Délmagyar logó

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Újra horgonyt vetnek a hajógyártók

Szeged-Tápé - Megint van jövője az úszóművek gyártásával, építésével és javításával foglalkozó Mahart Tiszayacht Kft.-nek. Molnár János termelési vezető elmondta: az új tulajdonossal, a KÉSZ-szel a háttérben biztonságban érzik magukat.
– Ez a súlyok és csörlők birodalma: a sólyacsúszkákat, -szánkókat beengedjük a vízbe, ezekre rátesszük az úszóművet, majd a csörlők segítségével a partra emeljük. Amikor húzunk ki egy hajót a vízből, ropognak a szerkezetek – magyarázta Molnár János, a Mahart Tiszayacht Kft. termelési igazgatója. – Akár 250–300 tonnás úszóegységeket is ki tudunk emelni, erre sehol máshol nem képesek a Tisza mentén. Ilyenkor nincs munkaidő: addig csináljuk, amíg nem végzünk a munkával.

Szeged-Tápén, a hajójavítóban, a Tisza-parti ipartelep Sólya terén állunk. Lesz mit rendbe hoznia és korszerűsítenie az új tulajdonosnak, a KÉSZ csoportnak. – A KÉSZ azt várja el, hogy az üzemet hozzuk vissza a hajózás térképére, és dolgozzunk be az acélszerkezeteket gyártó kecskeméti üzemnek is – folytatta Molnár János. – Hajókat, pontonokat, bejáróhidakat készítünk, valamint javítunk. Az egyik legszebb munkánk volt idén a Kisfaludy gőzhajó másának megépítése. A hajó most Siófok–Balatonkilitin áll, már csak a festése van hátra, és utána a turistákat szállítja majd a magyar tengeren.

Újra horgonyt vetnek a hajógyártók. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)

Az elmúlt 25 év

A rendszerváltást és a privatizációt megelőzően a „nagy" Maharthoz tartozott a tápéi hajójavító, másik 3 magyarországi üzemmel együtt. Még uszályokat is készítettek, valamint tengeri hajókat is javítottak Szegeden.
A magánosítás során előbb az O.D.B. Kft.-hez, majd 2011-ben a KÉSZ csoporthoz került a Szeged-Tápén található Mahart Tiszayacht Kft. A KÉSZ-nek azért volt szüksége a tápéi egységre, mivel már volt egy hajókat birtokló MA-HARD Vízépítő Kft. nevű cége: a Tiszayacht megvásárlásával a flotta javíttatását oldotta meg házon belül. A KÉSZ kecskeméti acélszerkezet-gyártó cégének tevékenységéhez a másodlagos szerkezetek gyártásával kapcsolódnak.

– Azt a mini kikötőt is mi építjük, amelyet a szegedi Tisza Centerrel szemben állítanak fel. Tervezzük sólyapályák, illetve különböző úszóművek felújítását is – tette hozzá Molnár János.

A szegedi hajógyártásnak volt olyan időszaka, amikor 360 embernek is adott munkát, ez 1990-re 90 főre esett vissza, és azóta rohamosan csökken. A tápéi üzemben jelenleg 24-en dolgoznak, a létszámot azonban hamarosan megduplázzák.

– Stabilitást hozott a cég életébe a KÉSZ csoport: az építőipari óriásnak egész Európában van munkája, a másodlagos szerkezetek szegedi gyártásával tervezni tudjuk a jövőt – mondta a vezető, aki 1975-ben lakatosként kezdte ugyanitt. – Még 3–5 év, és egy korszerű termelőüzem épül meg Tápén.

Közúton vitték Siófokra

Túlméretes szállítmányként indult el Siófokra egy hónappal ezelőtt Tápéról a közel 100 fősre tervezett, múzeumnak is berendezett Kisfaludy személyhajó fémszerkezete. Gyártását 2013 decemberében kezdték el. Az úszómű 26 méter hosszú, 9,5 méter széles.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gyengült kissé a forint szerdán

Az eurót a kora reggeli 307,22 forint után délután 4 órakor 307,70 forinton jegyezték a bankközi deviza kereskedelemben. Tovább olvasom