Délmagyar logó

2017. 12. 18. hétfő - Auguszta -4°C | 3°C Még több cikk.

Nem eszik olyan forrón a zöld autót

A villanymotorral hajtott gépkocsik környezetszennyezése kisebb ugyan, de nem nagyságrenddel a benzinnel vagy gázolajjal működő autókénál - derül ki egy terhelésindexből, amelyet a svájci Protoscar és a Daimler dolgozott ki. Fontos lenne a megújuló energia.

Az internetre is föltett Optiresource programból az érdeklődő néhány kattintással megtudhatja, hogy az egyes meghajtási típusok - benzinmotor, dízelmotor, üzemanyagcella, bioüzemanyag, PB-gáz, hibrid, villanymotor - mekkora energiafelhasználással, illetve károsanyag-kibocsátással járnak.

A program kidolgozói a járművek energiafogyasztását benzin-egyenértékre (liter/100 kilométer) átszámolva adják meg, az emissziót pedig gramm/kilométerben. A számítások alapjául minden kategóriában egy-egy tipikus kompakt autót vettek, mintegy 95 lóerős teljesítménnyel és a legkorszerűbb motorral, illetve akkumulátorral.

Az Európai Unió államaira jellemző áram-előállítási index azt mutatja, hogy a hálózatba táplált áram 56 százaléka fosszilis energiahordozók - szén és szénhidrogének - elégetéséből, mintegy 18 százaléka megújuló forrásokból származik, a fennmaradó hányadot pedig atomerőművek állítják elő. Ebből kiindulva kiderül, hogy egy korszerű lítium-ion teleppel ellátott villanyautó szén-dioxid-kibocsátása kibocsátása 87 gramm megtett kilométerenként. Ez ugyan jóval alatta marad a hasonló kategóriába tartozó dízel- vagy benzinmotoros autók emissziójának - 156, illetve 162 gramm -, ám azt mutatja, hogy szemfényvesztés emissziómentes villanyautókról beszélni - írta a Die Welt.

A tézisből csupán annyi igaz, hogy az elektromos autók menet közben nem pöfékelnek szén-dioxidot a légkörbe. Ám ez csak a fél igazság. Környezetvédelmi szakemberek már régóta sürgetik, hogy a villanymotorral meghajtott gépjárművek emissziójának kiszámításakor az „energiaforrástól az autó kerekéig terjedő út" elvet alkalmazzák; ezt veszi tekintetbe az Optiresource program is. Ez az út pedig hosszú és veszteséges: az erőművek, a távvezetékek, a töltőberendezések és az akkumulátorok ugyanis csak egy részét képesek hasznosítani az eredeti energiamennyiségnek, a többi pedig elvész, és szén-dioxidként kerül a Föld légkörébe.

A német-svájci programot kommentálva a Greenpeace környezetvédő szervezet ismételten rámutatott: csak az az elektromobil nevezhető környezetbarátnak, amely kizárólag megújuló energiaforrásokból nyeri az áramot.

Olvasóink írták

  • 6. joy 2010. augusztus 18. 06:35
    „3!
    Azaz ~57% nálunk is a foszilis energia-alap.

    Nem csupán a CO2-őt kell figyewlembe venni, hanem a többi környezetszennyező anyagot és a zajt is!
    Így már is rosszabb az arány a robbanómotorosok kárára.”
  • 5. mj52, 2010. augusztus 12. 17:35
    „Az olajlobbival riogatni éppolyan tévhit, mint az elektromobil= 0 emisszió.
    A hidrgénhajtás és a társai azért nem tud áttörést elérni mert az előállitása ( ma még) nagyon drága még az olajhoz képest is, ami ahogy fogy ugy fog drágulni, és amikor elfogy akkor nem lesz se lobbi se maffia.”
  • 4. tom_peris 2010. augusztus 11. 08:19
    „érdekes hogy a program egy daimler-es domainen van...”
  • 3. Minibusz 2010. augusztus 10. 09:25
    „http://villany.uw.hu/
    Ez alapján nálunk cirka 40% az atomenergia, 1-2-3% a megújuló, és a maradék az égetéssel történő termelés.”
  • 2. LV-426 2010. augusztus 10. 08:36
    „"Az Európai Unió államaira jellemző áram-előállítási index azt mutatja, hogy a hálózatba táplált áram 56 százaléka fosszilis energiahordozók "

    Itt van a kutya elásva. A geotermikus, nap-, szélenergiával működő erőművek nem érdeke annak az olajlobbinak, akik a politikusok kampányait finanszírozzák. Magyarországon ez a szám talán még magasabb is.

    A világ technikai fejlődése sokkal magasabb szinten van már, mint amit a hétköznapi használatban jelenleg elérhet az ember. A japán MagLev is már elavult, sok 10 éves technika. A gond ott van, hogy az új találmányokat a befektetők és az olajlobbiban érdekeltek nem engedik ki a piacra. A hidrogénhajtás nem megoldás, mert a hidrolízishez rengeteg áramra van szükség. ezzel csak azért próbálkoznak, mert így megmaradna az üzemanyag beszállítók monopóliuma.”
  • 1. Minibusz 2010. augusztus 10. 08:03
    „Ez bizony így van!
    A gázolaj meg a benzin igenis teleportálás útján a föld mélyéről azonnal átváltozva a kívánt típusú üzemanyaggá, egyből a garázsban álló autóba kerül.

    Értem, hogy a környezetvédők mit szeretnének, és a cikkből kitűnik, hogy az olajlobby tevékenysége is látható, de akkor is azt mondom, ha választani lehetne egy elektromos autó vagy benzines társa között, és mindkettőnek egyforma ára lenne, nos egy percig nem lenne kérdés mi lenne a választásom.
    Itt jegyzem meg, hogy a benzin mellékterméke a belvárosban kerül az orrunk alá, egy villamos erőműé pedig többé kevésbé ott, ahol kitermelik a fűtőanyagot”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Toyota visszahívások: mégis emberhiba volt a gyorsulás?

Többségében emberi hiba okozta az egyes Toyoták akaratlan gyorsulását - az esetek többségében a járművezetők fékezni sem próbáltak, hogy elkerüljék a baleseteket. Tovább olvasom