Délmagyar logó

2018. 01. 21. vasárnap - Ágnes -3°C | 3°C Még több cikk.

Ritka a műhelybaleset a márkakereskedésekben

Nem éri meg a biztonságon spórolni a válság sújtotta autós szektorban, a beleset miatt kiesés komoly vesztességgel jár – véli a hónapra pontosan 20 esztendős biztonságtechnikai vállalkozás, a Precíz.

Hónapra pontosan 20 éve, 1990 novemberében alapították a Precíz Biztonságtechnikai és Szaktanácsadó Kft-t, amelynek induláskor is erős volt az autós „lába", s most is számos üzletfele van az iparágból. Ez a szektor az építőipar mellett talán második legnagyobb szenvedője volt a gazdasági világválságnak, így adódik a kérdés: ha fűteni nincs pénz egy-egy autószalonban, akkor nem spórolnak-e a biztonságon.

Nem lehet – mondja Sódar László ügyvezető igazgató –, egy baleset vagy hosszabb táppénz esetén a limitált alkalmazotti létszámból kieső ember nehezen, vagy rövid távon egyáltalán nem pótolható, és mindenképpen veszteség. Az elmúlt egy-két esztendőben olyan minimális alkalmazotti létszámmal dolgozott néhány, a válságra hatékonyság-növeléssel dolgozó, autós szektorhoz kötődő vállalkozás, hogy nem érte meg nekik a biztonságon spórolni.


– Eredménynek tartom, hogy sikerült a partnerekkel megértetni, a biztonság a válság közepette is fontos, valamint azt, hogy a nehezebb gazdasági helyzet miatt nem veszítettünk el partnert ebben az ágazatban – mondja az ügyvezető, akinek praxisában nem volt súlyos kimenetelű munkabaleset ebben a szektorban. A legerősebb potenciális veszélyforrás a műhelymunka, a javítás utáni próbaút és az autótesztelés. Ha ugyanis munkaidőben, munkavégzéssel összefüggésben következik be a baleset – legyen az javítás utáni próbaút, vagy a gépkocsi-értékesítő tesztköre az ügyféllel –, akkor azt a Precíznek vizsgálni kell.

Ezen a területen akkor elégedett a biztonságtechnikai cég és megbízója is, ha nincs munka, értsd: rendkívüli esemény. És a megbízók között ott van a C-Mobil Kft., a BMW és a Peugeot után egy ideje már a Chevrolet márkával, s előrehaladott tárgyalásokat folytat egy negyedikkel is. Ott az Ikesz Auto a Skodával, az Opel szerviz, a Brilux, az Autoframe, a szegedi, Szél utcai, Tombácz-féle karburátoros céget átvevő F+F Autóklinika.

A lista természetesen nem teljes, s még inkább nem az a Molnár Autóház nélkül. – Még az „öreg" Molnárral kötöttem meg a szerződést, s korrekt a kapcsolat a Renault és Dacia márkakereskedést továbbvivő lányával, Molnár Erikával is – mondja Sódar László a C-Mobil mellett másik legrégebbi ügyfeléről. Egyébként az épülő, vagyis a napokban elkészülő BMW-szalonnál is a Precíz látja el a koordinációs feladatokat, az más kérdés, hogy mostanában nem sok szalonépítéshez kell asszisztálniuk.

A kis és közepes vállalkozások nem tudják követni a jogszabályváltozás tempóját, a Precíz követi helyettük, s esetenként persze a nagyok helyett is. Hiszen nagyon különböző terület a munkavédelem, a tűzvédelem, a környezetvédelem, a munkaegészségügy, illetve az emelőgép-szakértés. Régen ezekre külön-külön főállású emberek voltak egy-egy középvállalatnál, például a szegedi XI. AFIT-nál – fiatalabbak kedvéért: Autófenntartó Ipari Trösztnél –, ahol e sorok írója és Sódar úr még együtt dolgozott, valamikor 1978-79-ben. Emelőgép-ügyintéző, munkavédelmi és tűzvédelmi szaki egészen biztosan volt, munkaegészségügyi és környezetvédelmi nem feltétlenül... Ma már csak a nagyobb méretű cégeknél van ezekre a területekre külön ember, költséghatékonyabb, ha kiszervezik a szolgáltatást.


Milyen autóban ül Sódar László? Két 150 ezer kilométeres VW Passat után öt éve szállt egy ötös BMW-be, azóta 200 ezer felett futott vele, s mostanában készül átülni egy másikba. Az is 5-ös BMW lesz, ugyancsak kétliteres dízellel. – Elég ez a teljesítmény nekem, nem kell a háromliteres. Nem sietek, nem nagyon siethetek, hiszen milyen negatív reklám lenne a Precíznek, ha munkabalesetet szenvednék – mondja az ügyvezető. Ami persze elsősorban közlekedési baleset, de ha munkaidőben és munkavégzéssel összefüggésben, céges gépjárművel történik, akkor bonyolódik a helyzet. Még úgy is, ha ilyenkor döntően a helyszínelés nyomán készült rendőrségi jegyzőkönyvre hagyatkozik a vizsgálat.

 

Corától Szegedig Az autós ágazat csak egyik, nem is a legerősebb lába a Precíznek, a már említett villamosprojekten túl nagy ügyfele a Cora Hipermarket, az Alukonstrukt, Szeged önkormányzati intézményei, ez utóbbi jóval több, mint száz egységgel.

Nem autós ágazat, de még mindig közlekedés: a fővállalkozó megbízásából a 3-as villamos projektjénél is a Precíz látja el a koordinációs feladatokat. Éppen ott van az ügyvezető íróasztalán a az ezzel kapcsolatos – 50 oldalas – biztonsági és egészségvédelmi terv.

A Precíz novemberben ünnepli 20. születésnapját, s az örömre okot ok az is, hogy soha nem voltak még ennyien: 8 főállásút és 15 állandó külsőst foglalkoztat az egykor két emberrel indult cég, amely nemrégiben sikeres uniós pályázatnak köszönhetően fejleszthette új irodájának számítógépes hálózatát. A közel százmillió forintos árbevételű Precíz klasszikus családi vállalkozás, a három Sódar lány közül a legnagyobb már be is állt a sorba. Tehette, hiszen a közgazdasági egyetem után felsőfokú munkavédelmi mérnök végzettséget szerzett és  most tanulja a tűzvédelmet. Középső lánya csak belekóstolt a középfokú munkavédelmi szakképesítéssel, ő most mást területen dolgozik. 
 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Audi: elkészült az 500 ezredik autó Győrben

Tizenkét évvel a járműgyártás megkezdése után a múlt héten legördült a sorról az 500 ezredik Audi Győrben - az íbiszfehér TT RS Roadster az angol piacra készült. Tovább olvasom