Erre megfelelő időt kell adni a tanulóknak, hiszen az iskolában – és az iskolán kívül is – sok más feladatuk van a gyerekeknek, nehéz összehangolni a diákképviselők iskolai, egyéb és a diákönkormányzatban végzett feladatait. Egy-egy kérdés csoportokban való közös megtárgyalása, viták kezdeményezése és a közös álláspont kialakítása viszont olyan tapasztalatokat jelenthet a gyerekek számára, amelyek miatt – pedagógiai szempontból – érdemes a diákönkormányzatot működtetni.

A diákönkormányzattól a tagság felé való információáramlás sem mindig kellőképpen megtervezett. A diákok sokszor maguk sem tudják, mi történik a diák-önkormányzati üléseken, nincs rendszeres beszámolási kötelezettség. Ha meg is van a kötelezettség, vajon szánunk-e rá megfelelő időt, hogy rendszeresen meghallgassuk képviselőnket a tevékenységekről? Vannak-e erre intézményes lehetőségek, működő fórumok az iskolában?

A fenti kérdésekkel kapcsolatban természetesen nemcsak a diákok felelőssége, a pedagógusoké is felmerül. Ha komolyan veszi az iskolavezetés, az osztályfőnökök és a pedagógusok is ezt a tevékenységet, segítik azzal a gyerekek munkáját, hogy jól működő eljárásrendeket, formákat mutatnak nekik, megfelelő időt és figyelmet szánnak – számos más munkájuk mellett – erre a tevékenységre is.
Hosszú távon megéri a fáradozás!

Remseiné Bódi Judit, megyei pedagógiai intézet
A témával kapcsolatos véleményeket a [email protected] e-mail címre várjuk. Az eddigi cikkek a www.diakparlament2007.kisalfold.hu internetes címen érhetők el.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában