Ha nem szervizben vizsgázik az autó...

2021.06.01. 09:01

Ezekre érdemes figyelni a műszaki vizsga előtt

Az új autót az egységes EU-s szabályozás alapján 4 évig nem kell műszaki vizsgára vinni, utána viszont kétévente. A hazai rendszerben vannak kérdőjelek, ám fontos, hogy milyen hibákkal buktatják meg a vizsgán az autónkat. A műszakinak fix díja van, de ha a szerviz intézi, erre rájön az előzetes átvizsgálás és a javítás költsége.

Kovács András

A műszakira fel kell készíteni az autót. Fotó: Muzslay Péter/MW

Forrás: MW

Fotó: Muzslay Péter

Alapszabály, hogy azoknak a rendszereknek, amelyek gyá­­rilag vannak beépítve az au­­tókba, működniük is kell a mű­­szaki vizsgán.

– A légzsákrendszer az első kényes pont. Nem gyakori, de előfordul áramköri hiba vagy szakadás, esetleg elöregszik a fődarab, akkor a kis lufi ikon bizony megjelenik a műszerfalon. A minimum, hogy diagnosztikai műszerrel ki kell olvasni a hibát

írja az autoszektor.hu.

Szintén fontos a blokkolás- és kipörgésgátló, illetve a most már régóta kötelező me­­netstabilizáció működése, a jeladókon kívül ezek a rendszerek sok mechanikus elemet is tartalmaznak. Bármelyik érintett rész problémája esetén a műszerfalon megjelenik a hibajel, amellyel egy időben le is tilthat a központi vezérlés.

A műszakira fel kell készíteni az autót.
Fotó: Muzslay Péter/MW

Fontosak a kopó-forgó alkatrészek, a fékbetétek és -tárcsák méreteinek meg kell felelniük a minimumelvárásoknak. Az új­kori méretéből jellemzően legfeljebb 2-3 millimétert veszíthet a féktárcsa vastagsága. A betéteknél általában megtalálható a mechanikus vagy elektromos kopásjelző, amely a kritikus szint alatt figyelmeztető jelet küld. A fékrendszer hatásosságát a vizsgán géppel ellen­őrzik.

Az átlagos futóművel rendelkező járművek felfüggesztése is tartalmaz oldalanként legalább 5-6 olyan alkatrészt, amely rugalmas anyagú csillapító elemmel van ellátva. Ezek a szilentek általában gumialapú, te­­hát szerves anyag­ból készülnek, amelyek öregszenek, idővel veszítenek rugalmasságukból, és kopnak.

– Ha az úthibáknál, kátyúknál a futómű felől koppanó hangot hallunk, biztosak lehetünk benne, hogy egy vagy több ilyen csillapító elem elöregedett, elkopott, cserére érett

– figyelmeztet a szakportál. A lengéscsillapítókat is ellenőrzik, ha úgy érezzük, hogy megállás után az autó még hintázik egy darabig, jó eséllyel nem fog sikerülni a mű­­szaki.

A vezető látómezejébe eső sérüléssel, vagy bármilyen repedéssel a szélvédőn inkább az üveges felé induljunk, mintsem a vizsgaállomásra. Figyeljünk arra is, hogy működjön a szélvédőmosó rendszer, sőt, ahol van, ott a lámpamosó is. A vizsgabiztos nem a rozsdapöttyöket nézi majd, de ha a karosszérián vagy a futómű elemein jelentős korróziót tapasztal, akkor az ne­­gatívan befolyásolja a vizsga sikerességét.

A műszaki vizsgának fix díja van, ezek az összegek arra az esetre vonatkoznak, amikor a gépjármű szinte csak begurul a bázisra, majd kijön onnan, mert hibátlan mind műszakilag, mind esztétikai szempontból.

– Amennyiben egy szervizre bízzuk az autónk vizsgáztatását, előzetes átnézését, hibafeltárást és javítást is kérünk, figyeljünk arra, hogy kapjunk információt arról, mennyibe kerül mindez, mekkora költségre kell számítanunk a vizsga díján felül. Ebben a helyzetben is fontos elvárás, hogy megfelelő tájékoztatást kapjunk a szolgáltatás díjáról

– figyelmeztet lapunk állandó fogyasztóvédelmi partnere, a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában