2020.10.27. 15:35
A földrajz tantárgy jövője a tét
Alkalmazni az elsajátított ismereteket – ez az egyik legfontosabb szempontja napjainkban a korszerű pedagógiának. Négy hazai egyetemünk kutatóinak módszertani csapata is évek óta ezen dolgozik.
Farsang Andrea szerint a korszerű földrajztanításhoz teljes körű szemléletváltásra van szükség. FOTÓ: KARNOK CSABA
Fotó: Karnok Csaba
A földrajztanítás az utóbbi években nehéz helyzetbe került, fokozatosan csökkentették az óraszámokat, a szakiskolák hetven százalékában pedig megszűnt a földrajz tantárgy.
A megváltozott körülményekhez alkalmazkodni kell a pedagógusoknak, ehhez szeretne segítséget nyújtani számukra a módszertani projekt.
Szemléletváltás kell
– Felmérések szerint a hazai földrajztanítás egyik legnagyobb problémája a tanulók jó elméleti tudása és annak gyakorlati alkalmazhatósága közötti szakadék. Tanítási gyakorlatunk nem reagált arra a több tíz éve zajló folyamatra, mely során jelentősen megváltozott az értékes tudás fogalma – mondta lapunknak Farsang Andrea egyetemi tanár, hozzátette, az alkalmazható tudás a passzív ismereteket tartalmazó tudással szemben társadalmi, gazdasági értékké vált.
A földrajztanárok egyik fő feladata, hogy felkészítsék tanulóikat a hagyományos és digitális tömegkommunikációs eszközökből származó információ befogadására, szelektálására és rendszerezésére. Ezek megoldása a problémaalapú tanulással érhető el. – A problémaközpontú tanulás fontos hozadéka, hogy hatására a tanulók kritikai, analitikus és kreatív gondolkodása is fejlődik. A földrajzoktatásban alapvető módszertani megújulásra, és szemléletváltásra van szükség. A leszűkült időkereteket is figyelembe véve más szemléletmód alapján és más módszerek előtérbe helyezésével kell tanítanunk – fogalmazott a szakember.
Együttgondolkodás
2016-ban a Szegedi, Pécsi és Debreceni Tudományegyetem, az ELTE, valamint az OFI kutatóiból és a közoktatásban dolgozó tanárokból az MTA támogatásával megalakult az MTA földrajz-szakmódszertani kutatócsoportja. Csatlakoztak még a csapathoz a gyakorlóiskolák földrajztanárai, Szegeden a Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium lelkes földrajztanárai.
– A jelenlegi kerettanterv témaköreinek modern szemléletű oktatását támogató tanári kézikönyvek, módszertani segédanyagok hiányoznak. Fő célkitűzésünk egy problémaorientált oktatási lehetőségeket és digitális technológiai újításokat kínáló eszközfejlesztés megalapozása. Új tanulói segédanyagokat, és egy tanári kézikönyv tervezetet készítünk – hangsúlyozta Farsang Andrea. Kiemelte, a cél a rendszerben és összefüggésekben történő gondolkodás, és a felelős véleményalkotás képességének fejlesztése.
Tekintetkövető eszköz
A kutatócsoport számára fontos kihívás az elkészített anyagok digitális tananyagként, on-line térben való alkalmazhatóságának vizsgálata. Az elmúlt évben egy munkáltató lap (Balaton – az ezerarcú magyar tenger) vonatkozásában minta on-line alkalmazást készítettek. Ez lehetővé teszi a tanulók számára, hogy egy virtuális térben kalandozva, interaktív feladatokat megoldva haladjanak a témakörrel.
– Kutatócsoportunknak költséges, de fontos eszközökre is szüksége van a munkához.
A milliókért beszerzett tekintetkövető eszközünk a Gazepoint GP3 Eye Tracker névre hallgat, segítségével pontosan meghatározható, hogy a tanuló melyik ábránál vagy táblázatnál időzött el hosszabban. Egy szemüveget visel ilyenkor a gyermek, ez van összekapcsolva a számítógéppel. A különleges program segítségével értékes információkat nyerhetünk a jobb minőségű tankönyvek fejlesztéséhez.