Charlie angyalai

2009.11.23. 15:48

Változnak az évszakok...!!!

Az elmúlt napok, hetek a szokásosnál enyhébb őszi időjárással teltek, a reggeli illetőleg az olykor egész nap megmaradó köd, a korai sötétedés azonban már figyelmeztetnek bennünket a tél veszélyeire is. A baleseti statisztika alakulása is mutatja, hogy megváltoztak az út- és látási viszonyok, melyre a járművezetők egy része nem megfelelően készült fel, a járművek műszaki állapotát nem ellenőrzik rendszeresen, a téli közlekedésre való átállás sok esetben (még) nem következett be.

Figyelembe kell venni, hogy a megváltozott közlekedési környezet váratlan helyzet elé állíthatja a járművezetőket, egyik pillanatról a másikra olyan időjárási és útviszonyokkal találkozhatnak, amelyek a nyári gyakorlattól lényegesen eltérő vezetéstechnikát igényelnek, ezért fontos, hogy minden járművezető megfelelően felkészítse járművét - és természetesen saját magát - ezekre a körülményekre. Vegyük figyelembe, hogy esőben, ködben, hóesésben a járművezető által belátott távolság csökken. A járművek körvonalai elmosódhatnak, a valóságosnál távolibbnak látszódhatnak. A közlekedő járművek távolságát sokan túl-, sebességét viszont alulbecsülik. Egyes utakon számítani kell arra is, hogy megjelenhetnek állati erővel vont járművek, mezőgazdasági gépek által felhordott sár pedig csúszóssá teheti az utakat.

A gépjárműveket - főleg hosszabb autóút előtt - ajánlatos már október elejétől alaposan ellenőrizni, megvizsgálva minden biztonsági berendezést és tartozékot. Sokan csupán az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzésére figyelnek, holott az őszi - téli közlekedés fontos kelléke lehet a jól működő ablaktörlő, a jégkaparó, a jégoldó spray, a hólánc, és nagyon fontos a fagyálló hűtőfolyadék és a téli ablakmosó folyadék ellenőrzése, feltöltése is.

A párás, ködös, esős időjárási viszonyok mellett természetesen kiemelt fontosságú, hogy a járművek világító - és jelzőberendezései megfelelően működjenek, amihez hozzátartozik a fényszórók világítási szögének megfelelő beállítása, továbbá ügyeljünk rá, hogy megfelelően működjenek a féklámpák, az irányjelzők is.

Fontos, hogy a rosszabb látási viszonyok miatt nagyobb követési távolságot tartva lassabban kell vezetni, így kisebb a balesetek bekövetkeztének kockázata, rossz manőverezés esetén pedig a hibák könnyebben korrigálhatók. Azt is figyelembe kell venni, hogy a síkos utakon való fékezés teljes összpontosítást kíván, ráadásul a fékút télen általában hosszabb, mint optimális fékezésnél. Haladás során az autó stabilitása csúszós útszakaszra való ráfutáskor váratlanul megváltozik. Ebben az esetben minden hirtelen mozdulat balesethez vezethet. Gázlevétellel és motorfékkel csökkentsük a sebességet!

A csúszós, jeges utakon való biztonságos közlekedéshez téli gumikra van szükség. Még akkor is téli abroncsokkal induljunk útnak, ha éppen nincs hó. A nyári gumi már +7 fok alatt csúszni kezd, fagypont körüli hőmérsékleten megmerevedik, nagyon kis tapadással rendelkezik, így használata veszélyes lehet. Fordítsunk különös figyelmet a gumiabroncsok megfelelő (4 mm feletti) bordázat-mélységére és a levegőnyomásra, amelynek általában 0,2 barral többnek kell lennie, mint az azonos méretű nyári abroncs esetén. A már futott téli abroncsok pozícióját cseréljük meg, így viszonylag egyenletes lesz azok természetes elhasználódása.

Fontos tudni, hogy a légzsák nem helyettesíti a biztonsági övet. A légzsákot az üléshez biztonsági övvel rögzített emberekre tervezték. Ütközés esetén a tehetetlenségi erő miatt előre csapódó testet az ellenkező irányból nagy erővel berobbanó légzsák nem védi meg, sőt további sérüléseket okozhat. Használjuk mindig a biztonsági övet!

Az őszi, téli időben az autósok mellett kiemelten veszélyeztetettek lehetnek a kerékpárosok és a gyalogosok, akiknek fokozottan kell ügyelniük láthatóságuk biztosítására. Felhívjuk a kerékpárosok figyelmét, hogy csak megfelelően (elől-hátul) kivilágított, prizmákkal ellátott kerékpárral közlekedjenek, lehetőség szerint mindig viseljenek láthatósági mellényt, fényvisszaverő kiegészítőket, így biztosíthatják a „látni és látszani" kritérium érvényesülését. A gyalogosok is fokozottan ügyeljenek a láthatóságra, úttestre lépés előtt pedig mindig nézzenek jól körül, hiszen a ködtől, esőtől, hótól csúszóssá váló útszakaszokon a gépjárművek fékútja is megnövekszik. Kis odafigyeléssel sok esetben nagy tragédiát előzhetünk meg!


EGÉSZ ÉVBEN AZ ÖNÖK BIZTONSÁGA ÉRDEKÉBEN!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!