2021.04.24. 18:29
60 éves a legendás autó, a Jaguar E-Type modell
1961 tavaszán mutatkozott be a Genfi Autószalonon Európa első nagy sorozatban gyártott sportautója, a legendás Jaguar E-Type – mai árfolyamon „csupán” 18,4 millió forintba került.
A kétüléses, zárt és nyitott karosszériával is kapható Jaguar E-Type már a maga idejében is szűknek és zajosnak számított, de cserébe olyan jó volt vezetni, hogy a világ legrégebbi autós magazinja, az 1885-ben alapított brit Autocar minden idők legjobb tesztautójának nevezte az 1961-ben kipróbált kocsit. Főleg a menetdinamika, a motorerő és a kortalan dizájn győzte meg a tesztelőket.
A sajtónak kicsit „feljavított” próbakocsik versenygumikkal a 241 kilométer/órát is megfutották, és hét másodperc alatt gyorsultak fel 100-ra.
Ezek a példányok a világ akkori leggyorsabb szériaautóinak számítottak, hasonlóan az E-Type elődjéhez, az XK120-ashoz.
Persze a szériamodellek is igényes technikát kaptak. A soros hathengeres, 3,8 literes, 265 lóerős, háromkarburátoros motor az elődből jött, de az önhordó karosszéria és a futómű az akkori legmodernebb színvonalat képviselte. Független volt a kerékfelfüggesztés, a súlyelosztást pedig az javította, hogy a motor messze az első tengely mögött kapott helyet – remek is volt az E-Type útfekvése.
A gyártástechnológiában kihívást jelentett az első sárvédőkkel egységet alkotó, hatalmas motorháztető, mivel csak körülményesen, kézi munkával lehetett a karosszériához rögzíteni.
Azért kellett rá a hatalmas dudor, hogy merevítse a lemezt és helyet adjon a magas motornak – végül ez lett az E-Type egyik védjegye.
Akkora siker volt, hogy egészen 1975-ig gyártásban maradt, a 14 év alatt több mint 70 ezer példány készült belőle, ezzel Európa első nagy sorozatban gyártott sportautójának számít. Steve McQueen, Sir Jackie Stewart, Brigitte Bardot és Frank Sinatra is a tulajdonosok közé tartozott.
A Jaguar legendás sportautója láttán még az olasz hívők is csak azt tudták felhozni a legszebb brit hagyományok szellemében készült típus ellen, hogy túl olcsó, ezért biztos sokat kell majd várni rá.
Való igaz, 1961-ben adókkal együtt mindössze 2256 fontot kértek az E-Type-ért, ami mai árfolyamon is csak 43 ezer fontnak, azaz 18,4 millió forintnak felelt meg. Ennyiért a Jaguar szebb karosszériát, modernebb technikát és jobb menetteljesítményt kínált, mint a kétszer drágább Aston Martin DB4 vagy a háromszor annyi Ferrari 250 GT.