2007.01.11. 15:19
Fizetőssé tehetik a gyorsforgalmi utakat
Az összes gyorsforgalmi úton valamennyi jármű-kategória számára kötelezővé tenné a matricás útdíjfizetést április 1-jétől a gazdasági tárca.
Ha a szakmai egyeztetéseken már elfogadott elképzelést a kormány is jóváhagyja, az első negyedév végétől csaknem kétszáz kilométernyi, ma még díjmentesen használható közútra is meg kellene váltaniuk a matricát a személygépkocsival és a motorkerékpárral közlekedőknek.
Az előterjesztés hivatalosan a kamionok autópályákra tereléséről szól - egyben persze a megsarcolásukról is. A jóváhagyásra váró tervezet szerint a 12 tonnásnál nagyobb teherautóknak három hónap múlva a díjas autópályákon kívül összesen ezer kilométernyi főúthasználatért is fizetniük kell majd.
A fizetős körbe bevonandó autóutak listája egyelőre nem ismert. Csupán annyit lehet tudni: az M0-ás autóút, illetve az M1-es, az M3-as, az M5-ös és az M7-es összesen tizenegy - fővárosi bevezető és városi elkerülő - szakaszán az idén nem lesz szükség matricára. Ezeket ugyanis a szakminisztérium autópályadíj-rendelete szerint ingyenesen lehet használni. Márpedig a díjfizetés kiterjesztésének formálódó tervében azt egyértelművé teszik: a kivételek megmaradnak.
A kivételek között azonban számos gyorsforgalmi útként kiépült szakasz nem szerepel. Így a kormány a többi között matricásíthatja a Budapest és Vác közötti 2/A jelű út harminc kilométerét, illetve a 8-as főút 31-es és 44-es kilométere közti autóúti szakaszát. A matricás utak közé sorolhatják a szekszárdi Duna-hidat az M9-es hozzá vezető, összesen mintegy húsz kilométerével együtt, a 3-as főút hat kilométeres gyöngyösi bevezető szakaszát vagy akár a 19-es út tíz kilométerét is.