Délmagyar logó

2017. 02. 21. kedd - Eleonóra 0°C | 6°C Még több cikk.

Próbaúton a Volvo XC60-nal

Az új Volvo XC60 dízel változatát egy hosszú, havas-latyakos hétvége erejéig teszteltük, s kiderült, a számos elektromos biztonsági „kütyü" közül egyik sem öncélú.
Kevés tesztautó formája váltott ki mostanában olyan egyöntetű elismerést a környezetemben, mint a Volvo XC60, s még a citruszöld gyöngyházfényezés is jól áll az autónak. Különösen úgy, hogy ez a színvilág belül, a bőrkárpiton és az ajtóborításon is visszaköszön. Ebből is kitűnik, nem tucatautót készített a Volvo. IKEA – becsülik le sokan és felületesen a skandináv dizájnt, a márka azonban ezt meggyőzően cáfolja, egyebek között az XC60-ban is. A letisztult formákból persze nem enged, a funkcionalitásból sem, ám a minőség elsőrangú, s aki egy kis könnyedségre vágyik, annak ott a nem túl sok gyakorlati hasznossággal bíró, de elegáns lebegő középkonzol.

Az autó jól vezethető, nem érződik rajta a nagy méret, kezes – durvább kanyartempóban is engedelmes, javító szándékú –, és mindenben kiszolgálja a sofőrt. És ami nagyon fontos, magyar nyelvű a fedélzeti számítógép menüje, amely mindig mindenre figyelmeztet. Egyebek között például arra, hogy nyomjuk be a fékpedált, ha oldani akarjuk az elektromos rögzítőféket.

A jellegzetes Volvo-stílus - a masszív orr, magas övvonal és erőteljes vállak - az XC60-on is tetten érhető.
A jellegzetes Volvo-stílus elemei, vagyis a masszív orr, a magas övvonal,
és erőteljes vállak az XC60-on is tetten érhetők.

Az öthengeres 163 lóerős motor kulturált, 340 Nm-es nyomatéka is elegendő az autó mozgatásához, egyedül havas töltésmászás közben éreztük úgy, hogy lehet ebbe a kocsiba nagyobb motort is tenni. Viszont az autó életciklusában a töltésmászás ezrelékben sem mérhető... Minden más helyzetben elegendőnek bizonyult a 163 lóerő, s a teljesítménykihasználást hatékonyan támogatta a hatfokozatú, sima kapcsolású automata váltó, mely természetesen kézi üzemmódban is használható, persze bolondbiztos verzióban. Nevezetesen ötösben érkezünk a Belvárosi híd felől a szegedi árvízi emlékmű emelkedőjéhez, s harmincra, majd a tábla utasítása szerint 15-re lassítunk, akkor, egészen kis „gondolkodás" után szép lassan visszapakolja fokozatokat egészen kettesig. És persze 4,5 ezres fordulat fölött adja a következő fokozatot, nem engedi szétforgatni a motort.

Látható és tapintható, az autó beltere minőségi anyagokból épül fel.
Látható és tapintható, hogy az autó beltere minőségi anyagokból épül fel.

Az általunk próbált Summum felszereltségű modell alapára 11 millió forint, ebben már benne van a City Safety koccanásgátló rendszer, s minden ezen a szinten elvárható kényelmi és biztonsági extra, a lejtmenetvezérléstől a bőrkárpitig. A tesztautót a Hoványnál egészen 13,3 millióig „javították", ebből a legnagyobb tétel az automata sebességváltó félmilliója, illetve az ugyanennyit kóstáló biztonsági csomag, az automatikus fékezésű adaptív tempomattal, a sávelhagyásra és elalvásra figyelmeztető rendszerrel és a holttérfigyelővel.

A Volvo hajtáslánca havon sem vallot szégyent.
A Volvo hajtáslánca havon sem vallott szégyent.

Ebből az adaptív tempomat és az automata váltó példás harmóniája emelendő ki – amikor a 130-ra állított sebességgel utolérünk egy kamiont a sztrádán, s amilyen kultúráltan lassít, majd fékez, s legvégül már „sípol és dobol" is az XC60. S ahogy visszahúzza az eredeti tempóra a kocsit, amint sávváltással eltűnt az akadály.

Megállítja önmagát

A City Safety koccanásgátló városi forgalomban segít elkerülni, vagy legalábbis csökkenteni a kis sebességnél bekövetkező ütközés következményeit. Ha a rendszer úgy érzékeli, hogy az autó nekiszaladna az előtte haladó járműnek, de a vezető mégsem reagál, akkor az XC60 maga lefékez. A márka abból indult ki, hogy a balesetek háromnegyede 30 km/h tempó alatti koccanás, s a statisztika szerint a vezetők fele ilyenkor egyáltalán nem fékez.

Az XC60 képes magától is lassítani. (galéria)

Olvasóink írták

  • 1. dragboyz 2009. február 25. 19:54
    „Álomautó”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Válság: Igazolt hiányzás

A száguldó cirkuszban és az autósportok más szakágaiban is szedte áldozatait a gazdasági válság. Tovább olvasom