Délmagyar logó

2017. 03. 26. vasárnap - Emánuel 4°C | 11°C Még több cikk.

Buszüzemeltető kerestetik

Szeged - Lejár egy év múlva a Tisza Volán szerződése, ezért a város pályázatot ír ki a helyi buszközlekedés üzemeltetésére. Megint felvetődött, mi lenne, ha összevonnák a tömegközlekedést.
Döntött a közgyűlés, a város kiírja a pályázatot a szegedi helyi buszközlekedés üzemeltetésére. A mostani szolgáltató, a Tisza Volán 8 éves szerződése a jövő év végén lejár, ezért kell gondoskodni a folytatásról.

Az elfogadott határozat szerint a busztender nyertese szintén 8 évre vállal kötelezettséget. A pályázatokat az önkormányzatnál április 22-éig lehet benyújtani. Az 5 fős bírálóbizottságban részt vesz a polgármesteri hivatal fejlesztési irodavezetője, Igaz Ágnes, Bohács Zsolt, a közgyűlés fideszes frakcióvezetője, a vagyongazdálkodási bizottság elnöke, Kozma József szocialista frakcióvezető, a városüzemeltetési és fejlesztési bizottságot képviseli a kereszténydemokrata elnök, Juhász Gyula és az alelnök, Nagy Sándor (Együtt Szeged Frakció). A tervek szerint eredményt június 16-án hirdetnek, és a győztessel június 30-án köt szerződést a város a 2015. január 1. és 2022. december 31. közötti időszakra. Az összetett feltételrendszerből kiderül, hogy nemcsak az egész városi buszközlekedés kiszolgálására várnak ajánlatot, ami nagyjából 108 járművel megoldható, hanem a három decentrum (Mars tér, Bartók tér, Tarján) ellátására is jelentkezni lehet. A járművek átlagéletkora nem lehet több 12 évnél, és csak 20 évesnél fiatalabb buszokkal lehet pályázni. Az is feltétel, hogy a megnövekedett igények miatt kezdéskor a jelentkező buszainak 35 százaléka klímás legyen, és vállalja, hogy 2018. április közepére az összes járművére klímaberendezést szereltet. Továbbra is kötelező háromévente utasszámlálást végeztetni. A bérletrendszert az SZKT-val közösen üzemeltetik, a bevételt az eddigihez hasonlóan úgy osztják el a két szolgáltató között, hogy az egyik felét a munkanapokon indított járatszám, a másik felét az éves kilométer-teljesítmény alapján számolják ki.

Utasbarát szolgáltatást várnak el a szegediek az autóbuszokon is, bárki legyen is az üzemeltető. Fotó: DM/DV
Utasbarát szolgáltatást várnak el a szegediek az autóbuszokon is, bárki legyen is az üzemeltető. Fotó: DM/DV

Évek óta kérdés, nem járna-e jobban a város, ha a kétfejű szegedi tömegközlekedést egy cégbe vonná össze. Hiszen elméletileg az adminisztrációs költségeket lényegesen le tudnák faragni, és az érdekeket is egyszerűbben egyeztethetnék. A pályázat egyeztetésekor a városüzemeltetési és fejlesztési bizottságban Bősze Sándor külső szakértő elmondta: nincs az országban olyan nagyvárosi példa, ahol hatékonyan működne az összevonás. Márpedig a cél, hogy megfelelő költségen, az autóbuszpark megújulása mellett minőségi szolgáltatást nyújtson az üzemeltető. Debrecen egy cégbe vonta a tömegközlekedést, lecserélte a buszokat, de óriási ráfizetéssel küzd. Pécs eladta a buszüzletágát, majd visszabérli, ami drágább megoldás a korábbinál. A miskolci közlekedést mindig is egy cég működtette, az azért nem hasonlítható össze a szegedivel. A fővárosban nem tudták megoldani a járművek fiatalítását. A szakértő úgy kalkulált, hogy ha az SZKT venné át a buszközlekedést, azt a jelenlegi céges struktúra nem bírná el, külön üzletágat kellene kiépíteni, ami a városnak 5 milliárdos többletköltséget okozna 8 év alatt.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szilveszterre készülnek a mulatók

Szeged városi szilveszterén ingyen, a JATE Klubban 1500, vacsorával egybekötött óévbúcsúztató esteken 8500 forinttól lehet köszönteni az újévet. Tovább olvasom