2021.01.24. 11:51
Fiatal művészek kiállítása Hódmezővásárhelyen – Fotók a Tornyai-múzeumból
Szabó Klára Petra, Kármán Dániel és Gresa Márton Solo, Interrealism, illetve Flash című egyéni kiállításai várják a kedvezőbb időket a vásárhelyi Tornyai János Múzeumban. A fiatal alkotók egyéni megoldásai gyökeresen eltérnek egymástól, műveiket mégis több aspektus is összeköti.
Hódmezõvásárhely, Egyéni kiállítások a Tornyai János múzeumban. Fotó: Frank Yvette (FY), Délmagyarország Képen: Gresa Márton kiállítása.
Tizenöt, márciustól mostanáig készített, négy képi irányra tagolható művét hozta el a Magyar Képzőművészeti Egyetem képgrafika szakán nemrégiben végzett Kármán Dániel. A fiatal képzőművész tavalyelőtt nyerte el a Rudnay Gyula Művészeti Ösztöndíjat a Vásárhelyi
.A valóságok közötti útra invitál Interrealism beszámoló kiállításának műveivel, köztük például a klasszikusabb indíttatású női aktokkal, vagy egy templomi restaurálás folyamatát feldolgozó képekkel. Olyan struktúrákat jelenített meg, amelyek végeredménye legalább annyira festmény, mint amennyire grafika.
Viszonyaink a térben
– A motivumaim rendszerét, a vizuális elemek sturktúráját közvetlen környezetemből merítem; a fizikailag és érzetileg hozzám közelebbi dolgokat élem meg saját személyes valóságomként. Ezek rendszerét igyekszem megérteni: hiszen művészi folyamataimat az alakítja, miként viszonyulok környezetemhez és körülményeimhez
– mondta Kármán Dániel részben arra a kérdésre, vajon hatott-e munkáira az, hogy február óta közös budapesti műteremben dolgozhat barátjával, a Tornyai János Múzeumban szintén kiállító Gresa Mártonnal.
Fiatal művészek kiállítása Hódmezővásárhelyen. Fotók: Frank Yvette
Az alkotótárs Flash című kiállításán szintén a kettősséget állítja művei középpontjába. A hagyományos realista értékeket és festészetet digitális képalkotással ötvözi, új rituálét létrehozva. A Fiatal Festők Nívódíjával elismert alkotó meglátása szerint a virtuális már nem ellentéte a valóságosnak: a virtuális már része a valóságosnak, így a mai kor embere nemcsak kölcsönhatásban van a technikai eszközökkel, hanem gyakran annak világában éli mindennapjait.
A női nézőpont a Tornyai-múzeumban
A 66. Vásárhelyi Őszi Tárlat fődíjas alkotója, Szabó Klára Petra női nézőpontból mutatja meg az öntárgyiasítás megnyilvánulásait. A kiállítás címe, Solo a művészi magányra és egyedüllétre, a karantén miatti alkotói bezártságra utal. Témaválasztásával a művész saját példáján keresztül kérdez rá a női szerepekre, illetve a társadalomban betöltött helyük ambivalenciáira; Szabó Klára Petra önvizsgálata egyfajta mankóként is szolgál a nők általános identitáskereséséhez.
A három alkotó kiállítását, bár egyéni megoldásaik gyökeresen eltérnek egymástól, mégis több aspektus is összeköti – mondta el Képiró Ágnes művészettörténész, a Vásárhelyi Őszi Tárlat és a Tornyai eme kiállítások kurátora. Az alkotások témaválasztásában kiemelt az önreflexió és a perszonális közeg. Képiró Ágnes szerint az idei díjazottak tárlata ismét a legfrissebb hazai művészeti trendek kiváló válogatása.
Képlékeny valóságban
– A Vásárhelyi Őszi Tárlat kísérő kiállításainak lényege és célja, hogy az elismert művészek visszatérjenek Vásárhelyre, bemutatva a díjazásuk óta eltelt idő alatt készült alkotásaikat
– mondta kérdésünkre Miklós Péter még a tárlat rendezése közben. A Tornyai szakmai tanácsadója hozzátette: a három művész további egy-egy alkotással gyarapítja az intézmény egyedülálló képzőművészeti gyűjteményét.
Az online vernisszázson Szabó Noémi művészettörténész azt hangsúlyozta: az elmúlt egy év sok más mellett arról is szólt, hogy a létezés jól ismert alaptételei, az objektív valóság paradigmája miként váltak egyre képlékenyebb és bizonytalanabb fogalmakká. Hogyan lettek könnyen és kényelmesen átjárhatóvá a valóságos és virtuális létezés területei, miközben ez veszélyeket és problémákat hozott magával. A három eltérő szemléletű művész az elmúlt egy év munkáit mutatja be, egyetlen közös vonásuk, hogy mindannyian rákérdeznek a megváltozott egyéni és közösségi élet stratégiáira.