Délmagyar logó

2017. 11. 18. szombat - Jenő 5°C | 8°C Még több cikk.

BMW - 70 évig volt ládában

Közel hetven, ládában töltött év után visszanyerte régi fényét a legendás BMW R 7. 1934-ben építették, sokan a valaha gyártott egyik legszebb motornak tartják, mégis örökre prototípus maradt.
Az Alfred Böning által tervezett jármű eredetileg azért készült, hogy a BMW design és technológiai teljesítményét demonstrálja. Az R7 zárt karosszériája, préselt acél hídja, valamint a motorgyártásban először alkalmazott teleszkópos első villája innovatívnak számított a maga korában.

Az 1930-as évek art deco stílusirányzata az R 7 designjára is rányomta bélyegét. Szeszélyesen kanyargó ívek, csillogó króm- és matt acél felületek, letisztult vonalak uralják a motor harmonikus külsejét. A kétkerekű meglepő volt a maga idejében, mivel akkoriban a motorok még nagyon hasonlítottak puritán elődeikre, a kerékpárokra. Böning az ehhez kapcsolódó előítéleteket szerette volna legyőzni: a nagy ormótlan tankot a karosszériába, az olajnyomásmérőt és a kézi sebességváltót pedig egy króm takarólemez alá rejtette. A kézi tengelykapcsoló akkoriban népszerű megoldásnak számított, viszont ilyen elegáns módon – az autókéhoz hasonló műszerrel – ezelőtt egy gyártó sem próbálkozott. A motoros egy rugóval ellátott ülésen ült, amelyet felhajtva férhetett hozzá az elektronikához. A blokk, az alsó takarólemezek és a kipufogó vizuálisan tiszta felületet alkot, amely a hátsó tengelyben végződik.

Szeszélyesen kanyargó ívek, csillogó króm...
Szeszélyesen kanyargó ívek, csillogó króm...

A motor formája és a blokk karcsú öntése révén a tervező áthelyezhette a kipufogó csőrendszerét az alváz aljára. Ezt a megoldást számos mai modellnél is megfigyelhetjük. A Leonhard Ischinger által alkotott 800 köbcentis M205/1 jelzésű blokk is merőben eltért a kora BMW erőforrásaitól és számos újdonságot vonultatott fel, ekkor jelent meg például először az egy darabban kovácsolt forgattyústengely is. A henger és a hengerfej szokatlan módon egy egységet alkot, szükségtelenné téve a hengerfej-tömítést, ami ebben az időben a motorok gyenge pontja volt. A vezérműtengely a forgattyúház alatt található, ami a szelepek elhelyezését javította. Ezek az újítások a félgömbalakú „gyújtókamrával" együtt jelentős teljesítményelőnyt szavatoltak a BMW-nek, a kor többi motorjával szemben. Ezen az innovációk közül néhány csak az 1960-as évek végén került be a szériamodellekbe a BMW /5 -ös sorozat révén.

A tervező áthelyezhette a kipufogó csőrendszerét az alváz aljára.
A tervező áthelyezhette a kipufogó csőrendszerét az alváz aljára.

Az R 7 remek motor volt, előállítása azonban nehéz és költséges, így végül nem kerülhetett szériagyártásba. Ennek ellenére a gép design-elemei közül néhány tovább élt a későbbi R 17 és R 5 típusú motorkerékpárokon. A prototípus nem csak egy statikus tanulmány volt, hanem az utakon is tesztelték. A háború közeledtével a BMW fejlesztési iránya azonban megváltozott, és a motor – miután néhány újítását felhasználták – évtizedekre egy doboz mélyére került.

A méltatlanul elfeledett gép egészen 2005 júniusáig pihent egy raktárban, ám ekkor a dobozt felnyitva, megtalálták a 70 százalékosan elkészült, ám nagyon rossz állapotban lévő R 7-et. Sok alkatrész megrongálódott vagy elrozsdásodott, ám a BMW csapata hosszú, fáradságos munkával elvégezte a gépcsoda teljes felújítását.

Ismét régi fényében ragyog a motor.
Ismét régi fényében ragyog a motor.

A restaurátorok feladatát jelentősen megkönnyítette, hogy a BMW archívumában megtalálták a motor eredeti tervrajzait. A blokk nagyon elrozsdásodott és számos szükséges alkatrészt is különböző forrásokból tudtak csak beszerezni, amelyek közül néhányat későbbi modellekből szereltek át, az egyedi darabokat pedig Frey műhelyében állították elő. A négysebességes váltót és az elektromos rendszert teljesen újra kellett építeni, amihez a BMW anyagi segítséget, illetve alkatrészeket is biztosított. A vasmunka néhány esetben borzasztóan nehéz volt. Az egyedi sárvédők nagyon rossz állapotban voltak és a helyreállításuk sok időt vett igénybe.

Nem csak kiállítási tárgy

A megtalált és újraépített alkatrészekkel felújított, újrafényezett karosszériájával az R 7 végre ismét régi fényében ragyog. A prototípus nem csupán egy kiállítási tárgy lesz a BMW Múzeumban, hanem számos klasszikus motoros eseményen felvonul majd világszerte, például a BMW Motorrad Days-en, Garmisch-Partenkirchenben, idén júliusban.

Olvasóink írták

  • 5. Buksi 2009. február 16. 11:08
    „Mint büszke BMW tulajdonos csak azt szeretném mondani, ime még egy ékes bizonyíték arra, hogy ez a motor gyártó "intézmény" mindig is "fényévekre" volt-van a japán "rizskáljha"-gyártó cégekkel szemben. GUT, BESSER,...., BMW - die etalon !!!!!”
  • 4. FűzfaVessző 2009. február 10. 21:53
    „Fiatalabb koromban sokat motoroztam,a mai napig szívesen gondolok ezekre az élményekre. Nagy örömmel olvastam a cikket erről a szép motorról.
    F.V.”
  • 3. antikos 2009. február 10. 15:50
    „Nem szeretem a motorokat, de ez gyönyörű”
  • 2. redboat 2009. február 10. 11:09
    „Nagyon jó cikk. Több ilyet!”
  • 1. dragboyz 2009. február 10. 10:57
    „Ez a motor egyszerűen gyönyörű!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Peugeot Partner, hét üléssel is

A Peugeot, a Partner Tepee tágasságát kihasználva, új, hétüléses változattal bővíti családi egyterűinek modellválasztékát. Tovább olvasom