Történetek

2007.01.16. 15:19

Podmaniczky Szilárd: A szoftver

"Azt beszélik errefelé, hogy olyan új telefonszolgáltatást fognak bevezetni, amelynél nem lesz szükség a hívott félre. Vagyis személyesen nem. Ugyanis olyan szoftvert fejlesztettek ki, amely több ezer személyes paraméter megadása után képes szimulálni az adott személyiséget."

Azt beszélik errefelé, hogy olyan új telefonszolgáltatást fognak bevezetni, amelynél nem lesz szükség a hívott félre. Vagyis személyesen nem.
Ugyanis olyan szoftvert fejlesztettek ki, amely több ezer személyes paraméter megadása után képes szimulálni az adott személyiséget. Az adatok bevitele tehát nem egyszerű, több napot vesz igénybe, de hosszú távon megtérül a használata.

Ugyanis a statisztikák kimutatták, hogy míg alvással napi nyolc órát töltünk, addig a sokat telefonálók napi két és fél órát vesztegetnek telefonálásra. Az átlag tehát nem a teljes lakosságra vonatkozik, de a két és fél óra még így is sok. S mivel a telefonálók többsége olyan gazdasági pozíciót mutat, amely szerint az eddig időhiányban szenvedők körét tartalmazza, a szoftver hosszú távon hatékonyan fogja befolyásolni a földi vezetés hatásfokát.

A telefon nagyon egyszerűen működik. A szoftverbe bevisszük a kért adatokat, amelyek a ízlés kérdésétől kezdve, a vágyainkon és álmainkon keresztül a vészhelyzetben történő reagálásokig mindent tartalmaznak. Ennek köszönhetően matematikailag képtelenség két azonos paraméterű ember generálása, vagyis valódi személyiségünket hozzuk létre válaszainkkal.

Amikor felhívnak bennünket, nem csörög a telefonunk, és nem kell kellemetlen helyzetekben magyarázkodnunk, mert a központi számítógép hanggenerátora mindent elintéz helyettünk. Hangszínünket egyszerű hangminta után beállítja, és a szoftver úgy cseveg legközelebbi ismerőseinkkel, hogy föl sem tűnik a különbség.

Ennek megfelelően a rendszerbe kizárólag titkos, zárt rendszerben lehet belépni, amely biztosítja védettségünket. Ám a rendszer annyira hibátlan, hogy ha még azt is állítanánk magunkról, hogy beléptünk a rendszerbe, senki nem fog nekünk hinni.

A rendszer egyetlen hibája, vagy ha úgy tetszik, gyenge pontja az, hogy a helyettünk kibeszélt, vagy inkább megbeszélt információkat hogyan juttassa el hozzánk.

Itt választási opció áll rendelkezésünkre. Beállíthatjuk a gépet úgy, hogy a „helyettesünk" minden olyan helyzetben kitérő választ adjon, amikor a konkrét kijelentések vonzata számon kérhető rajtunk. A másik opció szerint folyamatosan értesít a megbeszélt eredményekről, ami viszont olyan esetben kockázatos, amikor üzleti tárgyalást bonyolítunk telefonon.
Ugyanakkor a kutatások azt bizonyítják, hogy a szoftver képes olyan társadalmi változásokat létre hozni, amelyekben előtérbe kerül a konkrét dolgok személyes megbeszélésének fontossága. Ilyen értelemben humanizáló hatása elismert.

A hétköznapi csevegéseket, az udvariaskodó hívásokat hibátlanul oldja meg a gép, és rengeteg, ahogy statisztika is mutatja, napi két és fél órát spórol meg belépő tulajdonosának.

Egyesek szerint azonban a társadalom atomi szintű elidegenítését szolgálja az új találmány, s azt is elképzelhetőnek tartják, hogy hovatovább két gép fog beszélgetni egymással, ahelyett, hogy két ember váltana szót. Ugyanakkor egy emlékezetkutató arra is fölhívta a figyelmet, hogy vajon ki emlékszik már rá, miről beszélgetetett két napja, egy hete, vagy egy éve? Senki. Fölöslegesen, értelmetlenül elvesztegetett időnek nevezi, ami nyomott sem hagyott létezésünkben. Ez, persze, fordítva is igaz, létezésünk tehát semmilyen nyomot nem hagyott másokban.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!