2014.02.04. 11:21
Meghalt a felni a kátyúban? Így igazolja a kárt!
A fagyok miatt robbanásszerűen megnőtt az úthibák száma, az autósoknak résen kell lenniük. A tapasztalatok szerint ugyanis a kártérítési igényeket még mindig nehéz érvényesíteni az útszakasz kezelőjénél. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) bemutatja a legfontosabb buktatókat, egyben felhívja a figyelmet arra, hogy továbbra sem késő kátyúbiztosítást kötni.
Magyarország különböző útszakaszait más és más szervezetek kezelik. Az alábbi táblázat segít eligazodni abban, hogy a kátyúkár helyszínétől függően hová fordulhatunk kárigényünkkel:
Útszakasz
Kezelő
Amit érdemes tudni
Lakott területen kívüli út
Magyar Közút Zrt.
A társaság honlapján tennivalókat és letölthető kárbejelentő lapot talál.
Autópálya
Állami Autópálya-kezelő Zrt.
Lakott területen belüli útszakasz
Az illetékes önkormányzat
Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalai
Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF)
Az FKF honlapján elérhető a kárbejelentéshez szükséges valamennyi információ (útvonaltérkép, kárbejelentő, stb.)
A káreseményt a kárigénylőnek kell igazolnia. Ha ez a bizonyítás nem egyértelmű, az adott útszakasz kezelője visszautasíthatja a kártérítést. Becslések szerint az igények 40–50 százalékának ez lesz a sorsa. De eredményesek lehetünk, ha megtesszük a következő lépéseket:
1. Készítsünk fényképet a kátyúról és a sérülésről is, emellett ne feledkezzünk meg róla, hogy a helyszín is beazonosítható legyen a képeken.
2. Komolyabb kárnál ragaszkodjunk a rendőri jegyzőkönyvhöz, egyéb esetekben a helyszínen tartózkodók közül próbáljunk tanúkat szerezni.
3. A fényképekre célszerű a méretek érzékeltetésére egyértelműen beazonosítható tárgyakat (például gyufásdobozt, golyóstollat) helyezni, ideális esetben a mérőszalag is kéznél lehet.
A beazonosíthatóság hiánya mellett az útkezelők a legtöbbször az alábbi indokokkal utasítják vissza a kártérítési igényeket:
1. A károsodott jármű az engedélyezettnél gyorsabban haladt.
2. Figyelmeztető tábla jelezte az úthibát.
3. A vezető elhajtott a helyszínről – utólag már nehéz hitelesen dokumentálni, illetve megfelelő tanúkat, hatósági jegyzőkönyvet szerezni
– Az igazi kátyúszezon még előttünk áll, hiszen minden évben legalább áprilisig tart eltüntetni a téli fagyok okozta útkárokat – magyarázta [namelink name="Cselovszki Zsolt"], a FBAMSZ Gépjárműszekciójának elnöke. – Ezért most még semmiképpen nem késő kátyúbiztosítást kötni. A kátyúbiztosítás előnye, hogy az ügyfélnek nem az adott útszakasz kezelőjével kell a kártérítést intéznie: a biztosító kifizeti az autós kárát, és a számlát utólag rendezi el felelős szervvel. A bizonyíthatóságot természetesen a biztosító is elvárja.
A kátyúbiztosítás önállóan is köthető, de több biztosító kátyú- és defektbiztosítási szolgáltatását a kötelező kiegészítő elemeként kínálja. Fontos kiemelni, mert sokan nem gondolnak rá, hogy a casco nem helyettesíti a kátyúbiztosítást, mivel a kátyúkárok összege általában az önrészhez hasonló mértékű.