Autó

2007.03.14. 15:19

Próbaúton a 2004-es év autójával, a Fiat Pandával

Címkék#autoteszt

Ne nevezz picimnek! – olvasom egy új Fiat Panda oldalán, ami szlogennek aranyos ugyan, de ettől még óriáspandámnak sem titulálhatjuk a Fiat legújabb és legkisebb üdvöskéjét, a 2004-es év autója választáson győztes modellt

Kovács András

Mint minden kisautónál, a Pandánál is a méret a lényeg és persze az ár, így már a tervezésnél ádáz küzdelem folyik minden milliméteren és minden eurocenten, mert a költségnek nem mindegy, hogy olcsóbb kopogós műanyagból készül-e valamelyik burkolat, vagy a puhább, de drágább anyagból. Így azután a mérnökök és a közgazdászok jól elvannak, a végeredmény pedig nem lehet más, mint műszaki-gazdasági kompromisszum.

Azt jól érezték az olaszok, hogy az egyterűek felé kell elmozdulni, a fejtérrel nincs is probléma egyik üléssorban sem, a lábtér és a tengelytáv azonban már kényszerítőbb összefüggés. A végeredmény az, hogy a 180 centis vezető mögött egy hasonló magasságú utas azért kibírja Szegedtől Pestig is.

Nagyon érdekes, s abszolút méretfüggő az a megoldás, hogy alapban nem dönthető osztottan a hátsó üléstámla. Nem a 20 ezer forint sok, amiért ez a plusz rendelhető, hanem az a tény, hogy ettől hivatalosan is négyülésessé válik az a Panda, ami gyakorlatilag eredetileg is négyüléses, mert egyszerűen nem elég széles hátul három felnőttnek.

 Beszállni...

Az, hogy kicsi és olcsó autóban ülünk, elsősorban a szürke és kopogós belső műanyagburkolatok között érezzük, a kárpitozáson, műszerfal kialakításán egyáltalán nem. Előny, hogy nem leülni kell a Pandába, hanem beszállni, nagyon kényelmes magasságban vannak az üléslapok.
Formára eltalált a Panda, arányait tekintve kicsit talán magas, de cserében ott a bőséges fejtér. A tervezők nem kockáztattak, nem akartak úgy járni, mint az azóta már visszavonulót fújt Multipla megrajzolói, inkább a biztosra mentek, bár konzervatívnak azért nem nevezhető a kisautó vonalvezetése. Persze robusztusnak sem, mint ahogy a gyári színes szórólap állítja a Pandáról, inkább egy kicsit szögletesnek. És azt is vehetjük enyhe latinos túlzásnak, hogy egyterűként, terepjáróként, kabrióként, sportautóként és kombiként is hasznosíthatjuk a Pandát, ha éppen úgy akarjuk. Valami persze mindegyikben lehet, az év autója választás voksolóit ugyanis meg kellett győzni valamivel.

A műszerfal a középkonzol tetszetős, jó ötlet a váltó felültetése a középkonzolra, így nagyobbnak látszik a vezető körülötti hely.

A magyarországi motorválaszték két darabból áll, az 1108 köbcentis benzines 54 lóerős, 88 Nm maximális forgatónyomatékkal, ami arra elég, hogy 15 másodperc alatt 100-as tempóra gyorsítsa fel a nyolc és fél mázsás menetkész tömegű 150 kilométeres végsebességű kisautót. A nagyobb motor 1242 köbcentis, 60 lóerős, 14 Nm-es nyomatékpluszt és 5 kilométerrel nagyobb végsebességet biztosít, valamint ezzel egy másodperccel gyorsabban éri el a 100 kilométeres sebességet a Panda. Az önsúly és a köbcenti alacsony fogyasztást sejtet: vegyes forgalomban 5,6-5,7 literrel beéri száz kilométeren, országúton pedig könnyedén öt liter alatt tartható az étvágy.

A Panda vezetésérő annyit, hogy már a parkolóból történő kiállásnál nagyon hiányzik a szervokormány, persze csak annak, aki ilyenből ült át. Aki szervo nélküliből vált, annak eszébe sem jut a rásegítést hiányolni. Tény, s ugyanakkor örök vita forrása, hogy melyik szériában beépített extráról kellett volna lemondani egy alapban szerelt szervokormányért, de ezt valószínűleg a Fiatnál is alaposan mérlegelték. Ettől persze még egy átlagos magyar (női) vezető helyből elcserélné az elektromos ablakemelőket a szervokormányra, még ha nem is volna teljesen értékarányos. Ugyanakkor érdekes, egyetlen más nélkülözhető alap extra sem segíthetné az egyenlőbb cserét.

A Panda jól vezethető, önsúlyából adódóan kicsit talán pattog a rosszabb úton, de ez nagyon sok kisautó sajátja. Magasabb sebességnél mind az egyenes futás, mind a kanyarstabilitás megfelelő. A motor hangja alapjáraton és kisebb fordulaton kifejezetten barátságos, s felsőbb tartományban sem válik zajossá a Panda, ami persze a korrekt futóműnek is köszönhető.

A Pandának jó az ára, 1,9 millióért vezető oldali légzsákot, elektromos első ablakemelőket, központi zárat, immobilizert, színezett üveget, beépített tűzmegelőző és “follow-me home" rendszert kap a vevő. Az eladó meg már korábban nagyon jó reklámot kapott, így az év autója címet tudja kínálni, ami nem kevés.

Az autót a megyei márkakereskedő, a szegedi Nova Autócentrum jóvoltából próbálhattunk ki.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!