2023.03.09. 19:59
Sáron és tűzön át Csongrád városáért
1848–49-es tematikájú online szerepjátékot mutatott be a Csongrádi Információs Központ. A könyvtárt és a múzeumot összefogó intézmény játéka Csongrád szabadságharc alatti történetét dolgozza fel öt karakter szemszögéből. A történelmi kaland a múzeum készülő állandó kiállításában is helyet kap majd, a látogatók ott is kipróbálhatják, hogyan élték meg az átlagemberek a magyarság sorsfordító eseményét.
A játékban a kisember szempontjából láthatjuk és élhetjük át a nagy történelmi eseményeket. Fotó: Csemegi Károly Könyvtár
1848-ban a történelem Csongrádon is felforgatta a mindennapokat. Személyes döntések sora határozta meg egy család, város vagy akár a nemzet sorsát. A múzeum online játékában a résztvevőknek kell meghozniuk a döntéseket – és viselni azok következményeit is.
kezünkben a sorsunk
![](https://cdn.delmagyar.hu/2023/03/V3F0sUJ_bPJ6GPmv_Gu-QWX5_SS1vpZm-B3rRZu9dp4/fit/1200/674/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzhjNTEyODY2ZTA4NzQ1MWFhODVkYmNlNzljZGEwODJl.jpg)
A Tari László Múzeum tavaly novemberben pályázott egy online játék létrehozására a Petőfi-emlékévhez kapcsolódóan. Az elnyert támogatásnak köszönhetően született meg a Sár és tűz című játék, amit az Open Historyval és az EcoSimmel terveztek közösen. Zenei szerkesztője Erdélyi Viola volt, a kivitelezés grafikai munkája pedig Kálmán Áron kezét és vizuális ötleteit dicsérik.
Az online kalandban öt karakter bőrébe bújhatunk, az ő történeteiket követhetjük végig 1848–49 során Csongrádon. Aki belevág a küldetésbe, annak a Tisza-parti kisváros lakójaként kell meghoznia döntéseit és vállalni azok következményeit. A játék végére kiderül, hogy a játékos hős lesz vagy túlélő, a család vagy a nemzet szabadságának védője.
Sztoriban erős
Az elkészült játékot Horváth Georgina, a fejlesztésért felelős EcoSim projektmenedzsere, Bayer Árpád játéktervező, Illés Péter igazgató és Kálmán Áron grafikus mutatta be a nagyközönségnek a Csemegi Károly Könyvtárban.
Mint az alkotók elmondták, a játék megkapó hangulata mellett az ismeretátadás terén is sokat ad, a karakterekkel pedig könnyen lehet azonosulni.
A játék üzenete, hogy összefogással lehet bátor dolgokat véghez vinni. Én úgy látom, hogy a játéknak a történeti oldala az egyik erőssége
– hangsúlyozta Bayer Árpád játéktervező.
A Sár és tűz grafikusa, Kálmán Áron a mikrotörténelem fontosságára hívta fel a figyelmet.
Általában a történelmet vagy uralkodók, hadvezérek, filozófusok, vagy művészek szempontjából vizsgáljuk. Azonban az is nagyon érdekes, ha „alulnézetből”, a kisember szemszögéből tekintjük át a nagy történelmi eseményeket, ebben a játékban is erről van szó
– mondta a grafikus.
![](https://cdn.delmagyar.hu/2023/03/JvlLLjlzDXizCFtg6Vk1w734v2gCXvy47VbMjNL2edc/fit/1200/681/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2RmOTViOWE3YTMwNjRkZTRhYTFjODUyYWZiMzk2OTc3.jpg)
A kiállításba is bekerül
Horváth Georgina projektmenedzser arra tért ki, maga a játék elkészítése is egy izgalmas kihívás volt.
Egy kuriózum a munkáink között a Sár és tűz, mivel korábban más célcsoportokkal és eltérő témákkal foglalkoztunk. Ezért, s a játék témája és üzenete miatt is volt nagyon izgalmas számunkra ez a projekt
– emelte ki Horváth Georgina.
Illés Péter hozzátette, a most elkészült játék a Tari László Múzeum készülő új állandó kiállításának is része lesz, ezért is gyors, könnyen végigjátszható a játékmenet.
Az volt a cél, hogy a játék ne csak online legyen játszható, hanem legyen egy eszközfüggetlen verziója is. Sajnos nem sok csongrádi ismeri ezeket a helyi történeteket, pedig ’48-ról minden évben megemlékezünk. Szeretnénk, hogy ezek az éves megemlékezések nyomot hagyjanak a fiatalokban, hogy olyan generációk nőjenek fel, akiknek újabb nézőpontjai is vannak és élményszerűen kapcsolódhassanak az eseményekhez
– magyarázta Illés Péter.
![](https://cdn.delmagyar.hu/2023/03/HUwOZtt8OnuCque7L135nvaldKrslhv_h43s3MWlaxQ/fit/1200/901/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzU4ZGFmMjQwNGI5NDQwZmU5ZjFhMjc0ZGEzZjhmYmJj.jpg)