Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Fel kell ébreszteni az alvógátat!

Ahogy emelkedik a Tisza vízszintje, úgy irányul egyre nagyobb figyelem Csongrádon a várost övező másodrendű töltésre, az alvógátra, amelynek állapota lesújtó.
A töltést a Szegedi út is keresztezi: az átvágások betöméséhez 3500 köbméter földre lenne szükség a csongrádi alvógátnál. Fotó: Bíró Dániel
A Tisza szabályozása óta az igazak álmát alussza Csongrádon a várost övező védvonal, a tavalyi rekordárvíz viszont ráirányította a figyelmet. Az 1870-es években épült, akkor még első-, ma már másodrendű töltés a folyó régi medrét követve, illetve az alacsonyan fekvő délnyugati városhatárnál védte a települést a fenyegető árhullámoktól. Amikor a századfordulón megépült az új Tisza-gát, árvízvédelmi szerepe megváltozott, de korántsem annyira, hogy létjogosultságát vitatták volna.
Ugyanakkor arra nem fordított elegendő energiát gazdája, a város, hogy megóvja a védvonalat. Ma lesújtó az alvógát állapota: több helyen benőtte a bozótos, a sportteleptől a vágóhídig lakóingatlanok részévé vált, és rajta kerítések emelkednek, a Rozmaring utcától a Tisza-gátig érő szakasza kárpótlásként 1990-ben öt magánszemélyhez került, és nem mellesleg számos helyen közmű vagy útátvágás keresztezi.

Ahhoz, hogy funkciójának meg tudjon felelni, helyre kellene állítani, ami viszont nem csupán pénzkérdés, hiszen előbb teljes hosszában fel kell mérni a töltést, ennek azonban néhol fizikai akadályai is vannak. Az önkormányzatnál már megindult vizsgálat nem hozott túl sok eredményt: továbbra sem tudni, hogyan kerültek magántulajdonba gátszakaszok, mikor történtek az elbirtoklások. Amíg ez a helyzet nem rendeződik, azt sem lehet tudni, mennyi pénzbe kerülne a bozótirtás, vagy a töltéstest megerősítése. Azt már kiszámolták a városgondnokságnál, hogy – ha a szükség megkívánná – mintegy 3500 köbméter föld vagy homok kellene az átvágások betöméséhez.

Eddig az alvógátat elhanyagolta a kezelője. Ideje rendet teremteni, és ezt jobb békeidőben – mondta lapunknak Ördögh József. A vízügyi szakaszmérnökség vezetője szerint olyan állapotban kellene tartani a másodrendű védvonalat, mint az elsőt. Hogy az alvógát fontosságát szemléltesse, a tavalyi felgyői gátcsúszás példájával élt: ha akkor utat tud törni magának a víz, csak a régi Tisza-gát menthette volna meg Csongrádot a pusztító áradattól.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hét évvel a cián után

A csongrádi horgászok átlagosan 38,8 kilogramm halat fogtak tavaly – az országos átlag húsz… Tovább olvasom