2020.06.11. 17:01
Kora ősszel lesz vége a tramtrain építésének
Utolsó fázisához érkezett a tramtrain infrastruktúrájának kiépítése. Év vége felé már szerelvényeket is láthatunk futni a síneken, az utasok nélküli próbajáraton.
– A vágányokat már 99 százalékban lefektette a kivitelező. A legtöbb helyen a gömb-süvegsor is a helyére került – mondta Mucsi László, a projekt tanácsadója.
A harmadik, a legfelső kopó aszfaltréteg felvitelét az előzetes tervek szerint, július közepén kezdi a kivitelező. Kora ősszel pedig levonulnak a területről. Ősz elején már csak kisebb munkálatokat végeznek, illetve a bonyolult biztonsági berendezések, utastájékoztató-rendszerek finomhangolása következik.
Ugyancsak jelentős előrelépés, hogy nemrégiben áram alá helyezték a gépházat, ami majd a vásárhelyi vonalat szolgálja ki. A rendszert az üzembiztonság érdekében két, egymástól független forrásból táplálják, így ha az egyik elromlik, akkor automatikusan a másik áramforrásra vált a berendezés.
Az elmúlt napokban Hódmezővásárhely hatalmas esőket kapott. A közösségi oldalakon voltak, akik megjegyezték, hogy megállt a víz a sínek környezetében. Többen tudni vélték, hogy azért, mert nem megoldott a tramtrain vízelvezetése. Ezt Mucsi László cáfolta.
– A tramtrain saját csapadékvíz-elvezető rendszert kapott. A közműkiváltás egyik fő eleme ez volt. A vágányzónában önálló rendszerben gyűlik össze a csapadékvíz, ami bizonyos pontokon a városi rendszerhez kapcsolódik. A kiépítése már megtörtént. Elképzelhető, hogy azért állt meg a víz, mert a városi rendszer nem győzte az elvezetést, ami nem meglepő, hiszen rövid idő alatt mintegy egyhavi, 50–60 milliméternyi csapadékmennyiség hullott. Az is előfordulhat, hogy valahol dugulás történt. A rendszer ugyan készen van, de még nincs beüzemelve. A vízelvezető csatornát a műszaki átadás előtt újból végigtakarítják – ismertette a szakember.
Mucsi Lászlótól azt is megtudtuk, hogy az előzetes tervek szerint szeptember végén, október elején szállította volna a gyártó, a Stadler cég az első tramtrain szerelvényeket.
– Az összeszerelés Spanyolországban, Sevillában történik. A munkát sajnos erőteljesen befolyásolta a koronavírus-járvány. A gyártótól azt az ígéretet kaptuk, hogy hétvégi munkavégzésekkel próbálják a lehető legrövidebb időre csökkenteni a csúszást, előreláthatóan októberben szállítják az első szerelvényt. Itt, Magyarországon még ugyancsak néhány hétre lesz szükség a szoftverek beállításához. Ezután kezdődhetnek a próbajáratok, vagyis még idén láthatjuk működés közben a tramtraint – magyarázta.
Mint ismert, három járművel, utasok nélkül, összesen ötvenezer hibamentes próbakilométert kell megtenniük.