2007.01.03. 15:19
Tízpercenként jön a vonat
Öt, Szegedről ki- és bevezető főútvonalon keresztezi vasúti sín a közutat, közülük négy különösen forgalmas. A csomópontokon átlagosan tízpercenként állítja meg a kocsisort sorompó.
A várakozás hosszú percei. Fotó: Segesvári CsabaÖt, Szegedről ki- és bevezető főútvonalon keresztezi vasúti sín a közutat, közülük négy különösen forgalmas. A csomópontokon átlagosan tízpercenként állítja meg a kocsisort sorompó. Szegeden hétköznapokon a becsült teherforgalommal együtt mintegy 120 vonat száguld keresztül. A várakozási idő megnőtt azóta, hogy a MÁV óránként indít és érkeztet szerelvényeket a Nyugatiból.
Menetrendet böngésztünk, teherforgalmat kalkuláltunk, stopperórával álltunk a vasúti kereszteződésekben.
A végeredmény megdöbbentő: Szegeden mind a négy csomópontban, ahol a közutat vasúti sín keresztezi, hajnali fél öt és este 11 óra között átlagosan tízpercenként csukják le a sorompót. Átlagosan két-három percet várakozunk egy piros jelzésnél, vagyis napi 5-6 órán át áll a forgalom a sorompóknál.
Öt főútvonalat keresztez vasúti sín, közülük négy helyen a legsűrűbb a vonatközlekedés: a Klebelsberg- és Kecskéstelepre, a Bajára, valamint a Kiskundorozsmára vezető közutak és a vasúti pálya találkozásánál. A vasutasok erre azt mondják, fordítva kell nézni: mivel a vasút volt előbb, a síneket keresztezik az aszfaltcsíkok. Ebből az alapállásból a MÁV nem hivatalos nyilatkozata szerint vasúti felüljárót sem a vasúttársaságnak, hanem a Magyar Közút Kht.-nak kellene építeni, az önkormányzattal együtt. Fehér Éva, Szeged főépítésze határozott nemmel válaszolt arra a kérdésre, szerepel-e a tervekben ilyen beruházás.
És most számoljunk! A MÁV Zrt. sajtóreferense, Csohány Domitilla megerősítette: 103 vonat halad át Szegeden hétköznapokon oda és vissza, budapesti, szabadkai, valamint békéscsabai irányban. Mivel a budapesti vonatok száma 2006. december 10-étől, az úgynevezett ütemes menetrend bevezetése óta megduplázódott, ma harminccal több vonat zúg át a városon. A fővárosi 60 szerelvény jelenleg mind a négy, általunk kiemelt csomóponton áthalad, míg a szabadkai 14 vonat csak a hattyasin és a kecskésin, a békéscsabai 28 pedig még pluszban a bajain, valamint a térképünkön nem jelölt, forgalmasnak nem is nevezhető Csongrádi sugárúti átkelőn. Arra ugyanis már csak a békéscsabai vonatok kattognak el.
Kevesebb az ácsorgás
A MÁV új, ütemes menetrendjének bevezetése óta kevesebbet kell ácsorogni Dorozsmán, mivel a szembejövő vonatok már nem itt keresztezik egymást, hanem Szatymazon vagy Kisteleken. Korábban ilyen találkozások miatt 8-10 percre is lezárták a sorompót.
Legtöbbször a Klebelsbergtelepre (Hattyasra) igyekvők kapnak pirosat a fénysorompóval kombinált félsorompós átjáróban: itt azért halad át a 103 személy- és gyorsvonat mellett további húsz, mert a teherforgalmat, valamint a közeli rendező pályaudvar tolatásait is belekalkuláltuk.
Sorrendben a második legforgalmasabb a kecskési, amelyen még átdöcögnek a szabadkai vonatok, de itt már nincs tolatás. A bajai úton kisebb a forgalom, és az meg is oszlik a párhuzamos sínek között (már korábban elágazott a budapesti és a békéscsabai vasúti sín). Az 55-ös úton van egyedül félsorompó nélküli fénysorompó, egymás után két-két pár. A bajai úton a legkisebb a teherforgalom, az szinte csak az éjszakai órákra korlátozódik.
A számok azt mutatják – bármennyire is hihetetlen első pillantásra –, hogy négy csomópontunk közül a legkevesebb vonat, mintegy 70-80 a dorozsmain megy át. A 60 budapesti vonat miatti piros jelzések számához hozzáadtuk a tehervonatok, valamint a Ro-La terminál tolatásai miatti becsült kényszermegállásokat is.