Hétfőn megszűnt a közlekedés a Mezőhegyes-Újszeged vasútvonalon

2023.07.31. 16:47

Vonatoztunk egyet utoljára – Galéria

Hétfőn jártak utoljára vonatok a Mezőhegyes-Újszeged vasútvonalon. A délelőtti járatra mi is felültünk Makón – a szerelvény tele volt, főleg vasútrajongókkal.

Szabó Imre

Utolsó utazás Makótól Újszegedig – most kivételesen sok utassal. Fotó: Szabó Imre

Sajnáljuk, hogy megszűnik, mert ennek a vonalnak megvan a maga hagyománya, de el kell ismerni, hogy a döntés racionális

 – mondja a makói vasútállomáson feleségével együtt várakozó nyugalmazott sebész főorvos, Sepp József hétfőn délelőtt. Hozzátette, ezzel a vonattal már nagyon régen nem utaztak, távolsági járatokkal is csak ritkán.

Most, utoljára elmegyünk vele Újszegedig, aztán vissza

 – mondja. A házaspárral együtt még heten-nyolcan várakoznak a Mezőhegyes felől érkező, egyetlen kocsiból álló délelőtti vonatra. Az állomás épülete egyébként csöndes, a sínek között gyomnövények nőnek.

A befutó vonaton már jó néhányan ülnek, nagyjából meg is telik a szerelvény. A kalauz meg is jegyzi, miközben kiadja nekünk a jegyet, hogy máskor csak négy-öt utast kell kiszolgálnia. Az nyilvánvaló, hogy a legtöbben vasútbarátok, a kíváncsiság hozta őket ide, többségük még csak nem is helybeli. Sokan fotóznak, a jegyeket gondosan elteszik, út közben vidáman beszélgetnek – mi másról, mint a vasútról, a vonatokról – , miközben a szerelvény tarlók, napraforgóföldek, erdősávok mellett halad át. Volt, aki kerékpárt is felhozott a vagonba. A kellemes utazást egyedül az erős huzat zavarja.

Szomorú, hogy megszűnik itt a vonatközlekedés. Remélem, egyszer majd újraindul 

– mondja a 15 esztendős Ludvig Zoltán, aki nem is titkolja, hogy rajong a vonatokért, a pólóját is egy mozdony díszíti. Azt is elárulja, tanulmányai középpontjában is a vonatközlekedés áll. Hajnalban kelt, hogy itt vonatozhasson – a Pest vármegyei Dunavarsányból érkezett. És egészen Szegedig vonattal jött.

 Egyébként tetszik a vonat hangulata, jól érzem itt magam

 – mondja. Egy másik, idősebb vasútrajongó megjegyzi: ennek a vonalnak úgy volna értelme, ha meglenne Szegeden, a régóta ígért Tisza-hídon keresztül az összeköttetése a főváros felé, illetve a másik irányba Romániába.

Útközben mind többen és többen csatlakoznak a megállóknál. Egy demonstráló is, aki a nemzeti konzultáció plakátját ragasztja a vonat oldalára, az ablakon pedig egy másikat mutat kifelé, ami a brüsszeli szankciók ellen tiltakozik.

Ez persze irónia

 – jegyzi meg. Aztán a vonat beér Újszegedre, ahol már kisebb tömeg verődött össze. A kalauz bejelenti, hogy tíz perc múlva indul vissza a vonat, addig mindenki sétálhat egyet. Aki leszáll és megteszi, az újszegedi vasútállomás lehangolóan romos, gyomlepte épületegyüttesét nézheti meg, fényképezheti körbe.

Hogyan tovább?

A mától induló vonathelyettesítő buszok útvonala a vasútvonaltól eltér, az érintett települések központjában állnak meg, nem pedig a vasútállomásoknál – így a makói vasútállomásnál sem. Korszerű Credobus Econell 12 típusú, légkondicionált, elektronikus utastájékoztatási rendszerrel, fedélzeti kamerarendszerrel, kerekesszék és babakocsi elhelyezésére kialakított férőhellyel és rámpával, valamint USB-csatlakozóval rendelkező buszok járnak, kiinduló- és célállomásuk a szegedi Mars téri buszpályaudvar. Csak előzetesen megvásárolt vasúti jeggyel, bérlettel lehet rájuk felszállni, a jegyeket, bérleteket vasúti tarifa alapján lehet megváltani.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában