Internet Marketing

2009.04.20. 16:58

Susan Boyle és a hosszú farok

Suzan Boyle-nak hívják azt, a talán amerikai hölgyet aki előbb a megasztár zsürijét és a helyi közönséget, majd az egész világot elkápráztatta énektudásával. Hosszú faroknak hívják a marketingben a viszonylag kis számú "sláger" termék jelentős eladásai által rajzolt értékesítési görbe csúcsa után következő, nagyon gyorsan ellaposodó és nagyon hosszan elnyúló vonalat, ami tényleg egy farokra emlékeztet. A jelentősége pedig abban rejlik hogy a hosszú farok által ábrázolt termékekből fajtánként ugyan viszonylag kevés fogy, de mivel igen sok ilyen termék létezik, egy kereskedő számára a végén igen jelentős árbevételt képes hozni. Pl. a nemzetközi zeneletöltés piacán nagyságrendben lassan felülmúlja a sok millió, egyenként viszonylag keveseket érdeklő rétegzenék eladása a slágerekét. De legalábbis ez a tendencia. Köszönhető ez igen jelentős mértékben az internetnek.

Hogy mi köze Susan Boyle-nak a hosszú farokhoz? Lehet hogy semmi, de erről majd később. Nem vagyok Megasztár rajongó, csak véletlenül kaptam fel a fejem a híradóban az amerikai megasztár tudósításra, ami mindenképpen érdekes és tanulságos volt, legalábbis. Talán nem is a tényleg nagyon szép énekhang az, amire felkaptam a fejem. Inkább az volt számomra érdekes hogy a televízió hatalma (ami kopóban van szerencsére) erkölcsileg kifogásolható műsor és kereskedelempolitikával fűszerezve ismét kasszasikert produkált. Mert mitől is lett mindebből szenzáció? Elsősorban szerintem a hölgy életkora és kissé előnytelen külseje miatt, amire a műsor szerkesztői rá is játszottak. A közönség pedig hozta a tőle elvárható, vagy a műsorkészítők által elvárt stílust, előbb pofavágás, lesajnálás, gúnyos vigyor, stb. Aztán a hölgy megszólalása után az őszintének tűnő elképedés. Ilyenek vagyunk, azt tanultuk a televízióból hogy aki nem fiatal, bombázó, macsó, stb. annak nem igazán van helye a képernyőn. Susan Boyle-nak is sok évtized után sikerült az áttörés. de innentől kezdve beindul a gépezet az biztos. De eddig vajon hány producer, zsűri vágta ki már a különféle megmérettetések legelején? Csak, mert nem fért bele az ideális amerikairól, a média által alkotott képbe.(nem tudom persze hogy próbálkozott-e korábban, de nem csodálkoznék ha nem ez lett volna az első.)

Hogy visszakanyarodjak az internetre meg a hosszú farokra, egyre inkább úgy tűnik hogy ha Susan Boyle-t, ill. a hozzáhasonlókatnem engedik képernyőre, akkor sem reménytelen a helyzet, hisz az internet, beleértve a többek között a Youtube-ot számtalan világszenzációt indított útjára, melyre később a hagyományos média is kénytelen volt rámozdulni. Hiszek benne hogy többek között az internetnek köszönhetően idővel kopni fog a "nagy médiák" hatalma és a kis, de tehetséges emberek is megmutathatják magukat, műveiket, termékeiket a nagyvilágnak, de legalább is a a hosszúfarok, esetleg nem nagy számú, de értő és érdeklődő közönségének. Hogy mindezt hogyan lehet majd tudatos marketing célokra használni? Sokaknak sikerült ez már, mi pedig törjük a fejünket a jó ötleteken és reménykedünk. Ez ugyanis a világháló legkiszámíthatatlanabb területe. Ki gondolta volna a legelején, hogy mivé növi ki magát a "né fürggyé lé". Mert ha ez kiszámítható lenne, akkor néhány héttel később megjelent volna a Né fürggyé lé szappan, vagy tusfürdő. Bár ez szerintem még most sem késő. Mellesleg azt gondolom hogy az amerikai hölgy már nem a hosszú farok mentén lesz fellehető, hanem a görbe elején és tetején.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!