Délmagyar logó

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 17°C | 32°C Még több cikk.

Vonatbaleset: csak a legsúlyosabb sérültek vannak kórházban

Kedd estére már csak a legsúlyosabb állapotú sérültek vannak különböző kórházakban a hétfői, monorierdei vasúti baleset sérültjei közül.
Kedd estére már csak a legsúlyosabb állapotú sérültek vannak különböző kórházakban a hétfői, monorierdei vasúti baleset sérültjei közül. Hétfőn összesen 27 embert vittek kórházba a vasúti baleset helyszínéről. Egy ember a kórházba szállítás után halt meg, három holttest a roncsok közül került elő.

A Merényi Gusztáv Kórházból a betegek többsége már hazamehetett, egy nappal a baleset után már csak hárman szorulnak ápolásra, a korábban az intézménybe szállított tíz emberből.

Bálványosi Péter, osztályvezető főorvos a Független Hírügynökségnek elmondta, hogy a vasúti szerencsétlenség után két életveszélyes sérültet mentőhelikopterrel szállítottak hozzájuk, egyikük életét azonban már nem tudták megmenteni. Ő volt a baleset negyedik áldozata. A másik válságos állapotban lévő sérült már átesett egy tízórás műtéten és stabilizálták az állapotát. Rajta kívül ketten fekszenek még bent a kórházban, de várhatóan egy-két napon belül hazamehetnek.

Az Állami egészségügyi Központ főorvosa, Zsíros Lajos a Független Hírügynökség kérdésére elmondta, hogy hozzájuk tíz beteg érkezett hétfőn a baleset helyszínéről. Közülük hetet járóbetegként láttak el, vagyis már aznap elmehettek. A másik három sérült közül egy ember kedden hagyhatta el a kórházat, ahol így már csak két sérült van. Egyikük egy 19 éves fiatal lány, akin kedden 10 órás műtétet hajtottak végre, amivel kora este végeztek. A lány állapota jelenleg stabil.

A János kórházba szállított sérültek már hazamehettek.

Zárlat

Egy föld alatt futó kábel zárlata miatt hibásodott meg a vasúti biztosítóberendezés Monorierdőnél a hétfői vasúti szerencsétlenség előtt már egy órával. Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szakemberei szerint azonban ez nem vezetett volna szükségszerűen balesethez, ha az érintettek betartják az ilyenkor érvényes, speciális szabályokat. A KBSZ egyébként már a baleset után megkezdte a független szakmai vizsgálatot. Erről értesítették az Európai Vasúti Ügynökséget is.

A KBSZ tájékoztatása szerint a szakembereik a rendőrségi vizsgálattal párhuzamosan elvégezték a helyszíni szemlét. A KBSZ-hez érkezett bejelentés szerint az érintett vonalszakaszon a biztosítóberendezés már a balesetet megelőző egy órában sem működött. Ennek megerősítésére, illetve okának megállapítására a KBSZ Vizsgálóbizottsága (Vb) a helyszíni szemlét a két szomszédos állomásra is kiterjesztette. A hétfő késő esti órákra megállapították, hogy a vonali biztosítóberendezés működésképtelenségét műszaki meghibásodás, egy föld alatt futó kábel zárlata okozta.

A KBSZ szakembereinek álláspontja szerint azonban egy ilyen véletlen műszaki meghibásodás önmagában még nem vezethet szükségszerűen balesethez, amennyiben az érintett személyzetek követik az ilyen esetekre érvényes speciális szabályokat. A Vb a helyszíni szemlén a vonatokon nem talált olyan műszaki meghibásodásra utaló jelet, amely megmagyarázná a balesetet. Sikerült épségben kiemelni a roncsokból a vonatok adatrögzítőit, az előzetes eredmények szerint ezek megfelelően működtek, az azon tárolt adatok értékelhetők. Ennek alapján az is megállapítható, hogy mindkét vonat vonatbefolyásoló berendezése üzemképes volt, az általuk adott jelet az adatrögzítő berendezések rögzítették.

A helyszíni szemlén bebizonyosodott, hogy mikor a vonatok elhagyták a baleset előtti utolsó - Pilis - állomást, akkor olyan jelzést kaptak, ami utalt az előttük lévő pályaszakaszon a biztosítóberendezés működésképtelenségére. A jelzés szerint a vonatoknak a hibajel feloldásáig 15 kilométeres óránkénti sebességgel szabadott volna haladniuk. A vonatbefolyásoló berendezésnek kellett volna megállítania automatikus befékezéssel azt a vonatot, amely ezt a sebességhatárt túllépi. A KBSZ tovább vizsgálata még folytatódik.

A baleset helyszíne. Fotó: AP/Szandelszky Béla
A baleset helyszíne. Fotó: AP/Szandelszky Béla

A személyvonat esetében azonban ez az üzemképes vonatbefolyásoló berendezés mellett sem történt meg. Az adatrögzítő elsődleges kiértékelése szerint a személyvonat az ütközést megelőzően 100-110 km/óra sebességről kezdte a fékezést és 75-80 km/óra sebességgel ütközött az előtte körülbelül 10-15 km/óra sebességgel haladó InterCity vonat utolsó kocsijának. A független szakmai vizsgálat középpontjában az elkövetkezendő napokban az lesz, hogy miért nem állította meg a vonatbefolyásoló berendezés a személyvonatot amikor az gyorsítani kezdett vagy történt-e tudatos beavatkozás a működésébe.
A KBSZ Vizsgálóbizottsága a független szakmai vizsgálat során figyelembe veszi a tavaly februárban Szőny megállóhelynél történt hasonló baleset tanulságait. A KBSZ akkor biztonsági ajánlást adott ki a hasonló események megelőzése érdekében, amelyet a MÁV Zrt. a forgalmi utasításába át is vett, mint lehetőséget. A KBSZ akkor azt javasolta, hogy hasonló forgalmi helyzetben legyen lehetőség úgynevezett állomástávolságú közlekedésre történő átállásra, melynek alkalmazása esetén két állomás között irányonként csak egy-egy vonat tartózkodhatott volna.

A KBSZ vizsgálata tovább folytatódik.

Azonosították a külföldi sérültet

A Pest Megyei Rendőr-főkapitányság tájékoztatása szerint sikerült azonosítani a baleset külföldi sérültjét. Egy 20 éves német lányról van szó, aki súlyos-életveszélyes sérüléseket szenvedett. A német lány a Hajdú IC utasa volt. A rendőrség még hétfőn este felvette a kapcsolatot a Német Nagykövetséggel akik azonnal értesítették a sérült hozzátartozit, és a továbbiakban is minden segítséget megadnak részükre.

400 ezer forintos gyorssegély

A kormány az áldozatok családtagjainak nyújtott gyorssegély mellett arra kéri a biztosítókat is, hogy soron kívül a lehető leggyorsabban rendezzék a baleseti károkat - tette hozzá az államtitkár. Puch László úgy tudja, a könnyebb sérülteket hazaengedték a kórházakból, és a súlyos sérültek állapota is stabil.

Az államtitkár beszélt arról is, hogy az emberi tisztesség azt kívánta, hogy a közlekedési miniszter és a MÁV vezetők benyújtsák lemondásukat, egyúttal azt is kérte, hogy ne használja a politika haszonszerzésre a hétfői tragédiát.

Közben a MÁV már várja a vasútbaleset után a kártérítési igényeket. Minden utasra kiterjed ugyanis a vasúttársaság baleset- és felelősségbiztosítása, ha volt jegye vagy bérlete.

Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke elmondta, hogy a balesetet szenvedett utasok kártérítési igényeiket a MÁV-Start ügyfélszolgálatához vagy az Allinaz Hungária Biztosítóhoz juttathatják el. A kárbejelentést mindenkinek önállóan kell megtennie, a jegy, a személyes adatok, az orvosi látlelet és a zárójelentés szükséges. Ha kiderül, hogy a vasút hibájából történt a baleset, akkor további kárigényt is be lehet nyújtani a balesetbiztosításon felül. A kárigényeket be lehet adni a MÁV-Start Zrt. ügyfélszolgálatán, a 1426 Budapest, Pf. 56-os címen. A szükséges nyomtatványok és információk megtalálhatók a társaság honlapján, a www.mav-start.hu címen.

A biztosító a felelősség tisztázása után 30 napon belül fizet.

Kártérítést kaphatnak a hozzátartozók

A MÁV vizsgálja, hogy az áldozatok hozzátartozóinak milyen formában tudna segítséget nyújtani - mondta a MÁV vezérigazgatója, Heinczinger István.

Kérdésre válaszolva a vezérigazgató arról is beszélt, hogy azért nem fogadta el a miniszterelnök a lemondását, mert Gyurcsány Ferenc úgy ítélte meg, hogy nem lehet a MÁV-ot operatív vezető nélkül hagyni, amíg a vizsgálat eredményét meg nem ismerik.

A baleset körülményeiről Heinczinger István elmondta: ami biztos - de ezt eddig is tudták -, hogy biztosító-berendezésben volt zavar. A műszer sötét jelzést adott. Ekkor a szabály szerint 15 kilométer per órával lehet menni. Később azonban - a személyvonat vezetője szerint - a pályától kapott egy olyan jelzést, ami a maximális, 100 kilométer per órás sebességet engedélyezte. Az, hogy ez valóban így történt-e a két vonat feketedobozának elemzése után derülhet ki - tette hozzá.

Rendkívüli véradást szervez a MÁV

Rendkívüli véradást szervez a MÁV Zrt. a hétfői vonatbalesetben megsérült utasok megsegítésére - áll a vasúti társaság közleményében. Az önkéntes véradókat október 8.-án szerdán délután 3 és este 7 óra között várják a Nyugati pályaudvar királyi várótermében.

A vonatszerencsétlenség hétfőn délelőtt 10 óra 20 perckor történt: a Nyíregyháza felől Budapestre tartó Hajdú IC-vonatba hátulról belerohant a Ceglédről ugyancsak a fővárosba tartó személyvonat. A balesetben hárman a helyszínen, egy sérült pedig a Merényi Kórházban hunyt el. További 26-an kórházba kerültek, közülük 7-en súlyos vagy életveszélyes sérülésekkel. A baleset után Szabó Pál közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter, valamint a MÁV elnöke és vezérigazgatója is felajánlotta lemondását, ám utóbbiét Gyurcsány Ferenc nem fogadta el.

Olvasóink írták

27 hozzászólás
12
  • 27. ifj. Szabó Pál 2008. október 26. 21:36
    „Szeretném részvétemet nyilvánítani a vonatbalesetben elhunytaknak.”
  • 26. egy másik mozdonyvezető 2008. október 09. 21:07
    „Igazmondó tényleg jelentkezz a rendőrségen, ha igaz amit mondasz!
    Ellenkező esetben a mozdonyvezető kollégámra fogják varrni az egészet. Ámbár ha tényleg 1 órával a baleset előtt a "bizber" elment zavarba, miért nem vezették be az állomástávolsági közlekedést.Egyébként a baleset Pilis állomás utáni második térközben történt.Magyarra fordítva: az állomásról ha hívóval jár ki a vonat akkor 1 térközön belül eldől a további közlekedésre utaló utasítás.A bejárati jelző hátoldalán található a hívójelzés feloldása jelzés.Ha ez nincs ,a jelfeladás alapján kell közlekedni.Ha nincs jelfeladás és a vezetőállás jelzőn fehérfény világít akkor sem mehet 15-nél jobban.Viszont a következő térközjelző már ad utasítást a mozdonyvezető számára.De itt jön a másik dolog, állítólag bevezették az állomástávolsági közlekedést? De akkor a másik állomás visszajelzése nélkül ,hogyan kaphatott a személyvonat engedélyt a tovább közlekedésre?Mi mozdonyvezetők is találgatunk csak, egy 20 éves gyakorlattal rendelkező mozdonyvezető nem fog ilyen hibát elkövetni.Főleg úgy nem,hogy nap mint nap ezen a vonalon közlekedik.A vizsgákon tőlünk követelik a legjobban a Forgalmi Utasítás ismeretét és az abban leírtak helyes alkalmazását.Remélem az igazság ki fog derülni, és meglesznek a tényleges felelősök is!?”
  • 25. ifj. Nagy Gábor 2008. október 08. 08:28
    „16. igazmondó 2008.10.07. 17:40
    "ami biztos - de ezt eddig is tudták -, hogy biztosító-berendezésben volt zavar. A műszer sötét jelzést adott. Ez nem igaz mert minden jelzölámpa zöld jelzést adott !"

    Javaslom, hogy jelentkezz a rendőrségen tanúként, mert ennek minden eddigi információ az ellenkezőjét állítja!”
  • 24. dodó 2008. október 07. 21:14
    „http://kuruc.info/r/35/29047/
    "Gyakorló mozdonyvezetőként írok;
    Hogy hibás volt-e a biztosító berendezés és hogy miért, azt nem tudom. TÉNY, hogy az ilyen balesetek többségét kábelvágás vagy kábellopás okozza, és a rendszer túlbiztosított, de önvédelmet nem tanítottak neki. Az is lehet, hogy már elvágták a kébelt, de rajtakapták a tettest és menekülőre kellett fognia."

    "Vasútmérnök: Az augusztusi dombóvári katasztrófát igenis síncsavarlopás okozta, és hogy ezt a helyszínen tapasztaltam, mint vasútmérnök. Talán nem véletlen, hogy a balliberális, cigányfajvédő sajtó nem igyekezett világgá kürtölni ezt a tényt, sőt, mindenki kussolt, nem?!
    Végül még egy apróság: kábellopás nem egyenlő kábelrongálás. Lehet, hogy fizikailag nem lopták el cigányaink a kábeleket, "csupán" átvágták, hogy aztán a következő nap / héten elvigyék. Ha ebből indulunk ki, akkor még igaz is lehet, hogy kábellopás valóban nem történt. Átvágás vagy valami hasonló rongálás, ami aztán a biztosítóberendezések megkergüléséhez vezetett, igen. Sok hasonló eset történt már, amikor "csak" átvágták áldott cigányaink a kábeleket, hogy aztán valamikor később térjenek vissza érte, hogy ezzel is megkönnyítsék majd a dolgukat."”
  • 23. Jozefina 2008. október 07. 20:56
    „Csak az nem hibázik aki nemdolgozik,leforditva, csak a halott ember nem hibázik”
  • 22. Pesszimista 2008. október 07. 20:52
    „Fejetlenség a MÁV-nál, fejetlenség a Kormányba,fejetlenség az Országba.”
  • 21. VWasutas 2008. október 07. 20:51
    „1. Nem loptak kábelt.
    2. Az állomásközben nem működött a térközbiztosító-berendezés.
    3. A személyvonat is kapott írásbeli rendelkezést erről.
    4. Az abban foglaltak új, erre az esetre (közlekedés nem működő..) érvényes szabályok betartását követelte volna meg a mozdonyvezetőtől.
    5. Sajna ez nem teljesült.

    Béke poraikra!
    Ki nem hibázott még munkája közben? Ki nem "csúszott" még be autóval kereszteződésben a pirosba? Ki nem tartotta be zebránál a gyalogosok elsőbbségére vonatkozó szabályt?
    Ezek a hibák nem hibák. De ha baleset van belőle, egyből "iszonyatos" hibákká lesznek. Ezeket tartsátok szem előtt.


    +1x
    Béke poraikra!”
  • 20. Na ez a MÁV! 2008. október 07. 20:44
    „MIX!

    Nem is a MÁV területén történt a tragédia...”
  • 19. Bill42 2008. október 07. 20:43
    „Nagyon szomoru minden tragédia ami emberéletet követel.Nem kell ahhoz hozzátartozónak lenni, hogy az ember egy pillanatra meghatodjon és részvéttel legyen az elhugytak családjával szembe.
    Ez természetes,DE az az Undoritó a családokat megalázó SZINJÁTSZ BOHOZAT amit ez a nyavajás kormányfő a tegnapi napon bemutatott az egy alpári,nyomorult,szánalmas embert mutatott be.
    Milyen szarházi Kormányfő aki probált sikertelenül könnyeket csalni a pofájára??? Ember ez??? Nem!!! Ez egy kommunista gennyláda szinész-bohoc!!
    Lehet, hogy most a balosok felkapják a hugylevet,de ezt nemlehet szónélkül hagyni!!! Meddig lehet ilyen gennyládát megtürni a társadalomnak???
    Marhajó: 4oo.e,Ft az elhunytaknak.Van itt embereknek bőr a pofáján???Ez még a hazaszállitásra sem elegendő.
    Igaz pénzzel nemlehet visszahozni az élők soraiba,de akkor ne adnának semmit.
    Lemondott a baleset után...........................Nem roszmájuság beszél belőlem,de élek a gyanuperrel, hogy lemondatták,hogy megmutassák ennyi év után,hogy ezek is Europához tartoznak. Probáljunk visszaemlékezni kb 98-vagy 99-re,Ordacsehinél az Aradi /?/ miniszret szállitó gépkocsi balesetet okozott meghalt 1,s utána mégegy ember. Ez a Fideszes miniszter ott az árokparton lemondott. Ez Igen ez igy helyes.Ezt a példát kelett volna már folytatni sok bolsinak is,elsősorba az Őszódi böszmének is.
    Most a Fletö ezt a balesetet megragadván saját komcsi et.nak "becsületének" igazolására lemondatta ezt a két embert.
    Ha maguktól tették volna meg akkor emelném kalapomat ebbe a kurva nagy melegbe.
    Szivessen várom az ellenvéleményeket is. BESZÉLJÜK MEG!!”
  • 18. mlx 2008. október 07. 17:57
    „"Ha kiderül, hogy a vasút hibájából történt a baleset, akkor további kárigényt is be lehet nyújtani a balesetbiztosításon felül."

    Aha... Mert ugye ha zárlatos volt a drót, az nem a MÁV hibája (szerencsétlen véletlen), ha ellopták meg végképp nem (úgyse találják meg az elkövetőket). Ha a mozdonyvezető okozta, az sem, mert egy ember nem a cég (vagy kimagyarázzák máshogy), ha takarta a kilátást egy arra kószáló alacsonyan szálló narancssárga elefánt, akkor meg végképp nem.
    Tökmindegy, a MÁV nem okozhatta.”
  • 17. manci 2008. október 07. 17:45
    „Mese! Nem vagy rasszista, osztom a véleményed. Egyébként akinek nem inde az ne vegye magára, de akinek inge azöltözködjön már fel végre. Elő a fejszéket.”
  • 16. igazmondó 2008. október 07. 17:40
    „ami biztos - de ezt eddig is tudták -, hogy biztosító-berendezésben volt zavar. A műszer sötét jelzést adott. Ez nem igaz mert minden jelzölámpa zöld jelzést adott ! A vezérlőkocsiban ültem és a lámpákat néztem mindig azt nézem mert rajongok a vonatokért sajnos nem lehettem mozdonyvezető mert alergiás asztmám van de munkábamenet mindig nézem a jelzéseket (lámpákat) és mindig a leg első kocsiba szállok !Aznap is igy történt de mikor láttam hogy a mozdonyvezető elrohan mellettem én is futottam hátra na ekkor csapodtunk be a másik vonatba és orjási gyermek zsivajt lehettet hallani ! A baleset otta a hejesirásom is romlott lehet hogy azért mert még mindig a vérző fejü embereket látom magam előtt ezen valoszinuleg majd az idő segit! Egy utas! Ne hazudjunk jó! A mozdonyvezető nem hibás szerintem!”
  • 15. media 2008. október 07. 16:47
    „Elég furcsa,hogy tegnap még azt mondják,hogy nem tudták pótolni a a vágott kábelt, ma meg már csak zárlat??? Tán´csak nem megint eltusolnak,hogy ne a Gárda malmára hajtsák a vizet?!?”
  • 14. ifj. Nagy Gábor 2008. október 07. 16:36
    „Ha kábelzárlat volt, akkor miért cigányozik mindenki...?

    Az MNO miért gondolja, hogy létezik olyan biztosítóberendezés, ami mellett soha nem történik baleset...? Meg miért csak ők tudják úgy, hogy "idén már másodszor" és mindenki más pedig úgy, hogy hat éve...?

    A gyorssegély meg annyi, amennyi, a többi majd a biztosító nem gyors de attól még segélye lesz (ha jól olvastam a cikket).”
  • 13. bubi 2008. október 07. 15:58
    „400 ezer forintos gyorssegély?
    Ez tudjátok mire elég (mávnak szól)Egy csomag drága papír zsbkendőre és egy temetésre és hogyan tovább?
    Egy ember padlon a töbi meg nézi hogy megy tönkre a család én ha lehetne 5mila gyorsat nomnék oda.
    (Szerintem most nem azonkéne tőrnötök a fejeteket hogyan miből csináljátok meg a kocsikat bocsi)Az emberek fontossabbak mint bár büdös lepratelepes máv kocsi.
    Ja akinézte a hiradot az láthatta hogy a cigányok egyből ott voltak és nézték mit lehetett volna ellopni a széttőrt kocsikból.
    Részvétem a hozzá ttartozoktol.”
  • 12. virag0101 2008. október 07. 15:15
    „Számomra azzal, hogy egy ilyen szörnyű baleset után sorra mondanak le miniszterek és különböző vezetők számomra olyan mintha a felelöség elöl menekülnének! Nekik úgy szól a kinevezésük hogy négy választási év, vagy amig valami katasztrófa nem történik? Azt az összegeget amivel a lemondásuk és az új miniszter kinevezése kerül inkább a sérültekre és a hozzátartozókra kellene költeni!”
  • 11. http://index.hu/velemeny/jegyzet/bruhuhu/ 2008. október 07. 14:34
    „http://index.hu/velemeny/jegyzet/bruhuhu/”
  • 10. http://www.mno.hu/portal/589444 2008. október 07. 14:21
    „http://www.mno.hu/portal/589444”
  • 9. KukoricaJancsi 2008. október 07. 12:44
    „"..emberi tisztesség azt kívánta, hogy a közlekedési miniszter és a MÁV vezetők benyújtsák lemondásukat.."

    Az emberi tisztesség már rég azt kívánta volna, hogy Feri lemondjon. Ebben az esetben tudom értelmezni a "tisztességet".

    De hogy a vonatbaleset és az emberi tisztesség között milyen összefüggés van, arra még nem jöttem rá.

    Mindenesetre az megnyugtató, hogy tisztességes emberekkel vagyunk körülvéve...

    De mitől lesz valaki tisztességes? Attól, hogy nehéz helyzetben feladja, és lemond?”
  • 8. kockacukor 2008. október 07. 12:34
    „Dova, igazad van. De ez nekik nem érdekük, ha érdekük volna, egymást taposnák valamelyik tévé küszöbén. Most nem állnak elő, mert most látszik igazán, hogy amikor "cigánybűnözésről" van szó, kiről is kéne beszélni. K.O. pedig a kollektív cigányságra vetíti ki a vádat, pedig csak az ehhez hasonló "színesfém-szakemberekről" és egyéb bűnözőket (tolvajokat, bicskás kéregetőket stb.) érinti. Ja, hogy ők vannak többen?? Akkor azt hiszem most fejezem be a hozzászólást.

    Részvétem az elhunytak családtagjainak, és mielőbbi felépülést kívánok a sérülteknek.”
27 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Politikai vitanap Gyurcsány Megegyezéséről

A kormányfő hangsúlyozta: nem szabad, hogy az eddigi tapasztalatoknak megfelelően ismét a… Tovább olvasom