2021.10.23. 10:02
Lábasfedő lett a lezuhant csongrádi repülő szárnyaiból – Fotók
1956 szele Csongrádot is meglegyintette, a forradalom során elkergették a kommunista pártvezetést, a város vezetésére pedig az egykori polgármestert, Piroska Jánost kérték fel. A volt polgármester nagygyűlésre hívta a városháza elé a csongrádiakat, a békés megmozdulást azonban vadászrepülők zavarták meg. A két gép közül az egyik látott neki a tömeg oszlatásának, de a parancsát sosem tudta végrehajtani: a repülő műszaki hiba miatt lezuhant, pilótája pedig szörnyethalt.
Az 1956 októberében Csongrádon lezuhant repülõ darabjai. Fotó: Majzik Attilai
Fotó: Majzik Attilai
Mozgalmas nap volt Csongrádon 1956. október 27-e: a Nagyboldogasszony-templomban esküvőre gyűltek össze, a városháza előtt pedig Piroska János volt polgármester szólt az egybegyűltekhez. Ekkor jelentek meg a tüzelésre kész MiG–15-ös vadászrepülők a város felett.
A baljós nap történetéről dr. Gyöngyössy Orsolya néprajzkutató gyűjtötte össze a visszaemlékezők vallomásait, az ő segítségével idézzük fel az eseményeket.
Emberek a téren
A budapesti események hatására Csongrádon is nekiláttak, hogy megszervezzék a Nemzeti Bizottságot, amelynek élére dr. Piroska Jánost szerették volna felkérni, aki 1933 és 1941 között a város polgármestere volt. Az akkoriban Kiskunfélegyházán dolgozó volt városvezetőért egy motorkerékpáros ment át, és kérte, hogy jöjjön haza.
A városba visszatérő Piroska október 27-e délutánjára hirdetett meg nagygyűlést a városháza előtti térre. Ekkor akarták lemondásra kényszeríteni a pártbizottság titkárát is, és a város kommunista vezetőségét.
A városban forradalmi volt a hangulat: a diákok tüntettek, a gimnazisták közös erővel felállították a korábban elbontott országzászló szobrait a ledöntött Felszabadítási emlékmű üresen tátongó helyére.
A 27-i délutáni tömegrendezvényre az évek távlatából sokféleképpen emlékeznek, van, aki kétszáz résztvevőre becsüli a tömeget, más azt mondja, ötezren voltak a városháza előtt.
Miközben Piroska beszédet tartott, megérkezett egy lakodalmas lovaskocsi-sor is, de a volt városvezető még be se bírta fejezni beszédét, mikor megjelent a repülőgép.
Ha szükséges, használják
A városban maradt kommunista vezetőség egy része a laktanyába menekült, onnan Kecskemétre telefonáltak segítségért, hogy az összegyűlt tömeget valamiképpen megfélemlítsék és szétoszlassák. Kecskeméten Gyurkó vezérőrnagy intézkedett: két lökhajtásos repülőgépnek adta ki a parancsot, hogy közelítsék meg Csongrádot, és ha szükséges, használják gépfegyvereiket. Gyurkó ugyanezen a napon lövette szét a tiszakécskei tüntetést, amelynek tizenhét halálos áldozat és száztíz sebesült lett az eredménye. A csongrádiak sem sok jóra számíthattak.
Szerencsére azonban Istenes Elemér főhadnagy, a 62. vadászrepülő ezred pilótája megtagadta a parancsot, viszont tömegoszlatás gyanánt úgynevezett „hideg rácsapásba” kezdett.
Lövés nélkül repült rá a tömegre, abban bízva, hogy a gép utánégetőjének dübörgő hangja is elég ahhoz, hogy szétzavarja a csongrádiakat.
Három kör a város felett
A téren jelenlévők közül Gát László ekképpen emlékszik vissza a történtekre: „Mikor a beszédnek vége lett, a menyasszony meg a vőlegény, a násznép kezdett bemenni a templomba, akkor jött a Fő utca felől két lökhajtásos repülőgép. Az egyik az nagyon alacsonyan, a másik pedig föntebb. Az egyik repülőgép, kicsit hátrébb, ott volt valahol a városháza fölött.
Észleltük a nagy robajt, a Halásztanya felől. Félrefordulva jött a gép, a városháza felé néztek a kerekei, az utazófülkéje pedig a templom felé, és a bal szárnyán piros jelet mutatott. Mi az egyetemen honvédelmi oktatásban részesültünk, és ott azt tanultuk, hogy ez veszélyt jelent. A gép egy nagyon picivel föntebb ment először, mint a templom tornya. A második gép valahova elment, ez a gép pedig elkanyarodott a Tisza fölé, majd még egyszer jött, de még lentebb. Ekkor engedte el a sorozatot.
Mindenki hasra vágta magát ott a téren. A lövedékek belecsapódtak a KIOSZ (kocsma) mögött lévő jégverem nádtetejébe. Oda, ahol lebontották a régi pékséget, sütőüzemet. Az az érdekes, hogy apám ekkor már a sütőiparnál dolgozott, műszaki vezető volt. És egy lövedéket hozott haza, és mutatta, itt a géppuska lövedéke.
A repülőgép mikor másodszorra jött alacsonyabban, és elengedte a sorozatot, mi hasra vágtuk magunkat. A gép elment megint a Tisza fölé, és mi elkezdtünk szaladni be az Iskola utcába, mások pedig a templom mögé. Többen a városháza árkádjai alá rohantak. A násznép meg bent volt a templomban.
Eljutottunk a múzeumon túlra, az iskola sarkára. Megint jött a gép, ez a harmadik köre volt, és a harmadik körben azt lehetett látni, hogy a gép nagyon magasra megy, húz fölfelé. Ez a gimnázium fölött volt. De nagyon magasra, már csak arasznyinak lehetett látni. Kidobott két valamit, kettőt. Hát mire gondol az ember, hogy bomba. Lehasaltunk Évával itt, az Iskola utcában egy fa mögé. Kukucskáltunk a fa mögül. Mikor jön a detonáció? De detonáció nem lett. De azt lehetett látni, hogy a gép „stukában” jön lefelé füstölve, zuhan. A Bökénybe, a gátőrház mögé, a Négyöles útra, esett.
A két „valamiről” meg kiderült, hogy két benzineshordó volt, és az egyik Galli kántor úréknak az udvarára, a másik pedig a Szent György utcába, ahol a dr. Fehér Ede tanár úrék laktak, azoknak a spejzukra esett. Két üres benzineshordót dobott ki, tehát szabadulni akart a tehertől valószínűleg.
Vártuk a detonációt, de nem történt semmi, és akkor szaladtunk tovább ki a Tisza-gátra, onnan lehetett látni a füstcsóvát, megnéztük, de mondtam, hogy én nem megyek oda, fölösleges lett volna, hiszen újabb robbanás sem volt kizárt.
Sokan szaladtak végig az Andrássy úton, szaladtak arra lefelé, közel is mentek hozzá. Mire mi végigsétáltunk a gáton a piroskavárosi kistemplomig, és én kijöttem a Fekete János utcán a malom elé, akkorra a gépet, már a roncsokat vitték a csongrádi laktanyába. A másik gép jött keresni a lezuhant gépet. Kettőt fordult, mire megtalálta.”
Lábasfedő lett a lezuhant csongrádi repülő szárnyaiból. Fotók: Majzik Attila, Tari László Múzeum
Vadászgépből lábasfedő
A pilóta, Istenes Elemér halálát valószínűleg műszaki hiba okozhatta, vagy az, hogy túl alacsony sebesség mellett hajtotta végre a manőverét, bár a városban arról is terjengtek pletykák, hogy a gépet a laktanyából lőtték le.
A lezuhant gépet rögtön megrohanták a csongrádiak, és szétverték, széthordták a repülő darabjait.
Molnár József a lezuhant gép közvetlen közelében is járt: „Én voltam ott először, amikor leesett a repülővel, és én értem be leghamarább. Kerékpárral mentem lefele, tekertem nagyon, és ahogy leértem, hát égett a föld ott, minden, láttam az embert, aki ott feküdt a földön félig kibomlott ejtőernyővel. Istenes Elemérnek a feje, a koponyájának a teteje hiányzott, nem tudott kinyílni az ernyője, mert nagyon alacsonyan katapultált, az ejtőernyőből mi, fiúk kihúztuk az ejtőernyő zsinórját, és az ejtőernyőt pedig vitték, akik érték.”
A lezuhant gép darabjait széthordták az odasereglő emberek, elvitték a repülő kerekét, elgörbült csövű géppuskáját, a nyomjelző lövedékeket, a gép alumínium oldalából, szárnyából pedig lábasfödőt csináltak.
Így emlékezett Molnár József:
„Egész éjjel nem bírtunk aludni, mert verték szétfele a repülőt. Mindenki vitte a darabjait haza magával, ebből ugye én is kivettem a részemet. Másnap reggelre szétszedték a repülőt, és hát már csak dirib-darabokat tudtak belőle elszállítani, hisz itt a belvárosi ember, mind akik itt laktak, mind vitt haza magának emlékül egy darabot. Édesanyám hosszú időn keresztül őrizte az emlékeink között. Én ilyen kis irányító automata szárnyirányító-vezérlő rendszernek egyes részeit, darabjait szereltem ki, hoztam magammal. És hát igazából ez volt az a pont, amikor volt egyfajta elégtétel.”