Délmagyar logó

2018. 01. 22. hétfő - Vince, Artúr -3°C | 4°C Még több cikk.

Üres minden tizedik rezidensi hely

Szeged - Üresen maradhat a rezidensi helyek 10–15 százaléka a dél-alföldi régióban, miközben a végzett orvostanhallgatók egyharmada bizonytalan, merre vegye az irányt. A rezidensszövetség szerint a fiatal szakorvosok 74 százaléka tervezi, hogy előbb-utóbb külföldön vállal munkát.
Tanácstalan a végzős medikusok harmada, merre vegye az irányt. A legtöbb fiatal Budapesten, szakvizsga után pedig a megyei vagy egyetemi központokban szeretne dolgozni, illetve 74 százalékuk tervez előbb-utóbb külföldi munkavállalást – ismertette Papp Magor, a Magyar Rezidensszövetség elnöke a 4 hazai orvosképző hely 400 államvizsgázója körében végezett friss felmérésük eredményét. A szegedi tudományegyetem végzős medikusainak irányultsága az országoshoz hasonló – tette hozzá a rezidensszövetség itteni elnöke, Volford Gábor.

10–15 százalékkal több rezidensre lenne szükség a dél-alföldi régióban, mint ahány orvostanhallgató diplomázik. A felvételi elbeszélgetés időszaka egészen augusztusig–szeptemberig tart: az államvizsgán túljutott fiatalok november 1-jéig kezdik el a szakorvosképzést.

– A bőrgyógyászat, a szemészet a legnépszerűbb, míg a diagnosztikai szakmákra – például a laboratóriumokba – és a közegészségtanra hirdetett rezidensi helyek nagy része várhatóan üresen marad – mondja Hajnal Ferenc professzor. A Szegedi Tudományegyetem Szent-Györgyi Albert Klinikai Központjának elnökhelyettese emlékeztet: nincs arra szabály, hogy egy-egy fiatal hány rezidensi helyen kérhet meghallgatást. Így aztán nyár elején nehéz megbecsülni, a meghirdetett rezidensi helyek hányadrészét sikerül betölteni ősszel.

A szentesi kórház 22 rezidensi helye iránt 12 végzős medikus érdeklődött. Fotó: Cseh-Lakos Ilona
A szentesi kórház 22 rezidensi helye iránt 12 végzős medikus érdeklődött.
Fotó: Cseh-Lakos Ilona

A háziorvoslástan lehetőségeit sem merítik ki az érdeklődők: a szegedi 19 helyre eddig 15 a pályázó. A szentesi kórház minapi nyílt napján 12 friss diplomás jelent meg – 22 álláshely lesz, a legtöbben a sebészet iránt érdeklődtek. A makói kórház 12 rezidenst fogadhat – a lehetőség eddig 9 fiatalt érdekelt: közülük többen szívesen ismerkednének a csecsemő- és gyerekgyógyászattal, míg eddig senkit sem kérdezősködött a szülész-nőgyógyászati, aneszteziológiai, pszichiátriai és orvosi laborbeli munkáról.
– Túljelentkezést tapasztaltunk: 5 rezidensi helyünk közül csak a gyerekosztályra 8 fiatal jelentkezett, de minden szakterületre volt megfelelő számú érdeklődő – osztja meg velünk friss tapasztalatát Kallai Árpád. A hódmezővásárhelyi Erzsébet kórház főigazgatója szerint az egészségügy legnagyobb kihívása a humánerőforrás alakulása, miközben az infrastruktúra fejlesztést az EU támogatja.

15 év ára

Európa nyugati felén csökkentik az orvosképzés nagyságrendjét, mert drága és időigényes – miközben erre szakosodott cégek elszippantják a magyar adófizetők pénzén 15 év alatt kiképzett szakembereket. E „sportszerűtlen" helyzet ellen tenni Kallai Árpád vásárhelyi kórházi főigazgató szerint központi feladat: az egészségügyben dolgozók bérét olyan szintre kell emelni, hogy az orvosok és a szakdolgozók meg tudjanak élni a munkájukból. Addig is: a helyi egészségügyi szakközépiskolában nappali és levelező tagozaton emelt szintű ápolóképzést indítottak, mert a főigazgató úgy véli: mindenki tehet azért, hogy az egészségügy helyzete javuljon.

Olvasóink írták

63 hozzászólás
  • 63. Kisg 2011. június 30. 06:57
    „Ez a jövő? A Vészhelyzet? Hogy akinek nincs biztosítása, azt kivágják az utcára meghalni? Szép, emberséges világ vár ránk nem mondom... Na, és mi a tervük azokkal, akik most betegek, most nyugdíjasok, és a nyugdíjukból már nem tudnak élni? Szó szerint? Miből finanszírozzanak 10-12 ezer forintos hasi UH vizsgálatot, félmilliós MRI-t vagy egy szívműtétet? Vagy az lesz, amit egy takarítónő mondott, amikor még 15 éve az eü-ben voltam, hogy az orvos közölte vele, súlyos tüdőbeteg, azonnal operálni kellene, 100 ezer. Szegény mami (akkor volt 58 éves) megkérdezte, hogy doktor úr, a takarítónői fizetésemből? Mire az orvos vonogatta a vállát. Anyu éppígy járt súlyos érbetegséggel. Ha nem talál egy emberséges orvost, már nem élne. Ez a szép új világ????”
  • 62. bambinaXX 2011. június 30. 06:02
    „52! Igazad van, DE: pont a befutott orvosoknak, a kamarai döntéshozóknak, vezetőknem nem érdeke megszüntetni ezt a "zsebbeparázós" adócsalós rendszert - nézd meg őket hol, miben laknak.. Nagyon ritka, aki magánban ad számlát - bár ismerek ilyet.
    Az a legfőbb gond -a korrupt, lenyúlós politikusainkon túl- hogy a rendszerbe kevesen fizetnek be, ők viszont sokat. Ezért aki tud, adót csal. Ezen a gyakorlaton kellene változtatni - és minél több vagyonosodási vizsgálatot lefolytatni, h aki évekig megkárosította az államot, az legalább utólag fizessen.. Az "irígyelt NY-on" az adórendőrség hatékonyan működik..”
  • 61. bambinaXX 2011. június 30. 05:48
    „54! így van: pl. magánbiztosítók vannak, és azok nem állnak 100%-ot a kezelés árából.. (20EUR-ból, amit a háziorvosnak(vizsgálat+beutaló) AZONNAL kifizetsz, 17,5kapsz vissza).
    ezért nem értettük , hogy a "Vészhelyzetben" miért annyira fontos, hogy van-e valakinek biztosítása?! nem értettük azt a rendszert, ahol az állam(v. 1 biztosító) nem fizet automatikusan bárki után, ahogy nálunk a szocializmusban és utána még soksok évig.. Valóban sokan nem fogják fel, hogy végevan. Fizetni kell mindenért.”
  • 60. Barii 2011. június 29. 16:58
    „57. fili-busz 2011.06.29. 12:52
    Nagyon jók ezek az utópisztikus képek, amiket itt felvázolsz, de utólagosan soha senki nem fogja visszafizetni a tandíját, vagy majd megnézem, hogy hogy hajtják be (mondjuk azt az orvost, aki 2-3 millát keres havonta külföldön, nem hinném, hogy nagyon hazavágná egy 10 milliós tandíj ,,visszafizetés"). De persze ez csak egy aprócska kis kitekintés volt, hiszen mint ahogyan említettem egy korábbi hozzászólásomban, mivel EU tagországok vagyunk, így az EU törvényei ránk is vonatkoznak, magyarán mindenki oda megy és olyan munkát vállal amit akar. Innentől kezdve nem tudom, hogy milyen alapon hozna a kormány egy olyan törvényt, hogy ,,aki elmegy az fizessen".
    Persze aki ezt az egész rezidens botrányt az útjára indította nagyon ügyesen kitalálta, és nagyon jól tudta, hogy mit kell a laikusoknak beadagolni ahhoz, hogy az kicsapja a biztosítékot náluk és teli torokból kürtöljenek tele mindent azzal, hogy ,,aki emögy az fizesssönn". És nagyon jól be is vált (lásd korábbi HSZ-ok), meg járhatóbb út ez a kormánynak, mint az, hogy megemeljék az orvosok fizetését és ne az utcaseprőkkel legyenek egy szinten. Egy szó mint száz, a magyar orvosok itthontartásának nem az a módja, hogy a népet ellenük hangoljuk, a fizetésükön nem emelünk, sőt még emellett meg is mondjuk, hogy mit hol és mennyi ideig dolgozzanak, hogy ,,szabadok lehessenek".”
  • 59. theseus 2011. június 29. 14:15
    „54. macs 2011.06.29. 11:57
    Igen, nyugaton több járulékot fizetnek az emberek, mert ott eleve jóval magasabbak a fizetések. Csak ott nem volt 40+12 év szocializmus, ami itt tönkrevágta a gazdaságot.”
  • 58. spiler 2011. június 29. 13:42
    „SÓGORÉK MOST JÖTTEK HAZA LONDONBÓL,ott mindketten kórházban dolgoznak,napi illetve 12 óra akatt 1-1 betegre kell felügyelni,elfekvő osztály.....70 millás lakásuk van egy házsorban , 5 m széles jellegzetes épűlet al árából-25%-ot leirtak mert az a magán korház kifizette
    -25%-ot leirt az angol kormány mert eü-ben dolgoznak és vállalták,hogy nyugdijig ott maradnak
    +50% maradt amit kikell fizetniük de ezért munkát kapnak
    ilyen szuper melóm még nem volt közölte a sógor,előtte 4,5 évet amerikában dolgozott”
  • 57. fili-busz 2011. június 29. 12:52
    „55. Barii 2011.06.29. 12:42

    olvasd figyelmesen!
    Összefoglalnám:

    nem csak az orvosokra, hanem mindenkire vonatkozik, aki felső fokú végzettséget szerez, állami pénzen.
    Dolgozzon Mo-on, akármit(mertv akkor itt is adózik) x évet vagy fizesse vissza a költségket.
    Ne mi iskolázzuk már a gazdag orszégokank a képzett munkaerőt.
    nincs igazam?

    Európa csak a kicsiknek kötelező.
    A nagyok csak addig igazodnak, amig az nekik jó.”
  • 56. fili-busz 2011. június 29. 12:46
    „54. macs 2011.06.29. 11:57

    "Valaki mesélje el, miért lehetséges nyugaton az orvosokat jól megfizetni?"

    A lényegre tapintottál!
    Nálad a pont!

    Vége az ingyenes szociális hálónak.
    Esti hír: megszüntetik a passzív távpénzt, mert sokan visszaéltek vele.
    Hát ilyen sehol a világon nincs!
    Ezért is utcára vonul a nagyérdemű?
    Ezek is szerzett jogok?
    Na ki fizeti/fizette eddig?

    Ébresztő!
    Vége van a cocializmusnak, meg a "nem tudom ,ki iszik és ki fizet"-nek !”
  • 55. Barii 2011. június 29. 12:42
    „@46. fili-busz 2011.06.28. 18:11
    Az érvelés tárgyi tévedésen alapul kedves fili-busz. Mivel az orvosok nem egy cég megbízásából végzik el az egyetemet. Persze lehet mondani, hogy az állam fizeti, de az állam még másik százezer egyetemista tanulmányait fizeti, akik szintén nem egy cég megbízásából vannak. Tehát ezzel az erővel mindenki fizesse vissza a tandíját, aki nem azon a vonalon helyezkedik el, mint amin az egyetemet végezte. Ez ilyen egyszerű. Ahogy itt előtte valaki nagyon bölcsen és egyszerűen leírta: az összes McDonald´s-s bölcsész fizesse vissza a tandíját akkor. Másrészt pedig az EU-s alapelvek és törvények nem mellébeszélés, hanem a ma hatályban lévő jogszabályok, amiken lehet lovagolni, de azok akkor is úgy vannak. Szóval ugyan úgy mennek külföldre hentesek, kőművesek, ácsok stb. csak azt nem hozza le a DM, mert senkit nem érdekel.”
  • 54. macs 2011. június 29. 11:57
    „Valaki mesélje el, miért lehetséges nyugaton az orvosokat jól megfizetni? Honnan, miből finanszirozzák? Csak nem abból, hogy pl. vizidíjat és kórházi napidíjat kell fizetni, vagy több járulékot fizetnek a delikvensek, vagy a szolgáltatások egy részéért fizetni kell?”
  • 53. emzsr 2011. június 29. 10:56
    „50. Már megnyugodtam. :D
    Észrevettem ám, hogy kapitalizmus van. Pl. Abból a sok intézkedésből, ami mind arról szól, hogy akinek van sok zsetonja, annak még több legyen, akinek meg kevés van, annak meg ne legyen még annyi se. Minden hétre jut néhány ilyen intézkedés. Nem baj, ha utálom???????
    Szeretném, ha a jól fizetett politikusaink is áldoznának már egy kicsit a haza oltárán, nemcsak a kisembert karcsúsítgatják mindenféle derékszíjszűkítéssel folyton. Tudom, a nép helyezte őket oda, ahova, meg az erősebb kutya intézkedik, mindent tudok, nagylány vagyok. Csak nem tetszik. Ez van. Emiatt még én nem megyek világgá, de megértem, ha valaki mégis. Marhára toleráns tudok lenni. :D”
  • 52. theseus 2011. június 29. 10:38
    „Felesleges az indulatokat gerjeszteni. Az idő majd ezt a kérdést is megoldja. Ha már komoly orvoshiány lesz (ami néhán éven belül bekövetkezhet), akkor kénytelen lesz a kormány jelentősen megemelni a fizetésüket. Akkor majd kevesebben mennek nyugatra, és onnan is hazajönnek néhányan.
    Az orvosi az egyik legnehezebb képzés. Nem mindenki tudja elvégezni, és a tudást meg kell fizetni. Ezenkívül a felelősség és a munkakörülmények sem irigylésre méltóak.
    Jogász, közgazdász végzettséggel sokkal jobban lehet keresni, és nem kell a munkaidőt sem betegek között tölteni.”
  • 51. Ferrer 2011. június 29. 00:02
    „40. maci52
    Bocs, de <moderálva> nincs orvos ismerősöd, és baromságokat írsz a levegőbe....”
  • 50. fili-busz 2011. június 28. 22:06
    „47. emzsr 2011.06.28. 19:19

    "Áááááá, mi a francnak is írok egyáltalán..."
    Ne idegesítsd fel magad!
    Nem éri meg!
    :-)

    Sok mindennel egyet értek veled.
    De.
    A (cocializmusban szerzett) jogok megnyirbálása óriási ellenállásba ütközik.
    Ébresztő. A cocializmusnak vége van már! nincs már semmi ingyen!
    Senki sem akar lemondani az ő kis "kedvezményeiről"
    Mindenki másssal akarja kikapartatni a gesztenyét.
    Hát nem megy!
    Mindneki "ordít", ha el akarják venni a benefitumait.Mindenki sztrájkol, ha nem kapja meg a vélt "jussát".
    Ha nem akarunk Görögo, Spanyolo. sorsása jutni, bizony le kell nyelni a békát. Jobb előbb, mint utóbb.
    Már eddig is feléltük a vagyonunkat (most ne menjünk bele apolitikai melléfogásokba, az egy másik téma) és kölcsönökből finanszírozták az államot.
    Egyszer el kellene kezdeni rendbe tenni az ország szénáját.Nem?
    ÓRIÁSI ellenállásba fog ütközni, mint fenti példa is bizonyítja.

    Tavaly, Londont szétverték az egyetemisták, mert megnyírbálták a jogaikat rendesen.
    Dél Európa sztrájkokban ég.

    Mi meg költekezünk ész nélkül a semmiből.
    Hát nem megy!

    49. abinya 2011.06.28. 20:52

    "Ezen nem is kellene csodálkozni!Ebből a sz.r rakásból,minden normális ember elmegy,akinek van rá lehetősége!Ennyire egyszerű"
    Ha a hazádat ennek titulálod, akkor miért nem mész? Egyébként, az ilyennek sehol sem becsülete.
    Egyébként a kis emberek teszik azzá, ami.
    A motoros találkozók motorjait nézegetve, van aki elég jól érzi itt magát.
    Lehet, hogy más a hozzáállása.
    Nekem nincs ilyen, nem is vágyok rá.
    De örülök, hogy nekik van és jól érzik magukat.
    :-)”
  • 49. abinya 2011. június 28. 20:52
    „Ezen nem is kellene csodálkozni!Ebből a sz.r rakásból,minden normális ember elmegy,akinek van rá lehetősége!Ennyire egyszerű!”
  • 48. galfy 2011. június 28. 20:36
    „45. Ha te azt zsarolásnak veszed, hogy a rezidensek most ki akarják maguknak vívni a megfelelő bért, akkor minek nevezed azt a sok sztrájkot, munkaleállást (Volán, Máv, stb).
    Én nagyon drukkolok nekik, hogy végig tudják vinni, mert legalább az eü-ben dolgozók is megkapnák a munkájuk után járó megfelelő fizetést. Mindenütt javítgatják a fizetéseket, csak az eü-ben nem, beteg viszont egyre több van.
    Egyébként meg már rég meg kellett volna reformálni rendesiből az eü-t minden szempontból, de valahogy nem megy (itt gondolok arra is, hogy egy receptet nem szakrendelő dolga lenne felírni, hanem csupán háziorvosnak, de valahogy ez se megy). Mert követelőzés az van - ha fizet TB-t, ha nem. TB függővé tenném, ki mennyit tesz az asztalra, annak arányában részesüljön a közösből is, ellátásból is.

    Más: én is eü. dolgozó vagyok, látom mi van.
    A gyerekem is orvos, rengeteg hitelből és munka mellett végezte el. Az itteni fizetésből semmire nem megy. Így kénytelen kimenni néhány évre, mert másképp belefullad a pénztelenségbe. Na meg szakmailag is többet tanul kint, amit itthon később tud hasznosítani. Az itthoni felszereltség is elég lent van.
    És nem utolsó szempont: ha már EU-s ország vagyunk, a kint befizetett adók-ből mi is részesülünk, meg aztán hazahozzák a pénzt, itthon költik el (kivétel persze akad itt is).”
  • 47. emzsr 2011. június 28. 19:19
    „Javaslom, hogy kérjétek vissza a egyetemi képzés költségeit attól is, aki a hamburgeresnél krumplit süt. Nyilván ő is pont annyira tehet arról, ahova ez az ország jutott, mint a rezidensek. Ahelyett, hgy meg akarnánk oldani a problémákat, egyszerűbb köpködni, szitkozódni. Érdekes, a jól fizetett politikusainktól nem sajnálja senki ilyen vehemensen a pénzt, mint ahogy a rezidensektől.
    Érdekes, hogy ha valaki veszi a bátorságot, és tiltakozik, akkor a többiek hogyan reagálnak... Elgondolkodtató. Nincs igazán nehéz dolga az államhatalomnak, hiszen csak meg kell kavarnia egy kicsit a ..., és ahelyett, hogy tőlük kérné számon a nép a cselekvést, inkább dühödten utálja egymást, szép magyar hagyományaink szerint. Mi lenne, ha egyszer azon kezdene el mindenki azzal a nagyon okos magyar fejével (mert ugye, csak a magyarok okosak, 46. ;D), szóval az okos fejével azon törpölne a jónép, hogy mi lehetne egy jó megoldás?
    Áááááá, mi a francnak is írok egyáltalán...”
  • 46. fili-busz 2011. június 28. 18:11
    „32. emzsr 2011.06.28. 14:08

    "Amúgy azt se felejtsük el, hogy miért nincs elég orvos nyugaton (mármint saját). Ugyanis ott nem szeretnek orvonak tanulni az ifjak, mert túl sok a műhibaper"
    vagy rohadtul lusták és egyszerűen buták.
    De inkább az utóbbiak.

    31. Barii 2011.06.28. 14:07
    "de tudomásul vette mindeki az EU egyik legfőbb belső piaci alapelvét, mégpedig a szabad munkaerő-áramlást és munkavállalást."

    Ne beszéljünk már mellé, mert nem fizikai korlátokról van szó, hanem:

    "16. fili-busz 2011.06.28. 10:41

    Egy cég, ha beiskoláz valahová ,x évre, akkor aláírat egy szerződést veled, hogy y évig köteles vagy nála dolgozni.
    Ha lelépsz, akkor vissza kell fizetni a képzés költségeit.
    Tiszta sor.
    Mi van ezen nem érthető?
    És minden felsőfokú képzésre VONATKOZIK/VONATKOZZON!
    A kazánkovácstól az űrutasig.
    mi szegényebb országok "pénzeljük" a gazdagabb országoknak az elit, nagy tudású munkaerőt!
    Gondolkodjunk már!"”
  • 45. macs 2011. június 28. 17:33
    „Én mindenkit megértek, szülőt, akinek a gyereke az orvosi jár és a hallgatot is. Ha valaki azt hiszi, hogy csak az orvosira járó gyerek kerül pénzbe, az nagyot téved. Minden gyerek taníttatása sok-sok pénzbe kerül.
    Nem vagyok irigy, de engem nagyon zavar, amit most a rezidensek csinálnak. Zsarolnak, méghozzá nagyon durván.”
  • 44. tol 2011. június 28. 17:25
    „csak semmi hepciäskodäs - az Eu-ban mindenki oda megy, ahovä lät. Ez ilyen egyszerü.”
63 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Áresés a benzinkutakon

Hat forinttal csökken a benzin, és kilenc forinttal a gázolaj ára a hazai töltőállomásokon szerdától. Tovább olvasom