Szeged és környéke

2007.01.12. 15:19

Az AKA megépítené az M43-ast is

Az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. szeretné megépíteni az M43-ast, de pályázna az M6-os továbbépítésére, valamint az M44-es Kecskemét és a határ közötti szakaszára is.

Fekete Klára

Az AKA Zrt. magánbefektetői hosszú távú partnerségre törekszenek a magyar állammal, azaz a magyar úthálózat kiépítésébe hatalmas összegeket fektetnek be anélkül, hogy a magyar államháztartás hiányát növelnék – nyilatkozta a Világgazdaságnak Olivier Bonnin vezérigazgató.

Az M5-ös visszavásárlása, az opció lehívása az említett stratégiai elképzelésektől jelentősen eltér – tette hozzá. Az AKA 60 százalékának megvételére a társaságban két évvel ezelőtt már 40 százalékot szerzett Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-nek ugyanis opciós joga van, és információink szerint ezzel élni is kíván az állami cég. Erről az AKA vezérigazgatója csupán annyit árult el, hogy folynak a tárgyalások.

Magánerőből és hitelből

A sajtószóvivő elmondta, az AKA szeretné megépíteni az M43-as Szeged és a román határ közötti szakaszát, az M44-est Kecskeméttől szintén a határig, s folytatni az M6-ost Dunaújvárostól. A társaság – amennyiben a kormány a ppp-formát részesíti előnyben – hasonló konstrukcióban építené az új pályákat is, mint az eddigi szakaszokat: magánerőből, vagyis törzstőkéjéből és hitelből.

A cikk további részében Olivier Bonnin cáfolta, hogy a koncessziós társaság 17 százalékos belső megtérülést termel, sőt tizennégy éven keresztül, 2006-ig még osztalékot sem fizetett a részvényeseknek. A projekt jelenlegi jövedelmezősége 0,1 százalék, és 35 év után sem lesz több mint 6-7 százaléknál. A nyereség most 1 százalék.

Megkérdeztük Garai Valériát, az AKA Zrt. sajtószóvivőjét, miért magyarázta a vezérigazgató a gazdasági napilapban a társaság jövedelmezőségét. Azt a választ kaptuk, hogy szerettek volna cáfolni olyan értesüléseket, amelyek rendre megjelennek a sajtóban és nem helytállók. Az autópálya-építés ugyanis hosszú távú befektetés, a profit is később „érik be" – erre rendezkedett be az AKA Zrt. A vezérigazgató arról is beszélt a lapnak, hogy a társaság költségei általában magasabbak a korábban becsültnél, mert ahogy nő a forgalom, úgy csökken a pálya értéke, és a sztráda fenntartásának ráfordításai is a háromszorosára emelkedtek. Szerinte az AKA Zrt. jelenleg nem ér többet 40 milliárd forintnál.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!