2024.05.26. 20:00
A vármegyei levéltárban kötött ki a Gdansk
Különleges tárgyat őriz a Csongrád-Csanád Vármegyei Levéltár. Egy múlt századi lengyel hajó működőképes modellje fogadja az előcsarnokban az intézmény látogatóit. A hajómodell egy hódmezővásárhelyi modellező hagyatékából került a közgyűjteménybe.

Hüvös Ferenc az általa épített SMS Árpád Osztrák-Magyar Monarchia csatahajó mellett. A hajó a magyar honfoglaló vezérről, Árpádról kapta nevét. Fotó: Gémes Sándor
A levéltárba belépve egy szokatlan tárgy vonzza magához a látogató szemét. A könyvespolcok előtt egy méretes asztalon áll a Gdansk, egy aprólékos munkával elkészített hajómodell. Paksi Sándor készítette egy, az 1970-es, 80-as években gyártott lengyel hajó tervrajzai alapján. A vásárhelyi modellező néhány éve elhunyt, hagyatékából került az impozáns méretű modell a levéltár előcsarnokába.
Sanyi bácsi, úgy tudom, a hódmezővásárhelyi mérleggyárban dolgozott hosszú-hosszú éveken keresztül. Nyugdíjba vonulása után kezdett hajómodelleket építeni
– mondta a Délmagyarországnak Hüvös Ferenc szegedi modellező.
A Gdansk egy működőképes modell, képes úszni a vízen, rádiókészülékkel irányítható, akkumulátor hajtja. A vízen előre-hátra, jobbra-balra kanyarodva, egészen komoly távolságokat képes megtenni, körülbelül egy sétáló ember sebességével haladva
– idézte fel a régi versenyeket az egykori barát.
Eredeti tervrajzok alapján dolgoznak
Paksi Sándor – a feljegyzések szerint – 2011-ig indult a hazai hajómodell versenyeken. Több díjat is nyert az aprólékos munkával elkészített, élethű hajóival.
Megkérdeztük, hogyan is zajlik egy ilyen verseny.
Először egy bírálóbizottság értékeli a hajó esztétikáját. Azt vizsgálják, hogy miként lett megépítve, mennyire pontos és részletes, mennyire hű az eredeti hajóhoz, illetve a dokumentációkhoz. Ezután a bírálóbizottság a versenyre benevezett modelleket nullától százig pontozza
– folytatta Hüvös Ferenc, aki gyermekkora óta a modellezés szerelmese. Az általa készített hajókkal elmúlt évtizedekben számtalan magyar bajnokságot, valamint Európa-bajnoki és világbajnoki címet nyert. Míg ő hadihajókat épített, Sanyi bácsi a polgári hajókért rajongott. Azoknak a vízi járműveknek a kis testvéreit készítette el szorgalmas munkával, amelyeket a nagy tengeri kikötőkben lehet látni.

A vízen is bizonyítaniuk kell
A verseny második szakaszában a hajómodellekkel egy vízen kijelölt pályán kell végighaladni. Egyméteres bójákkal kijelölt kapukon kell áthaladni. Hasonlóképpen kell ezt elképzelni, mint például egy fogathajtóversenyt, csak hát jóval kisebb méretekben, lassabban és vízen zajlik a vetélkedő
– magyarázta Hüvös. Ha valaki az akadálypályát hibátlanul teljesíti, száz pontot kap, a verseny végső sorrendje pedig ezekből a pontszámokból alakul ki.

Szegeden is rendszeresek az ilyen versenyek. Általában a Búvár-tavon randevúznak a hazai hajómodellezés legnagyobb mesterei, akik saját kezükkel, hosszú hónapok munkájával készítik el a működőképes, élethű modelleket. Ezek a versenyek persze nemcsak nekik jelentenek felejthetetlen élményt, hanem mindazoknak, akik a helyszínre kilátogatva, testközelből láthatják a hajózás történetének legendás járműveit.

Nemcsak versenytárs volt, barát is
Paksi Sándor – vagy ahogy a modellezők ismerték és szerették Sanyi bácsi – három-négy hajómodellt is épített versenyzői pályafutása során. Ezek közül a legnagyobb az a Gdansk volt, amelyet halála után örökösei a Csongrád-Csanád Vármegyei Levéltárnak ajándékoztak, míg a modell tervrajzai Hüvös Ferenchez kerültek.
Sanyi bácsi nagyszerű ember volt, nekem is segített a modellezésben. Annyira műszaki beállítottságú volt, hogy nyugdíjba vonulásakor szerszámgépeket vásárolt, amelyekkel nekem is esztergált olyan alkatrészeket, amilyeneket én otthon nem tudtam elkészíteni. Emlékszem, hosszú órákon keresztül ácsorogtunk a vásárhelyi műhelyében, miközben elkészültek a hajók megépítéséhez nélkülözhetetlen alkatrészek
– emlékezett vissza a régi barát.
Bár Paksi Sándor már nincs köztünk, emlékét őrökre őrzi a Gdansk. Ha a levéltárban járnak, ne hagyják ki, nézzék meg alaposan.